Jump to content

motoren fusker..50hk 81mod johnson


jannis81

Recommended Posts

Hei folkens!Håper noen kan hjelpe meg her inne med ett problem!Har en 50 hk johnson 81mod som jeg skulle ut på sjøen og teste igår kveld ,men det gikk ikke så bra:(

Hatt start på den før i år men da bare med slange rett på som kjøling,og motoren har gått fint på da på tomgang.Når jeg var utpå sjøen så startet den fint og gikk fint uten problem de første 2minuttene før den plutselig stoppet...etter 20min fikk jeg start igjen men da fusket den veldig og jeg måtte ha mye gass på for og starte...klarte etter mange forsøk og få den i gir uten at den kubbet og prøvde kjøre litt rundt ,den fjusket og "hostet" innimellom...av og til gikk den fint noen sekunder før den fjusket igjen..akkurat som den gikk på 1 sylinder.

 

Kan dette ha noe med bensintilførsel og gjøre?noe med at jeg kansje har vert borti en skrue på forgasseren som jeg har funnet ut er en stilleskrue for blandingsforholdet?husker ikke hvordan denne skruen har vert men jeg skrudde den til da jeg så den var løs,noe dumme meg trodde den ikke skulle:(jeg skrudde denne litt ut igjen men fjusket fremdeles..om jeg kjørte med full gass så kunne den fjuske og gå veldig sakte før den plutselig tok helt av og ga gass uten at jeg rørte noe...

 

Alt elektrisk er nytt på den.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her med noen tips!Har ikke mye peiling selv på dette:(

 

Mvh

 

Jan L

Link to post
Share on other sites

Det er nok et bensintilførselsproblem du har!

 

Blandingsskruen mener jeg kun er relevant på tomgang, men er ikke sikker. Typisk innstilling er å skru skruen helt inn, og så 2.5 runder ut igjen. Derifra, finjusterer du skruen inn eller ut slik at motoren går greit på tomgang. Uansett, så er det nok ikke blandingen som er ditt største problem, men sikkert noe dritt i forgasseren. Prøv å tappe flotørkammeret for bensin vha den skruen under kammeret, og rens filteret på forgasseren, dersom du har det. Om du har et ekstra filter som sitter på tilførselsslangen til forgasseren, så bytter du dette også. Du kan også prøve å skru av luftfilteret forran på forgasseren og blåse reint i selve forgasserporten med noe trykkluft/forgasserrens el. Porten er det horisontale sylinderendelen av forgasseren som du ser rett inn i når luftfilteret er av. I gulvet av denne sylinderen er det et eller flere små hull for bensinen som kan gå tett.

Redigert av Anders_O (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tipper også på bensintilførsel, der er det flere feilkilder så det må sjekkes hele veien fra tank til forgasser:

 

tanklufting, er denne tett så blir det vakuum i tanken og pumpa klarer ikke å skaffe bensin

 

sil i tank, kan gå tett

 

blæra på slangen, ventilene i denne kan fuske

 

koblinger på slange, kan trekke falsk luft

 

bensinfilter/vannutskiler på motor, kan være tett eller full av vann

 

bensinpumpa kan ha dårlig membran eller trenge en overhaling

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sjekk at det er lufting på tanken og at besinen kommer greit frem til motor.

Rens forgasser bytte evnt. (hvis det er) bensinfilter og bytt plugger hvis du ikke alerede har gjort det.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Kan også lønne seg å tappe av tanken og fylle på ny bensin dersom den har stått lenge og samlet kondens.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for info folkens!skal prøve dette med å gjøre ren forgasserene og sjekke over bensinslanger og filte og bytte bensin...brukte en tank som var 2-3 liter bensin fra ifjord og fylte opp nesten 20liter ny bensin..men får helle ut alt og prøve ny.

 

Skal prøve imorgen,men båten er på land no og jeg bruker bare slange rett på for kjøling så blir jo ikke noe motstand...vill det vere en fordel og ta den ut i sjøen for og teste ting?

 

Jan

Link to post
Share on other sites

-du er ikke den første som har trøbbel med påhengeren nå på våren. Mange har stilt spørsmål og kommet til at det er kondens som kødder det til.

For meg høres symptomene veldig like som kondensproblem.

Tøm tanken helt, men ta vare på bensinen i tilfelle denne viser seg å ikke være kilden. Fyll på 3-4 liter ny bensin.

Tøm slangen fra tanken.

Plukk av bensinfilter tøm og rengjør.

Før du setter på filteret igjen, pump ny fersk bensin fra tanken , gjennom tank- slangen og gjennom slangene frem til filteret. Monter filteret. Plukk av slangen inn på forgasser og pump til det gammel bensin er ute og erstattet med ny. Drener forgasser og koble sammen alt. Pump inn ny bensin i forgasser, start opp.

 

Dersom det er kondens som ligger i systemet, vil du ikke nødvensigvis merke det når du kjører den på tomgang eller noe høyere turtall på land, da det ikke er store strømmen av bensin gjennom systemet. Kondensen kan da ligge rolig på bunnen av filter etc. Når du drar på med belastning, blir kondensen virvlet opp pga økt forbruk og det blander seg med bensinen som følger inn i forgasser. da blir det krøll.

Link to post
Share on other sites

Hei,var og prøvde idag igjen og fant ut noe,sjekket gnisten,var kun gnist på den ene til og begynne med...etterhvert så var det plutselig gnist på den andre og..men den kom og gikk virker det som..

motoren startet fint på 1 syl,men når prøvde starte den på den andre med dårlig gnist så gikk det ikke...

noen som vet hva dette er?er jo nye coiler mener eg..

Link to post
Share on other sites

Når folk prater om fusking så er det to typer fusking : Den ene er spontanfusking som kommer i raske rekefølge (akurat som slag eller lugging ) Den andre er mere langsomme (Som bølgedaler) Tydelig tap av effekt.

 

Den førset er tenning den andre er forgasser feil / bensin.

 

Noen opplever gear problemer og som fusking : Da er det som om noen slår med ett balltre i skroget ,det smeller sikkelig og båten rister (Drev og inngreps dog er slit).

 

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Gå over alle kontaktpunktene og bytt plugger så kan du ha løst det.

Min erfaring med start og fusk problemer så er det ofte bare å bytte plugger selv om det ofte virker som et drivstoff problem.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...