Jump to content

Trengs det ekspansjonstank på Yanmar 4JHE


Una

Recommended Posts

Manualen til Yanmar 4JHE 1989 mod beskriver ekspansjonstank fra varmeveksler. Hos meg er det ikke ekspansjonstank. Fra lokket på varmeveksleren går det bare en slange ned til kjølen. Har stabil motor temp på 80 grader. Hvis jeg fyller varmeveksler går overskuddet ut (ca en halv desiliter) via slangen. Etter det er det tørt.

Bør det monteres ekspansjonstank ? Kan ekspansjonstank fra bil brukes ?

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Når kjølevannet blir varmt åpner ventilen i lokket på varmeveksler for å gi plass, dette skal gå i ekspansjonstanken. Men hvordan kommer vannet tilbake? Er det sug fra motoren når den blir kaldere eller er det trykk i ekspangsjonstanken som trykker vannet tilbake til varmeveksler ?

 

Mulig at grunnen til at det ikke er noen tank i båten er at det kan være vanskelig å finne et sted å montere den. Hvor stor høydeforskjell kan det være mellom lokk på varmeveksler og utløpet i ekspansjonstanken ?

 

Kommer til å ta en tur til bilopphogger for å finne en tank (1,2 liter). Orginal koster den i overkant av 2000.- :headbang: .

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

Ja, når trykket øker åpner ventilen i lokket på varmeveksler og dampen går til ekspansjonstanken hvor den avkjøles til vann.

Og det er sug fra motoren når den blir kaldere som suger vannet tilbake. Plassering av tanken kan du lese om i utsnittet fra

manualen som jeg har lagt inn nedenfor. Komplett servicemanual for denne motorserien finner du på Sagaforumet.

Klikk på teknisk stoff nede til venstre på forsiden. Da får du opp flere manualer og servicebøker.

 

subtank.gif

 

Lars H.

Saga27 med Yanmar 4JHE

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den slangen går vel helt ned til bunnen av beholderen som den skal? Og slangen og beholderen tåler varm frostvæskeblanding?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så dersom du får sikret flasken så den ikke slenger rundt, skulle vel dette være en fullgod løsning.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...