Jump to content

Skifte av registerreim på VP AQ 175 1985?


Båtlykke

Recommended Posts

Jeg har i dag en Draco med en VP AQ 175 motor. Dette er en 1985 modell som vi kjøpte for tre år siden. Har nå plutselig begynt å tenke på behovet for skifte av registerreim. Tidligere eier har ingen kunnskap om når den sist ble skiftet, og det vil si at det minst må være ti år siden det ble gjort. Går ut fra at levetiden til reimer i en båtmotor ikke er særlig mye lenger enn i en bilmotor? Noen som har kunnskaper om pris og vanlig skifteintervall? Vurderer også å bytte båt om dagen, og da til en større båt med dieselmotor. Her er vel Ford/Sabb eller en VP 41B mest aktuell. Hvordan er det generelt med behov for skifte i disse? Bør man sjekke når det sist er gjort før man går til kjøp?

Link to post
Share on other sites

Kan egentleg ingenting om denne motoren, men er ikkje dette ein V6 frå GM? Er det denne ? Link

 

Det er vel ikkje overliggande kammar på den ville eg tru og då er det vel gamaldags registerkjede av forholdsvis kort type, som ikkje treng skiftast ana ved ein motoroverhaling vil eg tru.

 

Men det er heilt sikkert nokon her inne som har erfaring med desse motorane. :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Hei Batalden, og takker for svar!

 

Motoren ligner nok veldig på den du sendte med link til. ja. Er dette en motor fra GM altså? Trodde det var en VP- motor? Forøvrig godt å høre at det da antakelig er kjede. Kanskje har du også kjennskap til hva som er vanlig for andre motorer? Jeg tenker da på dieselmotorer fra slutten av 80- tallet og fremover på nitti-tallet.

Link to post
Share on other sites

Flott Dieselboy!

 

Takker for at du tok deg bryet til å hente fram denne skissen!

 

Du kjenner kanskje også til hvorvidt det var vanlig med kjede også på dieselmotorer fra denne tiden? Som før antydet, er jeg nemlig også på utkikk etter en større båt nå med dieselmotor. De økonomiske begrensningene tilsier imidlertid at det fortsatt må bli en båt som har noen år på baken. Jeg er selvsagt ute etter en mest mulig driftssikker motor, og innbiller meg at en Ford/Sabb eller VP 41 B er robuste alternativer? Er imidlertid generelt usikker på om jeg må være veldig obs på dette med registerreimer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...