Jump to content

Maxum 2100, 2009 mod. 1,7 tdi, 120 HK Lekkasje fra kjølesystemet


Maxum 2100

Recommended Posts

Maxum 2100, 2009 mod., med Mercruiser 1,7 Tdi 120 hk, Alpha One drev.

Nå har jeg vært uheldig / ikke nøye nok under vinterkonserveringen sist høst.

(første gangen jeg gjorde dette alene...faktisk)

Jeg har høyst sannsynlig ikke blandet godt vann og frostvæske til saltvannsavkjølingen, da jeg kjørte denne blandingen igjennom systemet i en stor balje i november 2010.

 

Etter gode tips fra fagfolk i båtbransjen, trodde vi først at det var impelleren som var gått, så jeg skiftet den i forrige uke. Det gikk smertefritt :-)

 

Så satte vi den på vannet sist torsdag, og kjørte båten i rolig 5 knops fart, vel 300-400 meter frem til der jeg har båtplass. Det gikk også helt greit. Ingen indikasjoner på at motorlyd eller instrumenter som tilsa at noe var galt.

 

Da jeg så skulle slå av hovedbryteren, så jeg det lå ca 5 cm vann i bunn av motorrommet. Da skjønte jeg jo at noe var galt.

Jeg så jo at vannet var klart, og regnet da med at det var vann som kom fra utsiden av båten, via drevet.

Frostvæska/kjøleveska innholdet (blå farge) var fortsatt like inntakt. Så jeg regnet med at hadde det vært lekkasje fra dette lukkede systemet, så hadde vel vannet i bunnen av motorrommet også vært blåfarget.

 

Så nå er spørsmålet fra meg ? Hva tror dere er årsak til lekkasjen, og hva vil slikt koste/hvor mye jobb er det å reparere slikt ?

 

Kan det kun være varmeveksleren som er ødelagt...og er dette i så fall en enkel sak å bytte ut?

 

Håper på fornuftige og hjelpsomme svar.

 

Mvh uheldig Maxum eier

Link to post
Share on other sites

Har vanskelig for å tro at du ikke har greid å få frostveske gjenom saltvannsdelen av kjølesystemet, å blande frostveske og vann er ingen heksekunst , jeg tipper at enten er det noe du ikke forteller eller så er det trolig en helt annen grunn til at det ligger vann i bunnen av motorrommet.

 

En ny veksler er lett å bytte å koster en bråte med cash

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først og fremst skjønner jeg ikke helt hvorfor du bytta impeller? Oppdaget du vann i kjølen allerde mens den var på land og du kjørte motoren der og fikk råd om å bytte impeller?

 

Dersom det er så mye vann i båten etter en kort tur må det jo også være fuktige plasser på motoren, såfremt vannet kommer fre motoren. Følg isåfall fuktigheten oppover og du vil lokalisere evt lekasje.

Får en følelse av at du eventuelt ikke har satt i en av de to pluggene på sjøvannssystemet etter at du kanskje skrudde disse ut i høst? Byttet du anoder i høst og har glemt å sette nye på plass, stramme til skikkelig?

-Eller kan det være vann som har ligge i kjølen gjennom vinteren og rant helt bak når båten kom på vannet?

Jeg kjenner ikke båten, men har du en pentrypumpe ombord som kan ha gått lekk?

Link to post
Share on other sites

Synes dette høres ut som kondens vann som har oppstått i skroget over vinteren. Smaker det ferskt så kan de ikke stamme fra motor eller drev og hvorfor ikke?; skulle det komme "blankt" vann fra drev så må det være saltvann - er det kjølevann så er vannet/væsken blå...

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Synes dette høres ut som kondens vann som har oppstått i skroget over vinteren. Smaker det ferskt så kan de ikke stamme fra motor eller drev, og hvorfor ikke?; om det kommer "blankt" vann fra drev så må det være saltvann - er det kjølevann så er vannet/væsken blå...

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...