Jump to content

Selco 13, tips og erfaringer


Vegard k

Recommended Posts

Hei, tenker på å kjøpe en 72-modell selco 13. Båten ser helt strøken ut og den "foran-plasserte" styrekonsollen appelerer veldig. Tenker å sette en 15 hester eller større på den. Men er det noen som har erfaringer med sånne båter, alt i alt så fins det eldre båter enn 1972 :)

Hadde satt pris på noen kommentarer...

Link to post
Share on other sites

selco 13 er en kjekk båt det :)

 

anbefaler deg 25hk om du vil ha en båt som planer stabilt med 2 voksene oppi og er gøy og kjøre.

30-40hk kort stamme om du vil ha det det skikkelig morro!

 

noe mindre en 25hk ble for lite og alt for høyt bensinforbruk i forrhold til større motor

Link to post
Share on other sites

Takker for svar, hører at mange sier at dem knekker i to i høy sjø og slikt pga skroget er for sprøtt, dette skulle vel ikke skje på en 72 modell? også en ting til, er den stabil i vannet når du sitter aleine i den også??? på forhånd takk :D

Link to post
Share on other sites

tja min knakk vertfall ikke med 2 voksne og en tung 40hk bakpå.

vi kjørte i røff sjø.

 

selcoen vil uansett helle til den siden du sitter og styrer. om du her alene i båten.

jeg monterte tanken min i senter bak og batteri på motsatt side av styre posisjon.

alikevell måtte jeg sitte i midten for og kunne kjøre beint.

en på hver side så går båten fint.

her er ett bilde av min gamle selco.

her er det langstammet motor. anbefaler ikke det. du må ha kortstammet

picture_268.jpg

Link to post
Share on other sites

Har selv en Selco 13, som jeg pusser på nå.

Her har jeg bygget om akterspeilet til Langstammet motor, flyttet tanken (40L) under dekk med utvendig påfylling av drivstoff, batteri er montert motsatt side av styrekonsol.

Tankmåler og knopmåler er montert.

Har satt i nye stoler forran og benk(er) på langs bak hver stol. (Ikke sofa bak som vanlig)

Byttet ut den runde plastruten og satt inn mer moderne vinduer.

Skal også polstre innsiden av "rekka" rundt fra sete til sete for å få mer behagelig ryggstøtte.

Fargen på skroget blir hvit over fenderlist og blå under.

 

Motoren er en Evinrude 55HK 2t med Solas stålpropell.

 

Har enda en god del igjen å gjøre, så båten blir nok ikke sjøsatt og testet før Juni

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...