Keiko123 Startet 4.Mai.2011 Del på Facebook Startet 4.Mai.2011 Hei! Er det noen her som vet hvilken autopilot som passer til en seilskøyte på 38 fot? Og hvordan monterer man styresylinder? Trenger masse tips:-) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Kontinuerlig pumpe og ventilstyring på sylinder vil nok være en god løsning på en så tung båt. Kompasset trenger ikke å være all verdens, men hold det unna stål, det kan eksempelvis monteres i en plastboks på taket. Er du ute etter nytt eller brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Tror jeg går for nytt! Må vel studere og sjekke hva som fins på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Hei Eg har ikkje hatt seilskøyta sjølv, men har segla (les hovudsakleg motorkjøyring eller motorsegling då dei fleste skøyter seglar så dårleg) eindel skøyta. Somme skøyteeigarar har montert ein "trimtab". Dvs. eit lite ror bakerst på roret. Når trimtaben blir tvinga til t.d. SB så vil vasstrømmen tvinga hovudroret mot BB og båten vil svinga mot BB. Poenget er at det då berre trengs ein brøkdel av energi og du kan ha ein liten autopilot. Eg kjenner folk som har hatt ein billig rorkultpilot i cockpiten og overført rørsla frå autopiloten til trimtaben med ein teleflex-kabel. Med denne løysinga må du kunne låsa trimtaben i midtstilling når du skal bakka. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Mener de kaller dette for servoror, Har en kompis som har dette , Det funker helt topp! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 5.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Hei! Takker for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Noen som har vært testet Garmin sine nye autopiloter? Garmin Tenker da med type B styreenhet! Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 (redigert) Noen som har vært testet Garmin sine nye autopiloter? Garmin Tenker da med type B styreenhet! Det er det vel ingen som har rukket. Det er bare en knapp uke siden de første enhetene kom til de som hadde forhåndsbestilt, og det var kun mulig å forhåndsbestille med klasse A drivenhet. Jeg tror ikke klasse B drivenheten er sluppet enda. Redigert 11.Mai.2011 av Smurf1 (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Keiko123 Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 (redigert) Ok:-) Noen som har noen formening om hvordan den vil passe til en seilskøyte. Tenkte å lage en ekstra rorkvadrant å sette på roret. Tenkte også å montere en lett tilgjengelig bypassventil slik at man kan styre for hånd når det måtte passe. Samtidig får man en fin måte å låse roret på i den stillingen som måtte passe. Har ennå ikke helt sett for meg hvor man skal plassere sylinderen. Er jo ikke så voldsomt mye rorutslag på disse skøytene. Har montert en god del autopiloter i Bavaria da jeg jobbet med det. Så jeg har god tilgang på verktøy og utstyr for å lage en skikkelig rorkvadrant. Men dette blir jo en litt verre sak Noen meninger om dette? Redigert 11.Mai.2011 av Keiko123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 23.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Hei! Løfter denne litt. Skal flytte båten til Oslofjorden i Aug. og det haster litt med å finne ett Autopilot system som passer til denne skøyta. Har sendt epost til de fleste leverandørene men ingen kan gi meg råd om hva som passer. Er de noen som har noen bilder av montert drivenhet på colinskøyter? Bør jo ha noe som frikobles når man ikke bruker det. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Juni.2011 Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Utfordringen din er selve pumpen, autopiloten kan du stort sett velge fritt. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 23.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 (redigert) Pumpen er grei. Må jo først finne en styresylinder eller mekanisk sak som skal betjene roret. Synes det er her problemet ligger. Mulig det går med en sylinder fra Sleipner. Det vil være enklest å montere dette oppe på dekk. Ser Garmin sin sak har en feedback løsning som vel gjør slik at man kan styre for hånd uten å slå av autopiloten(tror jeg) Er vel bare rorgiveren egentlig. Men denne anbefales å monteres under dekk. Dette er jo en hydraulisk sylinder med en egen sak oppå som vel skal måle feedback. Tenker da på drivenhet type B for seilbåt. Denne sylinderen har utslag på 305 mm fra ende til ende. Legger ved link til manualen til B type Redigert 23.Juni.2011 av Keiko123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Juni.2011 Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Mange autopiloter kan styre ved hjelp av en tiller kontroll, altså en liten hendel som går +/-45 grader som roret følger, det må være den mest praktiske måten å manøvrere skuten på sammen med rorindikator som ofte vises på autopilotskjermen. Greit å ha i tankene ved valg av pilot. Mange har også inngang for vindsensor. Tror du må ha bedre bilder om man skal vurdere plassering og valg av sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 23.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 (redigert) Hei! Har tatt noen bilder i dag. Greit når man bare går ut på balkongen for å se rett ned på båten:-) Ja er sikkert greit med styrestikke så lenge man har fuel på batteriene. Men trenger ikke det nå. Har ledig plass under dekk der de blanke ventilene står. Kan jo sikkert plassere en styresylinder der men må jo lage hull i skroget da. Hadde jo egentlig vært greiest med noe som var ovenpå i forbindelse med rorkulten. Har ny og kraftigere rorkult som skal monteres med syrefast feste mot ror så man kan jo lage noe her til styresylinder. Bilder følger under. Redigert 23.Juni.2011 av Keiko123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Hei! Løfter denne enda en gang:-) Har endelig bestemt meg for å gå for Garmin autopilot med type b drivenhet. Har bestilt pilot og Garmin sin 4012 Plotter. Så hvis noen har noen råd eller bilder hvordan denne drivenheten kan monteres på denne type båt så passer det veldig bra å rope ut om det nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.