Jump to content

Hydrolift T17 Skrogskader.


Hydrospeed

Recommended Posts

Hei.

 

Har kjøpt meg en Hydrolift t17 med skader i skroget.

Har tatt noen bilder og håper noen kan forklare hvordan jeg skal gjøre dette best mulig, evt vise til en guide.

Det var montert på slike 90graders "bølgedempere" på skroget under. Oppdaget i dag at disse lak, dvs vann som kom oppi båten rant ut her. Sikkert igjennom skruhullene. Har tatt av en slik nå for å se under. Så ganske ille ut synes jeg.

 

Så det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre, og hva jeg skal bruke for å få "profilene" på skroget bra igjen slik at båten blir helt slett under.

Jeg har også begynt å slipe bort noe slik at jeg er kommet helt inn til glassfiberen.

 

Håper noen kan hjelpe.

 

Daniel.

 

 

dsc09517.jpg

 

dsc09518.jpg

 

dsc09519.jpg

 

dsc09521.jpg

Link to post
Share on other sites

Lite respons ser jeg, så jeg får prøve litt og se om flere henger seg på.

Først og fremst, velkommen!!

Vanskelig å se på bildene hvor alvorlige skadene er. Dersom du mener at vannet kom via skruehull, så antar jeg at det ikke er andre dype skader(på bildene så synes jeg nemlig jeg så sprekker?)? Dersom det ikke er sprekker i skroget her så gjelder det vel egentlig bare å få pusset ordentlig ned, evt. lagt på noe glassfiber der dette trengs. Pusse mer og så legge topcoat.

West System har gode veiledninger for reparasjoner.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar.

 

De "sprekkene" som er, er kun i gelcoaten. Glassfiberen er i seg selv hel.. Kun sprekker og avflassing av gelcoat.

Men det vil jo bli en "høyde" forskjell der jeg sliper ned gelcoaten kontra der jeg ikke sliper.. Hva bør jeg gjøre da?

Således på "profilene" som er ujevne som jeg må få rette og jevne..

Link to post
Share on other sites

De vinkeljerna er vel såkalte speedrails. De skal forsterke virkningen til steglistene, dette er vel ekstrautstyr. Mulig det er gunstig på din båt, men tror nok ikke de skal sitte med gjennomgående bolter :giggle: På min F-23 var det tydelig at det har sitti speedrails, men disse var fjernet evt. forsvunnet. De var da montert med korte skruer (ikke gjennomgående) og limt med sikaflex.

Noen som har erfaring med speedrails her?

Link to post
Share on other sites

har gjort noe tilsvarende på Gromlingen. Slipte ned flassende gelcoat og fikk fram luftblærer. Bygde da opp igjen steglistene med glassfibersparkel, slipte ned /den er litt grov å jobbe med) + en finere sparkel for finpussen. Slipte deretter til profilen på steglistene med pussekloss

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er vel ganske tjukt under der og bare snakk om å fylle i hakk og sår, da er glassfibersparkel passe. Jeg brukte vinkelsliper med gummidisk og sliperondell for å slipe reint før sparkling. Overflaten ble sparklet med Hempel epoxy filler, før epoxy-primer og bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

... og aceton og filler til å vaske med før plasting - viktig for å få maks vedheft

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dette er en helt vanlig feil på 17 foter`n: Når de støpte båten så fant de på og støpe steppene med hulrom inni, det kommer vann inn i rommet og plasten råtner og båten sprekker !!

 

Det jeg har vært med på på flere båter er å kutte opp steppene innvendig i båten og støpe opp steppene på nytt inne i båten først for så å slipe ned det dårlige utvendig og bygge opp på nytt der og .

 

Dettte er mye arbeid men ingen av båtene som jeg har vært med på har gått i styker etter på .

 

Å støpe inn elektrikkerrør stiver også opp bra !

 

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Denne skaden bør repareres fra innsiden.Slipe vekk laminat ,så støype i stegelistene.For økt styrke kan stegelistene fylles med fibersparkel,for så å støype med fiber oppå dette Dersom dette gjøres fra innsiden sparer man mykje finarbeid på utsiden

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for respons.

 

Jeg har forsket litt i dag.

 

Steglistene er helt OK faktisk. Problemet var at speedrailsene var montert med alt for lange skruer som gikk igjennom skroget. De var fuget, men fugemassen hadde løsnet. Dette sammen med utett kallesje har gjort at vann som har vært i båten har funnet veien ned til ytterskroget, som så har sluppet ut dette vannet kun igjennom skruhullene etter speedrailsene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...