Hallvard66 Startet 4.Mai.2011 Del på Facebook Startet 4.Mai.2011 (redigert) Hei Jeg har en Scand 8600/9200 Dynamic med to Mercruiser 4.3 V6ere (175hk) og Alpha 1 drev. For de som ikke kjenner denne båten er den 28ekte/30skryte fot, ca. 2.600 kg tung, daycruiser med v-bunnet skrog med godt fartspotensiale. I og med at disse motorene begynner å bli gamle (1990) og i tillegg er ganske tørste, tenkte jeg å bytte disse med dieseler. Ett element er selvsagt kostnadene. Fra et slikt synspunkt overveiet jeg å sette inn 2 x Mercruiser 1.7 TDI. Disse gir 110 - 120 hk hver. Spørsmålet er om dette er nok? Er det noen som har erfaring med samme eller liknenede, eller som har betraktninger rundt dette? Innspill og innsikt taes i mot med takk. Hallvard Redigert 4.Mai.2011 av Hallvard66 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 steyr 4 cyl 174 eller 236 6 cyl på ca 206 hk eller bygge om til en motor steyr 307. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
hermansen Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 (redigert) Eller 2 stk. av QSD 2.0L 170s eller QSD 2.8 220s DTS. Begge fra Mercruiser. Den minste motoren du har beskrevet, på 1.7 liter, leveres ikke lenger. Nå er den minste 2.0 liter og deretter 2.8 liter. Jeg vil tro at 2 literen på 170hk vil dekke dine behov. De er like sterke som de du har, med med større dreiemoment. Redigert 4.Mai.2011 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Den beste løsningen for lommeboka er vel 2x FNM 250 ca 240 AHK Da kan du vel kjøpe 3 motorer og ha en komplett i reserve og enda slippe billigere unna enn nærmeste konkurent... Har ikke brukererfaring selv, men har venner i omgangsen som har fått prøvd noen år, og det går bra. Ikkeno problem med deler til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hallvard66 Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 (redigert) Hei igjen Takk for god input så langt. Hvis jeg først tar ruten via ombygging til en motor, så har jeg ganske mye (alt over 200 dieselhester) å velge mellom. Denne løsningen vil jo kreve en del tid og penger (evt mye arbeide). Vet at flere av Scand 9200 Dynamic'ene er levert med 200hk VP turbodiesel (singleinstallasjon), så 200+ hester totalt bør holde. Jeg hadde håpet å kunne finne gode løsninger som ville passe inn på de eksisterende Alpha 1 drevene. Da bør vel motorene (slik jeg har forstått det) ikke være for sterke/ ha for høyt dreimoment, da Alpha 1 drevene ikke tåler dette. Hva er synspunktene på hvorvidt 2 x 110HK dieselmotorer ca. tilsvarer en single 200HK ift fart/planing? Må innrømme jeg ikke har hørt om FNM motorer før - passer disse inn på Mercruiser drev? Tror nok kanskje 240 dieselhester m 400+Nm torque er litt for mye for et Alpha drev? Takker igjen. Hallvard Redigert 4.Mai.2011 av Hallvard66 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Det jeg har sett av tester viser stort sett at singelinstallasjon er endel mer effektiv enn twin install med samme totale hk antall. Dette pga motstand i vannet fra 2 drev, samt oftest mer vekt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hermansen Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 QSD 2.0L 170s leveres også i en 130 og 150 HK versjon. Disse kan benytte Alfa drevet, men 170 HK versjonen krever Bravo type drev. 130 HK versjonen starter på ca 180K og 150HK versjonen starter på ca 200K. Om dette er med eller uten drev må du sjekke med forhandler om. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 200hk på 9meter båt er ganske lite Drevene du har, kan du uansett ikke bruke da det er annen giring og lavere turtall på diesel, i tilegg endel mere moment. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 FNM 250 finnes i de fleste effekttrinn fra 90 til 250 HK (dette er en 5 sylinder på 2,4 liter)den brukes bla i alle Alfa Romeo 2,4 JID det finnes en 4 syl 1,9 liter også, den leveres fra 60 til 190 hk, all justering av effekt gjøres i motorens hjerne og kan endres når-som-helst, dersom utstyret for det er tilgjengelig. Denne motoren brukes bla i Zafira diesel, ikke mange klager på den. De leveres bolt-on for mercruser eller volvo 290/DPE familien med instrumenter og kabelstokk, integrert oljeskiftpumpe, stort sjøvannsfilter, racor dieselfilter, motorlabber osv DBW (drive-by-wire)tilgjengelig sammen med mye annet ekstrautstyr, bare å krysse av... Sitér dette innlegget Link to post
Hallvard66 Svart 5.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Hei Takk for input så langt. Kan se ut som konvertering til diesel ikke blir gratis akkurat. Man kan jo kjøpe en del bensin for en 2-300.000,-.... Kanskje å hente hjem et par 135HK FNM dieseler fra Italia kunne vært noe? H Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 FNM 250 finnes i de fleste effekttrinn fra 90 til 250 HK (dette er en 5 sylinder på 2,4 liter)den brukes bla i alle Alfa Romeo 2,4 JID Ble litt nysjerrig på FNM når jeg så at prisene var såpass lave. En 240 HK med Bravo 1 drev til € 16500 er rimelig sammenlignet med andre (NOK 130.000). Men kan noen svare om dette er prisene med MVA og HK avgift ? Hvis ikke så øker prisen til mellom 200K og 210K. Fortsatt rimelig, men forskjellig ble betydelig mindre. Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 (redigert) http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28129837 denne er vel ikke noe dumt alternativ? Prisene er nok uten mva og hk-avgift. http://www.chipexpress.com/products/2448/ her får du mere guff i en D3 hvis du tør...... Redigert 5.Mai.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dekksgutten Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 Hmmm du som bor så nærme sverige hvorfor ikke ta turen og bytte der,ikke hk avgift og rimeligere timepris(sparer 13% bare på kursen nå) uansett lykke til Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.