Jump to content

Hva er riktig turtall under kjøring på yanmar 38-42 hk fra 1993?


glalaksen

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på å få båten hjem i morgen. Og så lurer jeg på hva slags turtall jeg bør ligge på? Så i brukermanualen at marsfart var ca 100 omdreinger mindre enn fullt turtall.

 

Hva mener dere?

 

Motoren står i en gammel 27 fots viksund columbi

Link to post
Share on other sites

Sjekk hvilket max turtall du får på motoren under gange, og legg deg 10% under dette. Da burde du være trygg.

 

Ellers så er det lov å holde lavere turtall også, om dette føles behageligere... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei. Hadde en Yanmar 4jhe(86 modell). Der stod det 100 under maks, men hver time måtte man gå ned 100 til i 15 min. Jeg kjørte alltid 200 under maks kontinuerlig når jeg ville "stå" på litt. Vi hadde motoren i 13 år før vi solgte uten feilslag. Får disse motorene olje og kjøling så tåler de det meste. Jeg har alltid kjørt mine motorer 200 under maks enten det har vært VP eller Yanmar og aldri hatt problemer. Det er nok flere motorer som står seg ihjel enn kjøres ihjel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...