Jump to content

hvordan vaske kalesjen?


Alternes.

Recommended Posts

Hrmmf.....

 

Brukte såpepulver, skrubba litt, og deretter høytrykksspyler!! Litt voldsomt, men jordslag grønnmose og dritt forsvant som dugg for sola!

Etter tørking og montering så ble den impregnert med BT's impregnering!

 

Ser veldig bra ut !!! :thumbsup:

 

Må sies at dette var en gammal kallesje (10-15 år) som var nokså sjabby i utgangspunktet! Nå ser den "nesten" ny ut!!

 

Men vet ikke om jeg vil anbefale samme fremgangsmåte på en relativ ny kallesje !!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ser veldig bra ut !!! :thumbsup:

 

Vi får snakkes til høsten, de jeg kjenner som har brukt høytrykkspyler har opplevd at sømmene revner en etter en utover sommeren. Høytrykkspyler er beregnet for harde flater, ikke stoff!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei i igjen :smiley: takk for alle svar! jeg vasket kalesjen i maskinen på program kaldt. det gikk bare bra det! ikke tegn til noe problem av noe slag og kalesjen ble god som gull! så dette tror jeg fortsetter med, nå skal det nevnes at kalesjen er gammel.

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Vasker med lunket grønnsåpe vann og svamp spyler så over med hageslangen.

Impregnerer deretter hele kalesjen når den har tørket.

 

En fremgangsmåte jeg selv benytter meg av. Men hvorfor impregnerer du? Lekker kalesjen? Grønnsåpen vil jo være en impregnering i seg selv.

Link to post
Share on other sites

Dette med vask av kalesje kommer opp hvert år på denne tiden. Samme spørsmål om hva man skal bruke for å få denne ren.

Det er tydeligvis et felles problem som ingen har tatt skikkelig tak i med tanke på å lage et vaskemiddel som VIRKER.

 

Tenker meg et vaskemiddel ala kraftvask som brukes på hus, men som alikevel er skånsom mot stoff og sømmer.

 

Det som ofte er problemet er måseskit og grønske.

Link to post
Share on other sites

Jeg vasker min i lunkent vann, med BITTELITT vaskepulver, i BOBLEbadekaret. Lar den ligge å bli "bobla" i en halvtimes tid, snur litt på den og lar den ligge en halvtimes tid til. Deretter skyller jeg et par ganger kjapt i karet, og evt spyler over med hageslangen til slutt. Alltid reint uten skader her:)

Link to post
Share on other sites

Jeg vasker min i lunkent vann, med BITTELITT vaskepulver, i BOBLEbadekaret. Lar den ligge å bli "bobla" i en halvtimes tid, snur litt på den og lar den ligge en halvtimes tid til. Deretter skyller jeg et par ganger kjapt i karet, og evt spyler over med hageslangen til slutt. Alltid reint uten skader her:)

Link to post
Share on other sites

Få tak i et tomt såpefat i plast. Supert å bløtlegge i. bloetleggingsdunk.jpg

Selve vasken lar du kosten gjøre. Lar du den "sveve" lett over kalersjen, så skader du ikke sømmer eller vindusplast.

dsc00574.jpg

Skader ikke at det regner når jobben er gjort.

ferdig.jpg

Impregner etter tørk og sikre sømmer med en "sømforsegler" så bør det bli bra. Om dette er noe jeg ville gjort på en forholdsvis ny kalersje, njaaa.

Redigert av Tjond (see edit history)

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...