Jump to content

MB 615 motor til Halco 19 med volvo penta drev


Davidsen

Recommended Posts

Jeg har en MB 615 innenbords diesel motor

MB 615, eller Mercedes OM 615?

 

Jeg har også en OM615.

Deler til den kan bestilles hos alle Mercedes Benz dealere, vanligvis ikke en gang dyrt.

Og i Tyskland finnes det antakeligvis fortsatt mye hos aftermarked-leverandører.

 

Hva trenger du egentlig?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Merchedes OM 615 motor mente jeg ja. er 2,2l jeg tenkte å ta en liten service på den før jeg setter motoren i motorrommet,

så oljefilter, glødeplugger, luftfilter, olje har jeg kjøpt på biltema, så at dem hadde oljefilter til 2,2l merchedes diesel motor men det kan ikke være denne gamle sliteren,

hvordan er de motorene a? skal ha den i en halco 19 som veier ca 800kg med motor. noe anelse om topphastighet?

Link to post
Share on other sites

800 kg med motor. Altså båten aleine veier under 500 kg? :lol: Hadde en slik for påhengs altså uten motor og knusketørr på en 750 kg tilhenger engang og den hengeren gikk i knestående.

Hvor mange hester er det i mercen da?

Kikka litt på nett- er den bare 60 hk så er det for lite. blir halvplan og maks 15 knop i medvind på en god dag

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har du den med 60kh, jeg har 2,0 med 55hk.

Nå vet jeg ikke hvordan den oppfører seg i en båt med 800kg,

men hos meg sitter det i en seilbåt med 13t og 3,6m brede som klarer under (veldig) gode forhold litt over 8kn.

 

OM615 ble bygget lenge og forandret ofte.

T.o.m. 616 og 617 ble bare "småforandret", selve 2,4l 5 sylindern fikk også bare en sylinder til.

 

Motoren er stabil og bra, bruker også veldig lite når jeg går ved 2000 1/min = 5kn / 3 liter forbruk per time.

Ved 1800 1/min blir det enda mindre, man lurer nesten hva den bruker siden det er ikke motorolje heller. :thumbsup:

 

Eneste ulempe er vel vekten, men ellers er den ikke til å drepe ved bra behandling (og ferskvannkjøling).

Slike motorer gikk i bil ikke skjelden med 400.000 til 650.000km

 

Mercedes kjøpte vel en bil som prestigestykke tilbake, i Hellas.

Det var en drosje som gikk (med servicebok) noe med (husker ikke riktig) enten 3 eller 6 Million km med en og det samme motor.

 

Så, hvis din er frisk og du behandler den ra, da kan du kanskje tar den med i siste hvilesteden din.

 

Det finnes masse info også på nettet.

Og kan du lese litt tysk da er det nesten for mye. :smiley:

Her f.eks. noe på Wikipedia

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da har du den med 60kh, jeg har 2,0 med 55hk.

Nå vet jeg ikke hvordan den oppfører seg i en båt med 800kg,

men hos meg sitter det i en seilbåt med 13t og 3,6m brede som klarer under (veldig) gode forhold litt over 8kn.

 

OM615 ble bygget lenge og forandret ofte.

T.o.m. 616 og 617 ble bare "småforandret", selve 2,4l 5 sylindern fikk også bare en sylinder til.

 

Motoren er stabil og bra, bruker også veldig lite når jeg går ved 2000 1/min = 5kn / 3 liter forbruk per time.

Ved 1800 1/min blir det enda mindre, man lurer nesten hva den bruker siden det er ikke motorolje heller. :thumbsup:

 

Eneste ulempe er vel vekten, men ellers er den ikke til å drepe ved bra behandling (og ferskvannkjøling).

Slike motorer gikk i bil ikke skjelden med 400.000 til 650.000km

 

Mercedes kjøpte vel en bil som prestigestykke tilbake, i Hellas.

Det var en drosje som gikk (med servicebok) noe med (husker ikke riktig) enten 3 eller 6 Million km med en og det samme motor.

 

Så, hvis din er frisk og du behandler den ra, da kan du kanskje tar den med i siste hvilesteden din.

 

Det finnes masse info også på nettet.

Og kan du lese litt tysk da er det nesten for mye. :smiley:

Her f.eks. noe på Wikipedia

 

:seeya:

Jørg

 

 

Tusen takk for bra svar, han jeg kjøpte båten av mente rundt 15 - 20 knop, skal ikke brukes som noe racer så det holder,,

hørtes ut som dette er motoren for meg, lavt forbruk liker vi :)

og deler var å få tak i hos merchedes forhandler,, jeg kan ikke ett ord tysk,, så det er litt dumt..

Link to post
Share on other sites

800 kg med motor. Altså båten aleine veier under 500 kg? :lol: Hadde en slik for påhengs altså uten motor og knusketørr på en 750 kg tilhenger engang og den hengeren gikk i knestående.

Hvor mange hester er det i mercen da?

Kikka litt på nett- er den bare 60 hk så er det for lite. blir halvplan og maks 15 knop i medvind på en god dag

 

 

Jeg tror båten veier mer enn 500kg noen sier 600kg, motor veier vell over 100kg

er 60hk ja, blir ikke så mye rask kjøring kun kosebåt, har trimplan brede og fiine,

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...