Maxum 2100 Startet 4.Mai.2011 Del på Facebook Startet 4.Mai.2011 Maxum 2100, 2009 mod., med Mercruiser 1,7 Tdi 120 hk, Alpha One drev. Nå har jeg vært uheldig / ikke nøye nok under vinterkonserveringen sist høst. (første gangen jeg gjorde dette alene...faktisk) Jeg har høyst sannsynlig ikke blandet godt vann og frostvæske til saltvannsavkjølingen, da jeg kjørte denne blandingen igjennom systemet i en stor balje i november 2010. Etter gode tips fra fagfolk i båtbransjen, trodde vi først at det var impelleren som var gått, så jeg skiftet den i forrige uke. Det gikk smertefritt :-) Så satte vi den på vannet sist torsdag, og kjørte båten i rolig 5 knops fart, vel 300-400 meter frem til der jeg har båtplass. Det gikk også helt greit. Ingen indikasjoner på at motorlyd eller instrumenter som tilsa at noe var galt. Da jeg så skulle slå av hovedbryteren, så jeg det lå ca 5 cm vann i bunn av motorrommet. Da skjønte jeg jo at noe var galt. Jeg så jo at vannet var klart, og regnet da med at det var vann som kom fra utsiden av båten, via drevet. Frostvæska/kjøleveska innholdet (blå farge) var fortsatt like inntakt. Så jeg regnet med at hadde det vært lekkasje fra dette lukkede systemet, så hadde vel vannet i bunnen av motorrommet også vært blåfarget. Så nå er spørsmålet fra meg ? Hva tror dere er årsak til lekkasjen, og hva vil slikt koste/hvor mye jobb er det å reparere slikt ? Kan det kun være varmeveksleren som er ødelagt...og er dette i så fall en enkel sak å bytte ut? Håper på fornuftige og hjelpsomme svar. Mvh uheldig Maxum eier Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Det kan være lurt å finne ut hvor vannet kommer fra før du begynner å spekulere/reparere. Start opp å se hvor vannet kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Sitter alle avtappinger som de skal? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 salt eller ferskvann er første analysen som må gjøres - det gjøres med å smake på vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 (redigert) Har vanskelig for å tro at du ikke har greid å få frostveske gjenom saltvannsdelen av kjølesystemet, å blande frostveske og vann er ingen heksekunst , jeg tipper at enten er det noe du ikke forteller eller så er det trolig en helt annen grunn til at det ligger vann i bunnen av motorrommet. En ny veksler er lett å bytte å koster en bråte med cash Redigert 4.Mai.2011 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Først og fremst skjønner jeg ikke helt hvorfor du bytta impeller? Oppdaget du vann i kjølen allerde mens den var på land og du kjørte motoren der og fikk råd om å bytte impeller? Dersom det er så mye vann i båten etter en kort tur må det jo også være fuktige plasser på motoren, såfremt vannet kommer fre motoren. Følg isåfall fuktigheten oppover og du vil lokalisere evt lekasje. Får en følelse av at du eventuelt ikke har satt i en av de to pluggene på sjøvannssystemet etter at du kanskje skrudde disse ut i høst? Byttet du anoder i høst og har glemt å sette nye på plass, stramme til skikkelig? -Eller kan det være vann som har ligge i kjølen gjennom vinteren og rant helt bak når båten kom på vannet? Jeg kjenner ikke båten, men har du en pentrypumpe ombord som kan ha gått lekk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Synes dette høres ut som kondens vann som har oppstått i skroget over vinteren. Smaker det ferskt så kan de ikke stamme fra motor eller drev og hvorfor ikke?; skulle det komme "blankt" vann fra drev så må det være saltvann - er det kjølevann så er vannet/væsken blå... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Synes dette høres ut som kondens vann som har oppstått i skroget over vinteren. Smaker det ferskt så kan de ikke stamme fra motor eller drev, og hvorfor ikke?; om det kommer "blankt" vann fra drev så må det være saltvann - er det kjølevann så er vannet/væsken blå... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Er det varmtvannstank eller ferskvannstank på båten? Hva var bakgrunnen for impellerbyttet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.