LeBris Startet 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2011 Heisann, Jeg tenkte jeg skulle prøve lykken her hos det erfarne båtfolk for råd:) Jeg er på jakt etter en sjødyktig Skjærgårdsjeep som tåler krass sjø da jeg bor så og si rett vest i havet:) Gjerne mellom 16-20fot prismessig kan jeg se meg råd til noe mellom 50-150 000,- ( vil ikke ha lån på båten) Håper det er noen kloke ugler som kan gi en stakkars forvirret sjel et tips eller to:) Det er rett og slett for mye å velge mellom:) Håper på svar, ha en riktig så fin dag videre:) Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
Hansi Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 (redigert) Hansvik 560 Sport er en god og sjødyktig jeep som står for en støyt. Redigert 3.Mai.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Scand 550 er solid og tåler mye ! Her er en på Finn til 69`: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28291111 Sitér dette innlegget Link to post
Joakim Brunsvik Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Selvom jeg ikke er en så erfaren båtmann så vil jeg annbefale 17'kystjeep på http://www.silverviking.com/ (bestefaren min har en sånn og det er for det meste gode ord om den) Jeg har selv en Silver Viking ( https://baatplassen.no/i/topic/79581-pusse-opp-min-silver-viking-145-1985-mod/ ) og den er så stødig som bare det og det er bestefaren min sin også. Den tåler en skikkelig sjøsprøyt, men jeg vet ikke om du liker hvordan den ser ut da Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
LeBris Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Takk for alle innspill:) Får titte litt å se:) Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
Superkul Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 hvis du skal ha en rå skjærgårdsjeep så titt på størst mulig - dvs fra 19 fot og opp har en powercraft 22 og den er helt konge på vannet - er havgående og tåler litt - virker veldig tung og rolig i sjøen er maken til sessa og di nyere der har t.o.m dass og en liten cabin Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
andersb Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 mitt råd er PRØV båten før kjøp! gjerne i litt sjø! mange båter er rett og slett håpløse og du blir banket ihjel, andre er myke og ekstremt våte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Hva med en RANA 540? Ny båt med ny 50hk 158.000,-. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28243236 http://www.ranaplast.no/ipub/pages/gallery/1-19.php Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 enig med andersb - prøvekjør - alle som meg har alltid best ............ hehe endel mennesker mener fks draco fra 80 tallet har ekstreme bra sjøegenskaper men da har di nok ikke prøvd annet Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hansi Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 (redigert) Scand 550 er solid og tåler mye ! Mulig den er solid, men regn tåler den ikke. En periode var båten forsikringselskapenes mareritt pga meget dårlig selvlensingssystem. Noe spesielt retningsstabil i stor fart føler jeg heller ikke at den er. Hadde 115 hk Yamaha V-4 motor på min. Følte ikke at den var noe spesielt god i sjøen, i forhold til Hansvik 560 kommer den dårlig ut etter mitt syn. Kvittet meg med båten etter 1 sesong heldigvis. Sjelden vært så glad etter å ha solgt en båt. Redigert 3.Mai.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LeBris Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Takk for innspill, støtter tanken på å prøvekjøre båten først i litt vær og vind. Ja, Draco blir det ihvertfall ikke;) Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
LeBris Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 hvis du skal ha en rå skjærgårdsjeep så titt på størst mulig - dvs fra 19 fot og opp har en powercraft 22 og den er helt konge på vanne Takker for det tipset, ja tenker jo på at eg skal kunne bruke den i lag mine sønner og hønemor. powercraft 22 er jo rett og slett råflott, den likte eg absolutt, wc tror eg ringer godt i bjellen hos fruen da hun ser for seg picnic turer i skjærgårdene mens eg vil litt lengre vest;p Men desverre ligger de litt over vår prissjikt, skal selge en campingvogn som jeg aldri skulle ha kjøpt i utgangspunktet så da blir det vel litt mer penger i kassen=) Likte virkelig denne; Link men vet du hva som er min/maks anbefalt motor på båten, er ikke avhengig av en båt som gjør 42 knop, 30-35 er nok for meg:) All respekt for campingvognfolket men det var virkelig ikke min greie. Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
andersb Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 husk at du alltid kan kjøre saktere om du har en ok motor, men ikke motsatt, vil absolutt ikke si at 175, på 22 fotern der er overmotorisering, er nok en helt ok balansert ekvipasje. vet det er endel tråder der folk deler erfaring på skrog før, min erfaring er vel noe ala, bever, litt flate bunner, går ikke så mykt i sjøen, men tørre båter, yamarin, hatt flere, 2 av de måtte man omtrent ha våtdrakt når det var litt sjø, men skar de fint, de større yamarinene er også ok i sjø. hva med en hydrolift f-23? går litt over budsjettet dog, pass på å finne en i god stand, og prøvekjør, hydrolift f-20 er også en godbit. desverre er det ofte slik at jo lengre båten er, jo bedre er den i sjø, generelt vil lange smale båter være gode sjøbåter. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Ville gått for en båt i øvre del av størrelsesskalaen, 16-17 fots jeepene blir litt "stumpete" når bølgene tar seg opp. Ville også ha gått for en båt med bowrider løsning kontra midtmontert konsoll, med bowrider/sidekonsoller og dør så blir flere av passasjerene beskyttet mot vær og vind. Litt i overkant prismessig, men Buster er kjent for ok sjøegenskaper. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27777414 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Heltpropell Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Var en tur i en Ryds 585 her om dagen, hadde skikkelig sansen for den! Den tok sjøen meget godt og har veldig høye fribord så er fint når en har med småbarn også :) Sitér dette innlegget Link to post
BåtfrelstMagasin Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Hei! Jeg anbefaler deg Uttern s52. Kjempe fin båt, med gode sjøegenskaper. Tipper du kan få en 2009-2010 modell, med 75 hk, for ca. 150 000,- Mvh Jakob Ansvarlig redaktør Båtfrelstmagasinet Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 ibiza 17 sport ibiza 19 sport ibiza 20 sport rana 540 Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
LeBris Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Takk for mange gode innspill alle sammen! Mange jeg må si var av interesse. anbefaler deg Uttern s52 Jeg kikket på Uttern s52 å du verden for en fin båt. Må si eg falt pladask på design og utførelse. Hvis dette i tillegg har hva du sier så må jo det være noe for meg. Ble til og med akseptert av hønemor så da er vi et skritt nærmere, men må myse litt til på markedet:) Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
Lodda Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Stiller meg i bak han som nevnte Ibiza 19 sport og Ibiza 20 Sport, har hatt begge. Har brukt dem både i Olslofjorden og i havgapet på helgelandskysten. For å si det slik, båten har aldri stoppet meg. 19 foteren er ca. 2 meter bred og tåler en del fart og spenning, morsom båt å kjøre aktivt med, gjorde vel 38 knop med en 90hk på. 20 foteren er 40 cm bredere, 2,4 meter. Oppleves som mye mer båt enn 19 foteren pga. den ekstra bredden. Meget god og stødig båt, gjør ok fart med 115 hk. Ville i allefall prøvd en før jeg bestemte meg. Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Superkul Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 powerkraften med 175 hk kommer du ikke på noen måte og føle overmotorisert vertfall - jeg har 200 hk og så for meg hopp og sprett og skikkelig racing men den skjærer av gårde og ligger så bra og rolig i vannet - dessuten er det et hav av plass - vel og merke hvis det er slik type båt du er på jakt etter titt på sessa di er helt likt skrog og helt krem med liten lugar og dass jeg tittet på 16-18 fotere og mistet egentlig helt intressen - var for smått og var baljer når 22 fotern dukket opp var det opp med lommeboka Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
bukt Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Har hatt powercraft 22 med 200 yamaha som er en stødig båt i sjøen, ikke overmotorisert med dette oppsett. Også hatt draco oceancraft 570, 620, 760 og ryhds 510 gti, yamarin 5910, ibiza 17 sport. Til ditt bruk som bade familiebåt ville jeg hatt powercraften eller oceancraft 620 av de jeg har testet grunnet pris og komfort ombord og ved bading.. alle de andre båtene har høy hekk og stige ned... skal du ha kjøre vannski er det godt og sitte på "badeplattform" og ta på deg eller kun ved bading... sjekk av motor er enklere da og... Oceancraften er veldig pen i skroget synes jeg med ganske høy baug og lav hekk når den ligger stille i vannet, powercraften virker undermotorisert med 200hp bakpå i utseende og kunne greit hatt 100hp til men vet ikke om hekken tåler det... Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 uttern passer ikke til ditt bruk. ibiza 19 sport ibiza 20 sport. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
glalaks Svart 5.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 Jeg har sessa key largo . 19 pen båt med plass:) har ikke fått prøvd den ennå, så sjøegenskPer vet jeg ikke noe om. Ikke kjøp Askeladden 475. Den blir undermotorisert når du skal ha med hele familien. Hva med white shark 175? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 5.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 Jeg har sessa key largo . 19 pen båt med plass:) har ikke fått prøvd den ennå, så sjøegenskPer vet jeg ikke noe om. Ikke kjøp Askeladden 475. Den blir undermotorisert når du skal ha med hele familien. Hva med white shark 175? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mouche Svart 5.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 (redigert) Noen svarer tydeligvis Ibiza uansett hva spørsmålet måtte være, men personlig ville jeg ikke valgt hverken 19 eller 20 foter fra Ibiza fordi: 19 foteren er bra båt i sjøen, men siden den er smal så er den også veldig trang og nokså rank ved stilleligge, fisking osv. 20 foteren er en grei båt, stabil ved stilleligge, fiske osv, men med forholdsvis stor bredde og moderat v-bunn så er dette en båt som slår overraskende mye i sjøen. Touring-modellen er en veldig sosial båt og flott ved f.eks fisking i dårlig vær hvor man enten kan sitte inne under kalesje, eller stå ute i åpent vær. Allsidig båt. Sport-modellen er en type det går 13 av på dusinet uten å utmerke seg på noe vis. Kjenner begge båtene meget godt selv om det begynner å bli noen år siden jeg selv har eid noen av disse! Whiteshark 175 har jeg hatt en del år, og angrer på en måte litt på at jeg solgte den, men ville ha en båt med noe mere skjerming. Båten er litt hard i motsjø, men er tross alt ikke mere enn 17,5 fot og oppleves som større. Trygg og solid og etter mitt syn den tøffeste skjærgårdsjeepen i størrelsen. I dag er mitt valg en bowrider som type båt da den kombinerer skjærsgårdsjeep og båt med overbygg på en fin måte, men fint om man kan gå opp til rundt 20 fot og selv vurderer jeg Yamarin 63BR som min ønskebåt for tiden. Med tanke på at det altid bare er et tidsspørsmål før man skal selge båten igjen så er det en del modeller nevnt her som jeg ville styrt unna, men nevner ingen spesielt for erfaringsmessig blir folk så forferdelig fornærmet når "ders" båt blir nevnt. Redigert 5.Mai.2011 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.