Jump to content

Hvor hard skal pakkboksen pakkes?


Knut Baltic

Recommended Posts

Jeg har byttet talgpakning i pakkboksen min, men det var ikke så enkelt som jeg trodde. Jeg har en eldre boks av ukjent merke på en 25 mm aksel.

 

Det var 6 ringer i som jeg tok ut. De var harde og sikkert gamle. Prøvde først med 6mm pakning, men med 4 ringer kunne jeg ikke få skrudd den på hylsa. Den gikk nokså tregt på akslingen også så tett var det sikkert. Deretter prøvde jeg med 5mm med samme resultat. Til slutt kjøpte jeg 4mm og 6 ringer gikk inn uten problem.

 

Så til saken; jeg synes det gikk for lett på akselen kanskje. Hva er deres erfaringer til dette? Kan jeg slå meg til ro at 4mm er greit? eller er det bedre med 3 ringer med 5mm som går tregt på akselen?

 

Vet at det er mange emner om pakkboks her på forumet, men fant ikke noe om akkurat dette.

Link to post
Share on other sites

Kansje du ikke skal henge deg opp i hvor mange ringer du fikk ut, for kansje så er det blitt satt i nye etterhvert uten at di har tatt ut di gamle. På min 28mm aksling så bruke eg 3 ringer på 6mm. Å di er såpass trange at eg må dytte 1 ring av gangen for så å presse 1 og 1 med mutteren.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hei, har litt erfaring.

Pakket om nå i vår, 40mm aksel, få tak i talgpakning som er litt trang, en former den til ved å legge den på akselen og slå fint på de til de smetter inn. Jeg brukte 3 ringer.Stramme til, ikke for hardt, prøve seg fram.

Link to post
Share on other sites

Hei. Finns det noen dokumentasjon for "Pakkboks for dummies".

Jeg har lastet ned linken til Dieselboy ovenfor men lurte på om noen viste om noen annen beskrivelse også som beskrev prosedyren for å skifte ut og pakke om pakkboksen. Føler at jeg trenger mere forståelse før jeg begir meg ut på jobben.

Link to post
Share on other sites

Side 66 i dokumentet sier det det meste som trengs for å pakke om pakkboksen. Søker du litt på forumet finner du vel en del informasjon om du har tenkt å bytte hele propellhylsen. Ellers kan du spørre. Jeg har reparert min egen fett-hylse fordi røret ned fra fettkoppen hadde lekkasje i koblingene. Jeg har prøvd med forskjellige tykkelser før jeg leste hvordan jeg skulle måle hvor tykk pakning jeg trengte i dette dokumentet. Deretter var det bare å følge instruksjonene om kutting og pakking slik det står skrevet. Båten kom på vannet for en time siden og den holdt tett :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...