Jump to content

Hvor kjøper elektronisk måkejeger. Bruk på kalesjebåt


skhauge

Recommended Posts

Ser det er endel tråder her tidligere, men de eg har funnet er gamle. Sesongen er i gang og for måkene er det varmt og godt å ligge på min mørke blå kallesje. Eg bur slik at eg ser ned i havna, og rett ned på kallesje. Når de driter er eg nedom daglig for å spyle dette. En j... plage.

Søker på måkejeger og ser den som heter "drittlei". Det er referert til Maritim ++ men eg finner ingen link som fungerer til en leverandør av dette produktet. Siden kan ikkje vises...

Er der noken på forumet som kjenner til en butikk som selger dette produktet, eller tilsvarende? Planen er å teste å legge den nede i båten med "strålingssone" rett oppover. Om eg monterer den på targa bøyle rekker eg ikkje opp så eg får slå den av/på uten å demontere kallesje.

Link to post
Share on other sites

Les denne tråden før du handler, den der saken var vel ikke noen ubetinget suksess såvidt jeg husker......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en rundstokk i flaggfestet akter og en line til lanternemast. I kordelene er det tredd inn remser av plast med 20 cm mellomrom. Denne hindrer måkene i å sitte på kalesja. Nå hender det at måker dritter i stor høyde så helt fri går jeg ikke.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg hatt god erfaring med enkle midler som ballonger o.l. Selv handleposer i plast festet til kalesjen gjør nytten. Nærmest hva som helst som blafrer i vinden vil avhjelpe problemet. Det er ikke så mye som skal til for at måkene styrer unna din båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd med "leke" slanger liggende på båten og det funker egentlig greit men der jeg har båten nå er det en måkekoloni og da hjelper det lite med slanger eller plastposer..

 

Tror nok en pinne fra flaggholder og line frem mot baug kansje er tingen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har den elektroniske som det linkes til lenger oppe.

Har den montert på en stang som er festet på utriggeren, slik at sensoren dekker hele kalesjen. Fungerer greit, sitter ikke måser på båten min lenger. Ei og anna dritklyse får jeg enda fra måser som flyr over, men dette er jo ikke til å ungå uansett hva man gjør.

 

Jeg kjøpte min hos Båthuset i Ålesund.

 

Mvh

BB

Link to post
Share on other sites

drittlei virket ikke for meg, prøvet den i en sesong, fikk kalesje full av dritt og krabbefest...

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått til innkjøp av en enkel, billig hvit presenning som passer akkurat til styrhustak og kalesje. Stikker ned ca 20 cm på hver side av båten og festes med strikk og krok som tilpasses. Ganske raskt og greit å få på plass/ta av...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...