Jump to content

Stort prosjekt å montere baugpropell? Kostnader?


Norfront

Recommended Posts

Seatronic har baugpropell-pakker som kanskje passer.

 

Sleipner 2 Hk, SE 30/125 til kr. 8790,- er jo en akseptabel pris og bør passe en 22 fots båt med en skivekraft på 30 kp.

 

I tillegg kommer selvfølgelig noen kroner for kablene, arbeid med innstøpning av tunnell, montering!

 

Mener også at Seatronic leier ut skjæreutstyr for tilpasning av selve tunnellen!

 

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Kom på litt mere info eg ville dele. På en 22 fot ville eg gått for SE30 modellen. På forrige båt (Scand Dynamic 7600) satte eg inn en SE40. Den var egentlig i overkant kraftig. Så vil nok mange seie det ikkje kan bli for kraftig, men eg måtte nesten alltid ta et "kontra trust" for baugen på båten gikk for kraftig/fort.

På din 22 fot tipper eg største utfordringen blir å få tunnel langt nok ned/under vannlinjen. Sjekk anbefalte mål. Ideelt er vanskelig på mindre båter.

Har du lett tilgang på fres verktøy for å lage hull i skrog så er det helt klart best. På mine 2 installasjoner har eg ikkje brukt dette da det ikkje er så lett for meg å låne/lever tilbake dette. Laget et 10mm hull begge sider, tredde en gjengestang (1m) gjennom. Så laget eg passer av en trekloss. I denne satte eg inn en penol tysj. Tegnet av hull mot skrog. Saget med Biltema luft stikksag. Tar litt tid men fungerer helt ok.

Dette er kurrant å få til, men endel jobb.

 

 

Nå er eg spent på kommentarer på mine forslag/påstander.

Link to post
Share on other sites

Dersom det er grei adkomst har disse montasjene sjeldent kommet over 22-25 båtpenger ferdig montert (for SE40) inkl. deler, kabler og forbruksmatriell. Det er store prisforskjeller på slike installasjoner, men når det er snakk om småbåter og blir antydet priser over 25000 bør man bli skeptisk hvis det er grei adkomst og enkelt å strekke kabler og slikt... Ofte er en slik daycruiser-installasjon gjennomført på en lang arbeidsdag hvis montøren vet hva han driver med...

 

For større båter er det ikke unormalt at prisen blir rundt 40-50 båtpenger og oppover. Mye avhenger også av hva slags el-opplegg man velger, ektra batteri? tjukke kabler? osv.? Men noen av forhandlerne/importørene priser baugpropell uforholdsmessig høyt i forhold til arbeidsmengden det er ved å montere en slik.... Ofte går det fint å gjøre en slik installasjon på 1-2 dager hvis det går fint å komme til... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Drømmen må jo være å få seg en skikkelig kraftig baugpropell men PWM styring av el-motoren. Da kan man sette hvor mange prosent man vil skal leveres til el-motor. Når man ska liste seg ut en stille morgen i en trang havn, så setter man baugpropellen på 10% og thrusteren er nesten ikke hørbar. Når det blåser stikker og strå så setter man den til 100%. Det flotte med dette systemet er at hvis det står på f.eks 20% kan man kjøre propellen myyye lenger, og nved tillegging kan man sette panelet til å ligge å trhuste mot brygge :thumbsup: har man dette på hekktrhuster i tilleg er man nesten i thrusterhimlen :lol:

Link to post
Share on other sites

Jag har haft samma fundering.

 

Men det är ganska svårt att göra en bra PWM-styrning på en bogpropeller. Switchtransistorerna måste tåla 200-400A, och ha otroligt lågt Rds[on] och snabbhet. Annars blir det snabbt många watt i förlusteffekt.

Ett helt annat problem är de flterkomponenter som behövs för att inte switchstörningar skall gå baklänges ut i båtens elsystem. Det behövs stora kondensatorer och drosslar/induktorer för att filtrera bort switchstörningen till en acceptabel nivå, så att inte andra saker i båtens elsystem tar skada.

 

Jag förstår inte varför bogpropellertillverkarna inte har delat upp lindningarna i motorn, så att man med en enkel omkoppling kunde köra den på 25% eller kanske 50%. Det vore en simpel lösning som inte skulle kosta så mycket.

I vår båt slutade det istället med att jag helt enkelt gjorde ett "förkopplingsmotstånd" som begränsar strömmen i motorn (Sleipner 55) i halvfartsläget. "Förkopplingsmotståndet" utgörs av ett 15-tal meter vanlig elkabel som ligger nere i kölsvinet.... :thumbsup: Ett kraftrelä kan vid behov kortsluta denna "motståndsslinga" när jag behöver fullfart.

 

Visst bränner jag bort en massa energi i värme, men det är ju bara en kort stund. Uppskattar att halvfartsläget ger 1,8hk och fullfart 4hk. Jag använder dock i princip aldrig fullfarten mer än när det är riktigt besvärligt. För på halvfart hör man nästan inte bogpropellern.....

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Drømmen må jo være å få seg en skikkelig kraftig baugpropell men PWM styring av el-motoren.

............

 

Langt fra hva denne tråden omhandler, men..

 

Sleipner har utviklet PPC800 som gjør denne jobben! Men er denne funksjonen verdt 13200,- (++), og da spesielt til en 22 fots båt med minste thruster alternativ?

 

 

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde verken tid eller kompetanse(?) til å gå løs på den jobben, så da ble en Sleipner SP60 installert profesjonelt i min Skarpnes 30 i fjor høst. Fuglevik Båtservice gjorde jobben for 25.000 alt inkludert, kjapt levert og nydelig gjort.

Link to post
Share on other sites

25.000,- for alt utstyr + ferdig montert er billig! Visst det da er gjort helt skikkelig så er det meget bra. På en SE60 skal du minst ha 95mm2 kabler, og dette koster fort 3000 (15 meter) på en båt som er ca 28-33 fot. Her sparer mange på kvadraten for det er dyrt med kabel.

Link to post
Share on other sites

25.000,- for alt utstyr + ferdig montert er billig! Visst det da er gjort helt skikkelig så er det meget bra. På en SE60 skal du minst ha 95mm2 kabler, og dette koster fort 3000 (15 meter) på en båt som er ca 28-33 fot. Her sparer mange på kvadraten for det er dyrt med kabel.

Kan jo hende de har satt et batteri rett ved thrusteren!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...