Jump to content

Skal kjøpe 4m gummibåt og trenger motor tips: 2 takt eller 4 takt


OsloKiteskole

Recommended Posts

Skal kjøpe Honda Honwave T40-AE http://www.westsystem.no/index.php?sideID=50595

 

Selgeren sa at jeg må ha motor med kort stamme.

 

Båten skal brukes på kitekurs, for å hente kurs deltakere som har gått for langt, eller de som har mistet brett.

Skal også brukes for å frakte kurs deltakere (5-7 voksne) fra Larkollen til Sletter øyene (1-2 km).

Båten skal brukes når det blåser mye vind, og det betyr kanskje store bølger.

 

Motor må kunne starte hver gang uten tvil, uten problemer. Den skal brukes for å redde liv, hvis nødvendig (sjelden, men ...).

 

Har tenkt å kjøpe en 10hk eller 15hk eller 20hk motor. Max 25 hk. Har ikke råd til ny motor, og tenker å kjøpe brukt. Max pris Kr 13000

 

Er interresert i Japanske motorer: Honda, Tohatsu, Suzuky, Mercury, Yamaha ...

 

Hva er fordeler, ulemper og forskjeller mellom Japanske motorer og andre motorer? Johnson? eller Evinrud? Mariner? osv

Stoler ikke på Kinesiske motorer. Ja, de er billige motorer, men ...

 

Hva anbefaler dere? 2 takt eller 4 takt?

 

Hvor ille er det å kjøpe en 15, 20 eller 30 år gammal motor? Hva er forskjellen mellom gamle og nye motorer? Lyd? Enekelt å starte? Trygg?

 

Bør jeg satse på en ny motor alikevel (kr 16000 - kr 18000)?

 

Jeg liker ikke mye bråk, foretrekker stillegående motor.

Foretrekker motor som ikke lukter altfor ille. Liker ikke masse tungt røyk. Kunne jeg velge, hadde jeg valgt elektrisk motor, men det finnes ikke 10 hk :-)

 

 

Er en Yamaha 20hk bra motor? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28249271

eller? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28249471

 

Mercury? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=27674400

 

Hva er fordeler med en ny 4 takts motor: Tohatsu, Honda, Suzuki ?

Hva er ulemper?

 

Jeg kan lite om motorer ... men kan skifte tennplugger og ... ja det er vel alt jeg kan.

 

på forhånd takk

 

OsloKiteskole

Redigert av OsloKiteskole (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først vil jeg ønske deg velkommen til forumet..

 

Vel dette er en motor som skal brukes i næringssammenheng, da hadde jeg ikke engang kikket på noen av de tilnærmet verneverdige motorer du linktr til her... disse Yamaha motorene er vel rundt 20-30 år gamle, og kan neppe anses å være pålitelige.

 

Du sier at den skal brukes til å hente deltagere som har mirstet brett, gått for langt ut... Dette har med sikkerhet og gjøre... Da hadde ikke jeg engag vurdert tanken brukt på noen som helst småte...

 

Kun nytt som ofte ble skiftet ut, og gjerne med service avtale fra forhandler... Om noe hender er det viktig at du har ditt på det tørre, og jeg er redd for at en vernverdig motor fort kan bli ansett som uaktsomhet av de som blir forulempet og retten..

 

Dette er båt som skal brukes som del av sikkerhetsarbeidet(HMS) på skolen og da kompromisser man ikke på dette selv..

 

Kjøp nytt, og sørg for god serviceavtale... ha gjerne redundans på båtfronten, det vil si to fullverdige båter..for å øke sikkerheten..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hvis du skal ha 15hk så skal det beste brukte du får være en Yamaha 9,9 v-max som oppjusteres ved å fjerne en gass sperre. de ligger rett over 13.000 i pris. ellers her jeg erfaring med mercury sine 10hk motorer som veldig politelige, og starter altid raskt og veldig lett.

Redigert av NT503 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøp nytt, og sørg for god serviceavtale... ha gjerne redundans på båtfronten, det vil si to fullverdige båter..for å øke sikkerheten..

 

I tillegg til det Sydvesten skriver så synes jeg også båten er for liten mht den beskrivelse du gir av bruken!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet!

 

Enig med Sydvesten, kjøp heller ny / tilnærmet ny motor. Om dette skal være en sikringsbåt ville jeg aldri i verden vurdert noe annet. Det samme gjelder forsåvidt også selve båten. Du sier den skal brukes i mye vind/bølger, da ville jeg nok ikke valgt en gummibåt av denne typen, men heller en større RIB evt. en arbeidsbåt av aluminium el. Pioner Multi. Ville også valgt så stor motor som mulig, da dette gir kraftoverskudd som er en bra ting, i tillegg til at du har nok kraft når båten er full av kursdeltakere og/eller været er dårlig.

 

Hva med leie av båt? Hvor stort omfang skal dette foregå i? Kanskje dere kan forhandle med en lokal seilforening eller noen som kan være villige her inne (som meg, hehe)

 

Når det gjelder 2-takt vs. 4-takt: Dette er jo en evig diskusjon blant mange (selv sverger jeg til totakt)

Totakt + mer dreiemoment (bedre drag), enklere konstruksjon (mer pålitelig, enklere å fikse selv) og veier mye mindre. Totakt ÷ noe mer støy, noe mer bensinforbruk, noe mer røyk.

Firetakt + mer stillegående og litt lavere forbruk, mindre røyk. Firetakt ÷ vesentlig tyngre, mer avansert, mindre moment.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Båten skal brukes på kitekurs, for å hente kurs deltakere som har gått for langt, eller de som har mistet brett.

Skal også brukes for å frakte kurs deltakere (5-7 voksne) fra Larkollen til Sletter øyene (1-2 km).

Båten skal brukes når det blåser mye vind, og det betyr kanskje store bølger.

Til en 13 forts gummibåt ville jeg hatt en nyere 20-30hk 2t. Men enig med CSL i at jeg ville gått for en større og annen type båt. 7 pers + fører blir trangt i 4 meter gummibåt - og vått når det blir vind og bølger. .

 

F.eks Multi som han foreslår. Den har også nedfellbar bauglem som sikkert kan være greit hvis man skal ha opp personer som ligger i vannet.

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker 10000 ganger for alle svar.

Det hjelper å høre litt fra folk med erfaring.

Da satser jeg for en helt ny motor.

 

Når det er sagt, så vil jeg si at jeg har litt overdrammatisert hvordan det er på et kitekurs. Ikke litt. :-)

 

Selv om det blåser mye og det er en del bølger, 95% av alle kitekurs i verden holdes uten bruk av båt/jetski.

Man kan egentlig holde kitekurs med høy sikkerhet uten båt, og det er mange som gjør det. Men jeg vil helst ha en båt ikke langt ifra, slik at jeg kan kjøre og hente et brett som koster fra kr 3000-5000.

Det svir hvis man mister et brett.

 

En kursdeltaker får ikke lov å stå på et brett før han/hun har lært å håndtere ulike problemer som kan oppstå dersom man mister brettet, eller vinden forsvinner, eller man opplever problemer med kiten, med liner, med bar, med brett, vind, bølger osv...

 

Vi kalder det self-rescue, og dersom du ikke kan self-rescue, får du ikke lov å prøve deg på vann.

Formålet med kitekurs er å lære kurs deltakere hvordan de skal være 100% selvstendige kitere.

 

En kursdeltaker får ikke lov å gå ut på vannet hvis det ikke blåser perfekt sideshore-side-onshore vind slik at hvis han/hun mister brett, eller klarer ikke å re-launche kite, da tar det max 1 min til å komme tilbake på strand, mens kiten trekker deg. Det kalles body-dragging, og det er noe vi læere først.

 

Vi bruker det nyeste og sikkreste av kite-teknologien, som betyr at uansett hvor "dumm" eller uheldig en kurs deltaker er, så er det lite sansynlig at alt går 100% galt og at kurs deltaker trenger hjelp av en båt.

Men, hvis alt går 100% galt, da skal båten ikke være langt ifra.

 

I det verste fall, så brukes båten for å hente et brett som kurs deltaker har mistet, brett som klarte ikke av seg selv, helt naturlig med hjelp av vind og bølger, å komme tilbake på land.

 

Ingen av kurs deltakere får lov å bruke kiten til å dra lengre enn 100 m fra strand-kanten slik at de kan lett svømme tilbake til land selv om vinden forsvinner (vindstille).

 

Alle kurs deltakere har på våtdrakt + flytevest + hjelm eller tørrdrakt+ flytevest + hjelm, slik at de kan overleve i vannet mange timer (hvis nødvendig), selv om i virkeligheten, er de bare noen få minutter fra stranda.

 

Båten skal brukes for 2 kurs instruktører og 4 kurs deltakere max (=6 voksne), det betyr at en båt registrert for 7 personer burde holde, selv om vi plutselig får en ekstra person.

 

Jeg har en del erfaring med gummibåter, fordi jeg har vært navy-seal. Vi brukte Zodiac gummibåter, med 18-40 hestekrefter, og da kunne vi plane over de største bølgene og over det værste av været bedre enn med annen båt.

 

Fordeler som en gummibåt har over en RIB eller andre båter er:

 

Ekstremt lett, 2 voksne menn kan løfte båten med motor inn på land, og eller ut på vannet igjen.

 

I Oslofjorden hvor vann-nivå kan endres mer en 60 cm er det viktig å kunne ta båten inn på land, og tilbake ut på vannet igjen.

 

En person alene kan lett trekke en gummibåt ut av vannet på et bratt strand, og tilbake i vannet igjen hvis nødvendig. Prøv å gjøre det alene med en tyngre båt....

 

Gummibåt er ekstremt lett, det betyr at båten flyter over bølgene, trenger mindre motor enn en tung båt for å oppnå samme hastighet, og båten klarer å absorbere bølge-utslagene mens man kjører full fart (planer) over bølgene.

Hvis du har planet 10 timer over høye bølger med en gummibåt som absorberer mange slag, mens du sitter foran i båten, og deretter neste dag prøvd det samme med en annen type båt, da vil du forstå hvilke fordeler en gummibåt har framfor en RIB eller plast/alu båt. Tenk ryggen, nyrene, hender, ben ...

 

Gummibåt kan pakkes og fraktes inn i bilen, for alle andre båter trenger man tihenger.

 

Så, det blir gummibåt uansett fordi jeg liker og jeg stoler på gummibåter, men, da må jeg tenke på hvilken motor blir det ...

 

Råd?

 

på forhånd takk

 

OsloKiteskole

Redigert av OsloKiteskole (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skulle egentlig kjøpe meg en lik båt som du har tenkt å kjøpe, men siden onkelen min nesten omkom av en sånn båt (ble tatt av vinden når han kjørte :sad: ) så kjøpte jeg meg heller en skikkelig båt av plast/glassfiber, så jeg er helt enig med CSL.

 

Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg leta etter en god og stødig båt EKS Silver Viking som er utrolig stødig i vannet for en god penge istedenfor å kjøpe seg gummibåt som kan få hull i seg etter noen få dager med det du hadde tenkt å bruke den til.

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

Gummibåt er ekstremt lett, det betyr at båten flyter over bølgene, trenger mindre motor enn en tung båt for å oppnå samme hastighet, og båten klarer å absorbere bølge-utslagene mens man kjører full fart (planer) over bølgene.

Hvis du har planet 10 timer over høye bølger med en gummibåt som absorberer mange slag, mens du sitter foran i båten, og deretter neste dag prøvd det samme med en annen type båt, da vil du forstå hvilke fordeler en gummibåt har framfor en RIB eller plast/alu båt. Tenk ryggen, nyrene, hender, ben ...

Har sittet på i en Zodiac Mark II Futura m/ 40hk, kan ikke si at jeg merket noe særlig til at båten absorberte noe som helst. Rett og slett lite behagelig

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis du er fast bestemt på gummibåt så ville jeg valgt en Futura (hvis du ikke skal ha RIB da). Disse er svært stabile, lette og raske selv med liten motor. Bærbar? Neppe, men en enkel tralle fikser nok saken, evt. sjøsettingshjul akter. Det ligger noen av disse på finn fra tid til annen.

Av RIB kan jo Pro 7 man el. lik den jeg har, Pro 9 man være et godt valg. Denne Pro 7 man har ligget ute lenge...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hvis du er fast bestemt på å bruke denne rib'en ville jeg gått for en to-takter. 5-7 stykk er jo ganske mange så da må du nok opp i hestekrefter. mitt tips ville egentlig vært å kjøpe en pioner multi med nedfellbar port foren. disse har et katamaran lignende skrog, tåler enormt med juling og med pakkepriser får du med det nyeste innen motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...