Jump to content

Fra snekke til weekender


Steinar S

Recommended Posts

Da er dagen kommet for å vurdere om jeg skal selge snekka og gå over til weekender. Nærområdet er brukt opp og de lange turene går rett og slett for sakte, masj på 10 kn. var helt ok i nærområdet, men når du hart gått de samme rutene i 10år vil man kanskje utvide horisonten litt. Selvfølgelig skulle det vert en cruser med "loft", men når kotoen ikke tillater det må man nøye seg med alternativet. Har sett litt på Nordan 760, dobbel stikkøye, eget toalettrom, forholdsvis smart løsning ute, sitte/solsengplass. Grei fart og tror det er en grei motor også, kad 32 med 290 drev. Men det er ett men da, bor på nordvestlandet, værforholdene tilsier at man burde ha styrhus.Er fullstendig klar over at dette er en finværsbåt, men man blir ofte på disse strøk ovverrasket med dårlig vær og er man ute på Halten og får regn i 3-4 døyn så bør det være beboelig under kalesjen. Så spørsmålet mitt til dere er: Hvilke erfaringer har dere med helkalesje og dårlig vær?

 

Sterinar S

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt kalesjebåt på vestlandet, og gått over til rask, lukket weekendbåt Yamarin 68 Cabin DS. Jeg er meget godt fornøyd med båten, som har all verdens utstyr som standard: Køyeplass for 4 voksne, inne- og utestyring, sjøvannstoalett m/septiktank, kjøleskuff, solcelledrevet ventilasjon, Wallas kokeplate (og varme),trykk ferskvann, Bennet trimplan, stor takluke, digital instrumentering, går 38 knop og marsjfart 30 knop uanstrengt med råsterk og stillegående 150 hk Yamaha 2,7 liter 4-takt, gå til fordekk på rekka eller gjennom frontrute. Er det noen bedre utstyrt 22 fot båt på markedet?

Redigert av Norfront (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, jeg regner med at det er Nordan 780 du har tittet på, og det er en flott båt. Den eneste innvendingen jeg har et dollbord-løsningen. Denne går ikke hele veien bak, så du må inn i gjennom frontruta, og det er noe pes når det regner ! Dugg-dugg..

 

 

Selvfølgelig var det 780 og ikke 760. Ja jeg synes den har gode løsninger og er heller ikke verst å se på. Vi er kun to voksne og med den doble stikkøya så kan salongen være operativ hele tiden.

Får vel satse på god bekandling av kallesje så holdes vel vannet ute.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...