Jump to content

Tilkobling av ladac


bliss X

Recommended Posts

For snart 2 år siden kjøpte jeg meg en ladac 1204. Jeg trodde monteringen skulle være enkel, men da jeg fikk vite at jeg måtte fjerne eksistrende regulator inne i dynamoen og lodde litt her og der (fikk tilsendt bruksanvisning fra ladac), og etter å ha lest om andre som ikke fikk dette til å fungere skikkelig ble jeg skeptisk. Går derfor stadig å lurer på om jeg skal gå løs på denne jobben eller droppe det. Noen som har en anbefaling? Motoren er en MD2030, og dynamoen tror jeg heter valeo e.l.

Link to post
Share on other sites

Som du skriver må den integrerte regulatoren fjernes, og en børsteholder monteres i stedet.

tar jeg ikke feil får du holderen på biltema.

Selve oppkoblingen er forholdvis enkel, men det kan være et problem å få Ladac'en til å "tenne", litt avhengig av hva slags lade-lampe du har.

 

Skal gjerne forklare mer i detalj hvis du beskriver hva som er uklart.

Link to post
Share on other sites

Litt mer info:

 

Antar at din regulator ser ut som den til venstre på bildet?

Isåfall trenger du altså en børsteholder, har ikke noe bilde, men de ser ut som den til høyre bare at det er 3 kabel-sko pinner istedet for den runde svarte regulator-kretsen.

Ladac'en kobles til pinnene på børsteholderen.

Jeg mener at det er Biltema nr 63-6010011 du trenger (98kr)

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar så langt, men jeg tror ikke jeg trenger noen ekstra deler. I følge den bruksanvisningen jeg fikk fra ladac var det kun snakk om å lodde ut gammel regulator og "strappe" over noe greier. Kommer tilbake når jeg finner bruksanvisningen. Det er som sagt en strund siden jeg puslet med dette sist, men nå på høsten kan det jo være en bra tid for å se på dette igjen. Det med å bytte ut ladelampa gjør meg litt skeptisk. Ikke sikker det er så lenkelt på et slikt moderne panel hvor alt er integrert

Link to post
Share on other sites

Ja, det er mulig å lodde av regulatoren på den gamle. Men siden er børsteholder koster såpass lite vil jeg heller anbefale det.

Man får et "proffere" opplegg og det er enkelt å sette tilbake den originale regulatoren hvis nødvendig.

 

Pære problemet kan løses ved å montere en motstand, man trenger ikke å bytte selve pæra.

Siden det er av nyere dato, kanskje du har en lysdiode i panelet?

Isåfall vil det garantert ikke fungere, da må man ha en motstand i parallell med den.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå vet jeg ikke hvordan det er på din Iskra dynamo, men tilkoblingen av de 4 ledningene fra 1204 er den letteste delen av jobben. I tillegg trenger du å få fjernet eller inaktivert den gamle regulatoren. Er det en utenpåliggende kloms, så er det jo bare å skru den av. Sitter den inne i dynamoen, bør du uansett spørre Ladac om de har en skisse for din dynamo og hva som må klippes eller loddes når du har delt dynamoen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det med å bytte ut ladelampa gjør meg litt skeptisk. Ikke sikker det er så lenkelt på et slikt moderne panel hvor alt er integrert

<{POST_SNAPBACK}>

Det var akkurat her jeg også fikk problemer. Ladinga ville ikke starte og jeg måtte sette en motstand i parallell med ladelampa, med en TAMD31-A orginalt panel, ga ikke dette helt seg selv. Kanskje lurt å snakke med Volvo Penta, evt Ladac for å høre hvor denne mostanden skal monteres.

 

Uten en ekstra motstand, ville i hvertfall ikke dynamoen starte å lade. Dette var dog med en uorginal dynamo av typen Iscra. Med orginal dynamo med ladac regulator ettermontert virket det fint. Orginaldynamo sa etterhvert takk for seg...

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...