Jump to content

VHF tilkobling DSC


giver

Recommended Posts

Hei

Jeg har nå montert den nye RAY54E.

Den funker som den skal som vanlig VHF. :smiley:

Problemet er at den tar ikke koordinatene fra GPS-antennen. :cryin:

Ilf Belamarin må jeg ta signalene fra GPS-antennen via

kartplotteren grunnet at VHF´n snakker NMEA og ikke SEATALK.

Dette betyr at VHF´n ikke kan brukes som backup hvis plotteren

svikter.

GPS-antennen er aktiv, og står konstant med strøm på, da skulle

det vel være mulig å ta signalene direkte inn på VHF´n før de

går inn på plotteren. :confused:

mvh

en undrende giver

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har nå montert den nye RAY54E.

Den funker som den skal som vanlig VHF. :smiley:

Problemet er at den tar ikke koordinatene fra GPS-antennen. :cryin:

Ilf Belamarin må jeg ta signalene fra GPS-antennen via

kartplotteren grunnet at VHF´n snakker NMEA og ikke SEATALK.

Dette betyr at VHF´n ikke kan brukes som backup hvis plotteren

svikter.

GPS-antennen er aktiv, og står konstant med strøm på, da skulle

det vel være mulig å ta signalene direkte inn på VHF´n før de

går inn på plotteren. :confused:

mvh

en undrende giver

Hei

Nå viser det seg at jeg fikk med en GPS-sensor som gir Seatalk signaler

etter anbefaling fra Belamarin via Malfix når jeg kjøpte RL80CRC plotter

og radar.

Jeg holdt meg til Raytheon for å slippe språk/konverteringsproblemer når

jeg kjøpte VHF av samme fabrikat.

Ting tyder på at jeg må skyve denne saken noe oppover i Raytheon´s

hirarki. Ingen, inkl. Wattum har tenkt på muligheten for å bruke VHF

som backup for plotteren. :boxing:

Jeg spurte Belamarin om autopilot, denne snakker NMEA. :headbang:

Hvis jeg skal få et enhetlig system ombord, ser det foreløpig ut som det

er en lang vei å gå. :eek:

mvh

en noe oppgitt giver

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Er det du ønsker mulig? Jeg har standardisert på Simrad, og VHFen får GPS-data fra kartplotteren, hvor også GPSen sitter (etter hva jeg har forstått). Mao - svikter plotteren så er VHFen uten DSC og jeg uten GPS-signaler. Derfor har jeg en Garmin 76 som backup, med en del sentrale ruter og WPs innlagt, samt en bunke med batterier. Og så papirkartene, selvsagt.

 

Bakgrunnen for det innledende spørsmålet er at GPS-antennen, i hvert fall hos meg, er en ren antenne. Jeg trodde signalene derfra ikke var direkte lesbare i "hva som helst" men måtte inn i en GPS for å bli forståelige. Er det da i det hele tatt mulig å sende disse signalene direkte til en VHF uten å gå veien om en GPS eller kartplotter?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Bakgrunnen for det innledende spørsmålet er at GPS-antennen, i hvert fall hos meg, er en ren antenne. Jeg trodde signalene derfra ikke var direkte lesbare i "hva som helst" men måtte inn i en GPS for å bli forståelige. Er det da i det hele tatt mulig å sende disse signalene direkte til en VHF uten å gå veien om en GPS eller kartplotter?

Nei, det er ikke mulig, det du får ut fra Antennen er et rent "radiosignal" på ca. 1,5GHz. Det er kun GPS mottakere som forstår dette. Om dette går til en løs GPS eller en GPS som er integrert i en kartplotter, blir det samme. GPS mottakeren trenges for å behandle disse signalene fra satellittene for dermed å sende de ut i "klartekst" (NMEA, SeaTalk. . . ) til VHF'en.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det du ønsker mulig? Jeg har standardisert på Simrad, og VHFen får GPS-data fra kartplotteren, hvor også GPSen sitter (etter hva jeg har forstått). Mao - svikter plotteren så er VHFen uten DSC og jeg uten GPS-signaler. Derfor har jeg en Garmin 76 som backup, med en del sentrale ruter og WPs innlagt, samt en bunke med batterier. Og så papirkartene, selvsagt.

quote]

 

Hei

Jeg har ikke integrert antenne i plotteren.

GPS-sensoren lever sitt eget liv, med spenning på hele tiden.

Sensoren levers i to utgaver: NMEA og SEATALK versjon.

Jeg har også en batteridrevet håndholdt Garmin som 3. backup

og papirkart ombord.

Men det er ikke her problemet ligger, men at jeg vil ha et

system ombord som er enhetlig og "snakker" sammen.

Min neste investering blir autopilot, denne "snakker" NMEA

iflg, Belamarin.

mvh

en frustrert giver

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke mulig, det du får ut fra Antennen er et rent "radiosignal" på ca. 1,5GHz. Det er kun GPS mottakere som forstår dette. Om dette går til en løs GPS eller en GPS som er integrert i en kartplotter, blir det samme. GPS mottakeren trenges for å behandle disse signalene fra satellittene for dermed å sende de ut i "klartekst" (NMEA, SeaTalk. . . ) til VHF'en.

 

Lars H.

Hei

Iflg brosjyre som medfølger VHF´n er det ikke påkrevet å ha plotter,

men kobles direkte på GPS-sensor(Antenne)

mvh

en forvirret giver

Link to post
Share on other sites

. . . . kobles direkte på GPS-sensor(Antenne). . . .

Det er lett å bli forvirret her. En GPS-antenne er en ting, og en GPS-sensor er noe annet. En antenne er det navnet sier, en enhet som fanger opp signalene fra senderen. I dette tilfelle signalene fra satellittene, og i bilen er det den "pisken" som fanger opp signalene fra radiosenderne rundt i terrenget. Både signalene fra GPS-antennen (som ofte har en forsterker innebygget) og fra bilradioantennen, må dekodes i en mottaker, i en GPS-mottaker, eller i en bilradio.

 

Ut av GPS mottakeren kommer det "klartekst" som kan sendes videre til plotter, autopilot VHF osv (pluss vises på displayet i GPS mottakeren). I bilradio sendes signalet til høytaleren som gir lyd.

 

Det som i det siste skaper den store forvirringen, er disse GPS mottakerne som gjerne ser ut som en sopp eller en liten fyrstikkeske. Disse mottakerne har ikke display, og det er disse som kalles GPS-sensor eller GPS-engine. Og disse gir selvfølgelig "klartekst" til VHF, plotter osv.

 

Dessverre kaller mange disse enhetene for en GPS-antenne, noe som jo er helt feil! Min kartplotter ble levert med en slik GPS-sensor, men jeg fikk store problemer da jeg diskuterte et problem med support i USA. Ingeniøren trodde nemlig at jeg snakket om en antenne og ikke en fullverdig GPS-mottaker! Det var nemlig vanlig å kalle enheten "antenne" over there! Og at plotteren tidligere var blitt levert med innebygget GPS-mottaker og ekstern antenne (ren antenne altså, som for bilradioen), gjorde ikke bildet bedre. Det gikk mange e-mail frem og tilbake før dette ble oppklart.

 

Så det som sies at det ikke behøves plotter, er helt korrekt dersom du kobler VHF'en direkte til en GPS-sensor!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er lett å bli forvirret her. En GPS-antenne er en ting, og en GPS-sensor er noe annet. En antenne er det navnet sier, en enhet som fanger opp signalene fra senderen. I dette tilfelle signalene fra satellittene, og i bilen er det den "pisken" som fanger opp signalene fra radiosenderne rundt i terrenget. Både signalene fra GPS-antennen (som ofte har en forsterker innebygget) og fra bilradioantennen, må dekodes i en mottaker, i en GPS-mottaker, eller i en bilradio.

 

Ut av GPS mottakeren kommer det "klartekst" som kan sendes videre til plotter, autopilot VHF osv (pluss vises på displayet i GPS mottakeren). I bilradio sendes signalet til høytaleren som gir lyd.

 

Det som i det siste skaper den store forvirringen, er disse GPS mottakerne som gjerne ser ut som en sopp eller en liten fyrstikkeske. Disse mottakerne har ikke display, og det er disse som kalles GPS-sensor eller GPS-engine. Og disse gir selvfølgelig "klartekst" til VHF, plotter osv.

 

Dessverre kaller mange disse enhetene for en GPS-antenne, noe som jo er helt feil! Min kartplotter ble levert med en slik GPS-sensor, men jeg fikk store problemer da jeg diskuterte et problem med support i USA. Ingeniøren trodde nemlig at jeg snakket om en antenne og ikke en fullverdig GPS-mottaker! Det var nemlig vanlig å kalle enheten "antenne" over there! Og at plotteren tidligere var blitt levert med innebygget GPS-mottaker og ekstern antenne (ren antenne altså, som for bilradioen), gjorde ikke bildet bedre. Det gikk mange e-mail frem og tilbake før dette ble oppklart.

 

Så det som sies at det ikke behøves plotter, er helt korrekt dersom du kobler VHF'en direkte til en GPS-sensor!

 

Lars H.

Hei

Nå melder jeg pass, tar dette opp med Belamarin på mandag.

Det er med elektronikk som med kvinnfolk; MAN SKULLE VENTET

LITT TIL, OG FÅTT NOE MYE BEDRE. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei giver.

kikket litt på sidene hos raymarine, og du må nokk ta å posisjons signalet fra NMEA utgangen på kartplotteren din. Gps sensoren din gir ikke ut NMEA. Sorry men slik har de bygd opp systemet dem’s. Hvis din Garmin GPS  har NMEA utgang, kan du koble inn en bryter som velger om du tar posisjons signalet fra Plotteren eller Garmin GPS'n.

En mulighet er også å kjøpe en boks fra Raymarine kalt PC/NMEA/SeaTalk Interface Box som konverterer signaler mellom seatalk, NMEA og RS232 og koble den inn mellom Gps sensoren din og kart plotteren og ta ut NMEA til VHF'n der.

Link to post
Share on other sites

Hei giver.

kikket litt på sidene hos raymarine, og du må nokk ta å posisjons signalet fra NMEA utgangen på kartplotteren din. Gps sensoren din gir ikke ut NMEA. Sorry men slik har de bygd opp systemet dem’s. Hvis din Garmin GPS  har NMEA utgang, kan du koble inn en bryter som velger om du tar posisjons signalet fra Plotteren eller Garmin GPS'n.

En mulighet er også å kjøpe en boks fra Raymarine kalt PC/NMEA/SeaTalk Interface Box som konverterer signaler mellom seatalk, NMEA og RS232 og koble den inn mellom Gps sensoren din og kart plotteren og ta ut NMEA til VHF'n der.

Hei

Raymarin har 2 versjoner av antenne/sensor Raystar 120:

E32025 Seatalk og

E32026 NMEA.

Ved å bytte fra E32025 til E32026 tror jeg problemet er løst.

Iflg. spec. aksepterer RL80CRC begge "språk".

Dette også med tanke på eventuell montering av autopilot

som også "snakker" NMEA.

Jeg tar kontakt med Belamarin på mandag angående dette.

Oppdatering i tråden følger. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Raymarin har 2 versjoner av antenne/sensor Raystar 120:

E32025 Seatalk og

E32026 NMEA.

Takker for opplysningen. Jeg trodde at alle leverandører minst hadde NMEA. At Raymarine (tidligere Autohelm) i TILLEGG hadde SeaTalk var jeg klar over, men at de helt har droppet "industrisandarden" NMEA på enkelte modeller blir for dumt. Men nå er en i hvert fall klar over det.

 

Må sansynligvis bytte ut betjeningsenheten til min Autohelm autopilot i løpet av vinteren. Får sjekke opp at den nye med 100% sikkerhet har NMEA inn og ikke bare SeaTalk! Interphase plotteren min kan i hvert fall ikke levere SeaTalk.

 

Lars H.  :crazy:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en RL80CRC og en raymarine 300 gps samt en autopilot G150 kurskomputer og VHF 54 E  mitt system har både seatalk og NMEA tilgjengelig fra GPSèn og kurskomputeren

koblet derfor VHFen direkte på Gpsèn med NMEA slik at hvis plotteren streiker har jeg posisjonen på VHFèn

 

Hilsen Cato    :seeya:

Link to post
Share on other sites

Takker for opplysningen. Jeg trodde at alle leverandører minst hadde NMEA. At Raymarine (tidligere Autohelm) i TILLEGG hadde SeaTalk var jeg klar over, men at de helt har droppet "industrisandarden" NMEA på enkelte modeller blir for dumt. Men nå er en i hvert fall klar over det.

 

Lars H.  :crazy:

 

Enig, dette blir for dumt, og er viktig å være klar over.  Jeg og trodde at NMEA protokoll var tilgjengelig I TILLEGG TIL SeaTalk.

 

Kan ikke helt begripe hvorfor Raymarine velger en slik strategi.  Innenfor andre bransjer er det vel mer vanlig å prøve å enes om felles standarder?  Her går Raymarien altså motsatte veien :nonod:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hei

Siste svar fra Belamarin

Sitat

Her er det vel noen misforståelser ute og går?

 

 

 

Jeg har da ikke skrevet at dette ikke går. Hvis du leser min forrige mail står det der hvordan du skal gjøre det. NMEA ut av RL80CRC skal kobles til NMEA inn på Ray54E. Det står i bruksanvisningen hvilke farger som er NMEA ut og hvilke som er NMEA inn. (Omtrent som å koble en høyttaler til en forsterker). Det er ikke noe behov for å koble VHF radioen direkte til GPS antennen. De samme signalene kommer ut av RL80CRC i NMEA format. Det er ingen grunn til å lage problemer av dette. Det er en helt naturlig måte å gjøre det på.

 

 

 

Med vennlig hilsen/Best regards

 

 

 

Kjetil Wilhelmsen

Sitat slutt

 

P.s Mulig jag har litt tungt for det, men jeg kan ikke fatte at dette er et godt

svar på mitt spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Raystar 120 GPS mottager ("antenne") finnes i to versjoner, èn med SeaTalk tilkobling og en med NMEA tilkobling.

 

En Raystar 120 kan alene ikke brukes til noe som helst, da den ikke har noe display. Den vil derfor alltid være tilkoblet et eller annet utstyr, i ditt tilfelle - ett eller annet med SeaTalk inngang. De fleste av Raymarines produkter med SeaTalk (alle?) har i tillegg NMEA utgang og inngang for å kunne kommunisere med andre enheter.

 

Nå vet jeg ikke akkurat hvilke produkter du har, men f.eks. Raymarine kurskomputer, kontrollpanel og RL/SL serien med radar/plotter/ekkolodd vil kunne videresende nesten all informasjon som er tilgjengelig på SeaTalk bussen videre ut på NMEA. Du kobler derfor din plotter til VHF'n, og VHF'n vil motta posisjonen fra plotteren. (Muligens vil du også kunne se posisjonen til DSC-kall på plotteren, jeg kjenner ikke Ray 53 VHF og din plotter.)

 

Raymarines større autopiloter har så vidt jeg vet støtte for SeaTalk, ST5000 og rattpilotene kjenner jeg ikke så godt (ikke gidder jeg å sjekke det heller), de er litt rimeligere og har muligens ikke SeaTalk.

 

Vet ikke om dette gav deg noe svar, men det var nå et forsøk.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Du kobler derfor din plotter til VHF'n, og VHF'n vil motta posisjonen fra plotteren.

Dette har vel vært klart hele tiden, men problemet har vel vært dersom plotteren svikter? Da er det vel bedre med en GPS-enhet som kan sende NMEA  DIREKTE til VHF'en?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette har vel vært klart hele tiden, men problemet har vel vært dersom plotteren svikter? Da er det vel bedre med en GPS-enhet som kan sende NMEA  DIREKTE til VHF'en?

 

Lars H.

:yesnod:, du har skjønt det.

Et annet svaralternativ fra Belamarin er:

 

 

Hei

 

Hvis plotteren ikke virker vil du miste GPS signalene til VHF'en. Vi har en feilmargin på våre produkter på 1-2%. Her blir det et spørsmål om hvor godt man skal sikre seg. Om GPS'en eller plotteren svikter er vanskelig og forutsi. Skal du sikre deg kan det være lurt med to GPS'er. Da kan jo GPS nr to være en NMEA versjon.

 

Med vennlig hilsen/Best regards

 

Kjetil Wilhelmsen

Belamarin as

Sognshøy Næringspark

1580 Rygge

Norway

Tlf: +47 69264600

Fax: +47 69264601

E-mail: kjetil@belamarin.no

www.belamarin.no

Jeg bli matt.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Ja, for all del, ut fra et pålitelighetssynspunkt. Men nå har jo giver allerede en Raystar 120 med SeaTalk, og han TRENGER ikke en med NMEA, selv om det kanskje hadde vært lurere.

 

Fordelen med SeaTalk utgaven av Raystar 120 er at den oppdaterer raskere enn NMEA versjonen, hvis jeg har forstått det rikitg. I dette tilfellet er dette ikke viktig, og man kan kanskje mistenke at Belamarin har gitt et dårlig råd. Prisen er såvidt meg bekjent lik på de to GPS'ene.

 

Jeg forstod det slik at problemet var å få dette til å virke, og at det kunne være et problem å koble til autopilot i ettertid.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Ja, for all del, ut fra et pålitelighetssynspunkt. Men nå har jo giver allerede en Raystar 120 med SeaTalk, og han TRENGER ikke en med NMEA, selv om det kanskje hadde vært lurere.

 

Fordelen med SeaTalk utgaven av Raystar 120 er at den oppdaterer raskere enn NMEA versjonen, hvis jeg har forstått det rikitg.

 

Iflg. Wattum. som har konfereret med Belamarin. er det riktig som du sier at

Seatalk er kjappere enn NMEA i oppdatering av info.

 

I dette tilfellet er dette ikke viktig, og man kan kanskje mistenke at Belamarin har gitt et dårlig råd. Prisen er såvidt meg bekjent lik på de to GPS'ene.

 

Prisen er den samme. Hastigheten på oppdatering er ikke kritisk, jeg har gitt beskjed om hva slags båt jeg har.

 

Jeg forstod det slik at problemet var å få dette til å virke, og at det kunne være et problem å koble til autopilot i ettertid.

 

GeirKS

Hei
Link to post
Share on other sites

Raynav 300 GPS har både seatalk/nmea. Stemmer at Raystar 120 leveres i enten/eller.

Ray har en seatalk/nmea interface boks. Denne har seatalk inn/ut, nmea inn/ut, rs232 + seatalk alarm rele utgang. Tror ikke denne boksen koster all verden, kanskje Belamarin kan gi en god pris i ditt tilfelle.

Ps. Med Ray240E VHF hadde du fått både seatalk/nmea interface  :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

At Raymarine (tidligere Autohelm) i TILLEGG hadde SeaTalk var jeg klar over,

Litt pirk,,,

Raymarine tidligere Raytheon, Raytheon kjøpte opp Autohelm. Begge brand ble kjørt parallellt en tid. Før alt ble slått sammen i Raytheon.

Raytheon driver nå videre innen forsvarsteknologi, luftfart, romfart etc. (Men dette visste du vel gjerne) Fritidsbåt delen ble skilt ut til Raymarine for et par år siden.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...