Norfront Startet 5.Mai.2011 Del på Facebook Startet 5.Mai.2011 Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg baugpropell på min 22 fot weekend cruiser. Hvor stort prosjekt er dette i kroner (med stort og smått)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Om du skal ha proffer til å gjøre dette, mellom tretti og førti tusen tenker jeg. Avhengig av om du har tunnell eller ikke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Seatronic har baugpropell-pakker som kanskje passer. Sleipner 2 Hk, SE 30/125 til kr. 8790,- er jo en akseptabel pris og bør passe en 22 fots båt med en skivekraft på 30 kp. I tillegg kommer selvfølgelig noen kroner for kablene, arbeid med innstøpning av tunnell, montering! Mener også at Seatronic leier ut skjæreutstyr for tilpasning av selve tunnellen! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Dette klarer du sjøl. Du bør få det til for 12-13 lapper. Ser du i denne tråden og blar tilbake en god del sider ser du litt åssen fremgangsmåten er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Ca 8000 for truster pakke. 2-3000 i kabler og sikringsholder (kjøp kraftig kabel).. Ca1000 i polyester, matte og sparkel. Da nærmer du deg. Her er nok mange som kan gi deg råd. Eg har nettopp montert. Det er på båt nummer 2. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Kom på litt mere info eg ville dele. På en 22 fot ville eg gått for SE30 modellen. På forrige båt (Scand Dynamic 7600) satte eg inn en SE40. Den var egentlig i overkant kraftig. Så vil nok mange seie det ikkje kan bli for kraftig, men eg måtte nesten alltid ta et "kontra trust" for baugen på båten gikk for kraftig/fort. På din 22 fot tipper eg største utfordringen blir å få tunnel langt nok ned/under vannlinjen. Sjekk anbefalte mål. Ideelt er vanskelig på mindre båter. Har du lett tilgang på fres verktøy for å lage hull i skrog så er det helt klart best. På mine 2 installasjoner har eg ikkje brukt dette da det ikkje er så lett for meg å låne/lever tilbake dette. Laget et 10mm hull begge sider, tredde en gjengestang (1m) gjennom. Så laget eg passer av en trekloss. I denne satte eg inn en penol tysj. Tegnet av hull mot skrog. Saget med Biltema luft stikksag. Tar litt tid men fungerer helt ok. Dette er kurrant å få til, men endel jobb. Nå er eg spent på kommentarer på mine forslag/påstander. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Fornuftige tanker. Monterte også selv på min 22 foter etter lignende metode. Ikke behov for annet enn minste trusther man kan få på så liten båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Dersom det er grei adkomst har disse montasjene sjeldent kommet over 22-25 båtpenger ferdig montert (for SE40) inkl. deler, kabler og forbruksmatriell. Det er store prisforskjeller på slike installasjoner, men når det er snakk om småbåter og blir antydet priser over 25000 bør man bli skeptisk hvis det er grei adkomst og enkelt å strekke kabler og slikt... Ofte er en slik daycruiser-installasjon gjennomført på en lang arbeidsdag hvis montøren vet hva han driver med... For større båter er det ikke unormalt at prisen blir rundt 40-50 båtpenger og oppover. Mye avhenger også av hva slags el-opplegg man velger, ektra batteri? tjukke kabler? osv.? Men noen av forhandlerne/importørene priser baugpropell uforholdsmessig høyt i forhold til arbeidsmengden det er ved å montere en slik.... Ofte går det fint å gjøre en slik installasjon på 1-2 dager hvis det går fint å komme til... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
softneck Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 Drømmen må jo være å få seg en skikkelig kraftig baugpropell men PWM styring av el-motoren. Da kan man sette hvor mange prosent man vil skal leveres til el-motor. Når man ska liste seg ut en stille morgen i en trang havn, så setter man baugpropellen på 10% og thrusteren er nesten ikke hørbar. Når det blåser stikker og strå så setter man den til 100%. Det flotte med dette systemet er at hvis det står på f.eks 20% kan man kjøre propellen myyye lenger, og nved tillegging kan man sette panelet til å ligge å trhuste mot brygge har man dette på hekktrhuster i tilleg er man nesten i thrusterhimlen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingper Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 Jag har haft samma fundering. Men det är ganska svårt att göra en bra PWM-styrning på en bogpropeller. Switchtransistorerna måste tåla 200-400A, och ha otroligt lågt Rds[on] och snabbhet. Annars blir det snabbt många watt i förlusteffekt. Ett helt annat problem är de flterkomponenter som behövs för att inte switchstörningar skall gå baklänges ut i båtens elsystem. Det behövs stora kondensatorer och drosslar/induktorer för att filtrera bort switchstörningen till en acceptabel nivå, så att inte andra saker i båtens elsystem tar skada. Jag förstår inte varför bogpropellertillverkarna inte har delat upp lindningarna i motorn, så att man med en enkel omkoppling kunde köra den på 25% eller kanske 50%. Det vore en simpel lösning som inte skulle kosta så mycket. I vår båt slutade det istället med att jag helt enkelt gjorde ett "förkopplingsmotstånd" som begränsar strömmen i motorn (Sleipner 55) i halvfartsläget. "Förkopplingsmotståndet" utgörs av ett 15-tal meter vanlig elkabel som ligger nere i kölsvinet.... Ett kraftrelä kan vid behov kortsluta denna "motståndsslinga" när jag behöver fullfart. Visst bränner jag bort en massa energi i värme, men det är ju bara en kort stund. Uppskattar att halvfartsläget ger 1,8hk och fullfart 4hk. Jag använder dock i princip aldrig fullfarten mer än när det är riktigt besvärligt. För på halvfart hör man nästan inte bogpropellern..... Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 Drømmen må jo være å få seg en skikkelig kraftig baugpropell men PWM styring av el-motoren. ............ Langt fra hva denne tråden omhandler, men.. Sleipner har utviklet PPC800 som gjør denne jobben! Men er denne funksjonen verdt 13200,- (++), og da spesielt til en 22 fots båt med minste thruster alternativ? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans_K Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 Jeg hadde verken tid eller kompetanse(?) til å gå løs på den jobben, så da ble en Sleipner SP60 installert profesjonelt i min Skarpnes 30 i fjor høst. Fuglevik Båtservice gjorde jobben for 25.000 alt inkludert, kjapt levert og nydelig gjort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 25.000,- for alt utstyr + ferdig montert er billig! Visst det da er gjort helt skikkelig så er det meget bra. På en SE60 skal du minst ha 95mm2 kabler, og dette koster fort 3000 (15 meter) på en båt som er ca 28-33 fot. Her sparer mange på kvadraten for det er dyrt med kabel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 25.000,- for alt utstyr + ferdig montert er billig! Visst det da er gjort helt skikkelig så er det meget bra. På en SE60 skal du minst ha 95mm2 kabler, og dette koster fort 3000 (15 meter) på en båt som er ca 28-33 fot. Her sparer mange på kvadraten for det er dyrt med kabel. Kan jo hende de har satt et batteri rett ved thrusteren! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 Eg kritiserer ikkje installasjonen, eg bemerket det var billig. Men om du har batteri like ved truster eller kabler fra batteri bak så blir det omtrent samme slutt sum. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 7.Mai.2011 Del på Facebook Svart 7.Mai.2011 Men det är ganska svårt att göra en bra PWM-styrning på en bogpropeller. Jo, men det er jo samme teknologi man bruker i en golfbil. En Curtis styring for 24 volt koster ca $800. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.