Jump to content

Sole Diesel 26 hk - hjelp til feilsøking etter motorstopp


_Anders

Recommended Posts

Motor er en 97 modell Sole Diesel Mini-26. Situasjonen er at båten denne sesongen har vært i bruk i ca et par timer i løpet av de siste to ukene. I disse to timene har motoren gått fint. I helgen skulle jeg utpå en tur, og startet opp som vanlig. Mens motoren gikk var jeg utav båten for å løsne fortøyningene. Mens jeg stod på kaien med trossene i hånden begynte plutselig motoren å fuske / jage, og i løpet av kort tid døde motoren ut.

 

Prøvde umiddelbart å starte den. Det var dårlig med livstegn ved første kinning, men ved andre forsøk var det antydning til tenning uten at den startet. Etter det var det helt dødt.

 

Av forskjellige grunner har motoren blitt tatt i bruk denne sesongen uten skift av dieselfilter. Jeg mistenker at tett filter, eventuelt vann eller luft i dieselsystemet er årsaken til motorstoppet. Er det noen som har noen formening om dette? Synes dog det var rart at motor stoppet på tomgang, og ikke ved gange i litt sjø (oppvirvling av grums i diesel). Kanskje et luftproblem da er det mest sannsynlige? Noen synspunkter på dette?

 

Er i ferd med å skaffe meg et nytt filter, og vil bytte filter og lufte og deretter prøve å starte opp igjen. Håper det løser seg med det. Dersom det er luft som er årsaken frykter jeg jo selvsagt at problemet vil komme på nytt dersom ikke årsaken til at det kommer inn luft finnes og utbedres. Siden jeg overtok båten i høst har det lekket litt diesel i båten, litt fra toppen av filteret (det ligger alltid litt diesel på toppen av filteret), og litt fra tanken. Kan lekkasjen fra filteret gjøre at det kommer luft i systemet? Jeg overtok båten i høst og i de ca 5 timene den har vært i bruk har den gått feilfritt og vært lettstartet.

 

Noe som uroer meg en smule er at da jeg forsøkte å starte motoren etter stoppet, så kom det litt hvit røyk (uforbrent diesel) ut luftfilteret. Hva skyldes dette? Vil sjøvannsdelen av kjølesystemet fylles (og til slutt drukne motoren fordi starteren til slutt ikke klarer å pumpe det ut) med sjøvann dersom det foretas gjentatte startforsøk uten at motoren starter? I tilfelle må det være fort gjort for en "amatør" å havne i den situasjonen ved motorstopp?

 

Håper på tilbakemeldinger fra alle som måtte ha en formening om mitt problem!

Link to post
Share on other sites

Er rimelig sikker på at motoren ikke får diesel, grunnet smuss( tette filter)vann eller luft i systemet. Jagingen før den stoppet skyldes antakelig at regulatoren prøver å oppretholde turtallet ( men får ikke nok diesel)

Det kan sikkert være andre ting også, men det er som oftest dieseltiførselen som stopper en diesel...

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Har du eller noen andre noen forklaring på hvorfor det kom eksos/hvit røyk (litt, ikke mye)ut av luftfilteret ved startforsøk? Og om det er grunn til å frykte at motoren "drukner" ved gjentatte forgjeves startforsøk?

Link to post
Share on other sites

Hei

Om du med drukner mener å fylle opp aksos slangen/ motor med vann er faren stor. Husk vannpumpen pøser vann i saltvannskretsen og det er lite trykk til å trykke vannet ut eksos slangen.

Steng bunnventil under startforsøk så ungår du dette.

 

Hvit røyk ut luft filter var rart? Har du gløding i innsugnings rør?

 

Ellers ganske sikker på at det er luft. Ivertfall er det der du må begynne.

 

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår at vannpumpen pøser på med vann under startforsøk. Hvis man stenger bunnventilen vil vel impelleren gå tørt, og da ødelegger man den etter få sekunder? Må man ved gjentatte startforsøk i realiteten velge mellom "influensa (ødelagt impeller) eller kolera (druknet motor)"?

 

Ble litt nervøs nå for at det har kommet vann inn i motoren. Synes det er rart at det er så "fort gjort" å totalhavare motoren som følge av en ca fem starforsøk a 5-10 sek...

 

 

Vedrørende gløding, så er det glødeplugger på motoren, men vet jeg ikke om jeg har "gløding i innsugsrør".

 

Fortsatt takknemlig for alle tilbakemeldinger jeg får!

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt sitter motoren i?

 

Om eksosutløp og hele eksos-slangen er lavere enn manifold skal det mye til at vann renner inn i motoren.

 

Hvit røyk ut av luftinntak etter mislykket startforsøk er ikke unormalt.

Dette er som regel uforbrent diesel som finner veien ut gjennom innsugsventil som blir stående oppe.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...