Jump to content

Hvor får man skiftet cutlasslageret (seilbåt) i Bergensområdet?


Fanafjord

Recommended Posts

Har en stygg vibriasjonslyd i fast-akslingen min og jeg er redd for at cutlass-lageret er gåen. Skal også skifte til foldepropell (skaffer den selv direkte fra flexofold i danmark).

 

Noen som vet hvem som har fasiliteter til å ta båten ut og ta jobben med å skifte lageret (og skifte propell)i Bergensområdet?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp skiftet cutlesslager, akseltetting ("Volvo Black Jack"), aksling og flens på en SunFast37. Grei jobb å ta selv når båten står på land.

 

Cutlesslager ble kjøpt av Heitmann, "Black Jack" fra Volvo Penta forhandler.

 

Aksling måtte byttes på grunn av langsgående groper hvor den går igjennom lageret:

 

p1000439.jpg

Redigert av Bømlo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Før jeg fikk båten fra England noen uker side ble det byttet aksling og Volvo pakkningen, men desverre ikke cutlass-lageret. Motoren fikk også nye fundament og ble justert. Men jeg har fortsatt ganske mye vibrering i akslingen og tror at det må være utslitt lager.

 

Båten går heller ikke over ca 5 knopp, selv med 2800 omdreininger. Så noe er galt der nede...

 

Sliter også litt med å få båten ut av vannet og kunne tenkt meg å sette bort hele jobben.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg marsjer på 7 knop ved 2400 rpm. Gjør ca. 8 knop ved 3600 rpm. Yanmar 3YM30 på 30 hk. Autoprop H5 - 430 propell.

 

Oppdaget ved oppsett at akslingen kunne beveges ca 2 mm vertikalt ved cutlesslager. Hadde ikke lagt merke til noen dramatiske vibrasjoner.

 

Er forøvrig meget godt fornøyd med Autopropen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Bømlo, Takk for gode tipps. Jeg har samme motor som du. Skal bestille nytt lager fra Heitmann i morgen og håper at det fikser problemet. Tror jeg skal montere nytt foldepropell med det samme når jeg først har båten ut av vannet. Propelleren som sitter på nå tror jeg er ikke helt god.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...