Jump to content

Tette rundt nugle?


Yuri

Recommended Posts

Sikaflex er jo bra, eller Casko Marin-teknik er jo også utrolig bra både over og under vannlinjen. Dette fugelimet kan jo bl.a. også overmales. Brukte Casko Marin-teknik til nøyaktig det samme prosjekt som du har for noen år siden, og det var helt suverent. Kan fåes i små tuber i svart og hvit.

Link to post
Share on other sites

Supert, takk for svaret.

Noen andre tips for en absolutt båtidiot om operasjonen? Pluggen er av denne typen hvor det er en messing rør med tråd som går gjennom skråget med to mutre på både inn- og utside og en plugg som skrues inn (i mitt tilfelle var den skrudd inn fra innsiden).

Jeg var veldig forsiktig og holdte ytre mutter med skiftenøkkel mens jeg skrudde ut pluggen, men sansynligvis ikke forsiktig nok, så det hele vridde på seg, og bunnstoffet sprakk rundt mutteren på ytre side. Så nå vil jeg gå gjennom den før jeg sjøsetter og tette skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var deg ville jeg snu nyggelen slik at du skrur opp og igjen fra utsiden, det må da være ulike mer praktisk. Jeg skifta nytt for noen år siden, tetta med Tec 7, men så at når jeg hadde båten oppe med drit i kjølsvinet så kom det noen dråper gjennom. Det var ett av mange argument for at jeg slipte vekk gammelt bunnstoff, la på epoxy som jeg så sørga for kom inn helt inn til skruhullet. Etter det er det dønn tett og lett å skru inn og ut - jeg bruker bare etstort flatt skrujern.

Link to post
Share on other sites

De kan festes med skrue og mutter hos noen og skrue hos andre. Jeg monterte min først med skruer men endret til den andre måten for sikkerhetsskyld. Til tetting ved montering brukte jeg sika siden jeg bare hadde det for hånden men foretrekker tec7 til stort sett alt :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Tec7 var det jeg kjøpte, får håpe den fungerer.

På min sin ser det ut som om det er to mutre hver på sin side (ute og inne) og en kanal som går gjennom skråget. Om en av mutrene er ett med kanalen eller ikke ser jeg når jeg får den opp. Må vente på kompisen å stille opp - får ikke gjort det alene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...