Jump to content

Plassering dyser til dieselvarmer


Flipper

Recommended Posts

Hvorfor ikke sett inn to som kan lukkes ? da kan du jo velge.Kan vare ok å få mer varmluft ute og samtidig stenge inne i kabinen.

 

Det skal alltid monteres en som ikke kan lukkes pga av faren for overoppheting av selve varmeren. Videre er det anbefalt att den som ikke kan lukkes skal plasseres nærmest varmeren.

 

Mvh

BB

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dysa som alltid skal vera open bør vera ein stad du alltid vil ha varme når varmaren er på. Dvs. typisk i salongen. I vår båt (seilcat, 38 fot) så er denne dysa i salongen og så langt som mogeleg frå varmaren.

Det funkar fint.

 

Ved å ha denne dysa nær varmaren så har du ikkje høve til å stenga dysa nær varmaren når du vil ha mest mogeleg varme andre stadar. Det er ein grunn til å ikkje ha dysa som alltid skal vera open nær varmaren.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Ved å ha denne dysa nær varmaren så har du ikkje høve til å stenga dysa nær varmaren når du vil ha mest mogeleg varme andre stadar.

Hadde dette problemet på forrige båt, og løste det med å montere innsnevring i den permanent åpne dysa i salongen.

Etter det ble det som en annen verden med godt og varmt bad.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt problemet med at det blåses varmluft steder du ikke vil. I min båt er det et Y-ledd med en vender/spjeld der du kan velge hvor luften skal:

varmer.gif

 

Her kan jeg velge om både cocpit og cabin skal ha varmluft (spjeld midtstilt) eller velge om all luft skal til en av destinasjonene (spjeld til høyre eller venstre). Da er det alltid åpen en ventil og du kan velge hvor du vil ha varmen :-). Jeg trodde dette var standard opplegg på varmere for fordeling av luft?

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt problemet med at det blåses varmluft steder du ikke vil. I min båt er det et Y-ledd med en vender/spjeld der du kan velge hvor luften skal:

 

Det kan t.d. tenkast at ein ønskar å sova i ein kald lugar medan andre ønskar varme i salongen samstundes.

Det kan òg tenkast at det ikkje kjem nok varme dit ein vil, fordi varmluft går ut det alltid opne spjeldet ein annan stad.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Det kan òg tenkast at det ikkje kjem nok varme dit ein vil, fordi varmluft går ut det alltid opne spjeldet ein annan stad.

 

Ask

 

Det er jo hele poenget med spjeldet. Du har ikke en dedikert ventil som alltid er åpen. En ventil må ALLTID være åpent med min løsning, men du velger selv hvilken ventil. Skjønner?

 

KK

Link to post
Share on other sites

Jeg opfatter det som om Flipper vil montere en åbning inde (i lugar) og en ude (på dæk/under kalechen). Og der forstår jeg, at det kan være en vanskelig vurdering hvis man godt vil have varme under kalechen når man sidder der men ikke vil have, at al varmen slipper ud i kulden når han har brug for den i lugaren.

 

Men det er jo derfor jeg gerne vil vide hvad det er for en bådtype for at kunne give bedre råd...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...