Jump to content

Presentasjon av eget båt design

Roy Berntsen

Recommended Posts

linjelekkert design...

ser det er en del tilbakemeldinger på praktiske saker, jeg har og en kommentar til det :) men du er ikke den første som lar design gå foran praktiken og ikke alltid er det feil, det avhenger blant annet av hvilken kjøpegruppe båten er tiltenkt.

Fire seter i fartsretningen kan være helt rett med stor nok motor er det derimot tenkt 130HK diesel blir helt feil, da må komforten ombord redesignes med buesofa, bord, kjøleskap og hele den sulamitten... :)

Båten ser litt "butt" ut, men det er kanskje også meningen, det er ett enkelt triks for å få den til å se muskuløs ut, men her er det en hårfin linje... hadde en strekt båten til 35 fot hadde "komposisjonen" muligens sett mer korrekt ut i mine øyne, men smak er nesten umulig å diskutere.

En liten praktisk detalj vil være å flytte styreposisjonen til styrbord, dersom båten skal kjøres aktivt noe det ser ut til at den kan så vil det være svært upratisk med gass/trimhendel der den i dag er plassert. En må da enten stå (ikke alltid like sikkert i stor fart og stor sjø) eller risikere å får nesen knust når en bøyer seg fremover :)

Skal bli spennende å følge prosjektet utover, hvordan er designet tenkt er under vannflaten ?

Roger

ikke den første som lar design gå foran praktiken og ikke alltid er det feil, det avhenger blant annet av hvilken kjøpegruppe båten er tiltenkt.

- Jeg har absolutt tenkt praktisk ved design av båten og detaljene er ikke på plass enda. Jeg har tatt hensyn til plass i lugar, motorrom og cocpit. Det er tross alt bare 25 fot:)

Fire seter i fartsretningen kan være helt rett med stor nok motor er det derimot tenkt 130HK diesel blir helt feil, da må komforten ombord redesignes med buesofa, bord, kjøleskap og hele den sulamitten... :)

- Båten er tegnet for yanmar 220-r6-370v8 og det er 5 sitteplasser

Båten ser litt "butt" ut, men det er kanskje også meningen, det er ett enkelt triks for å få den til å se muskuløs ut, men her er det en hårfin linje... hadde en strekt båten til 35 fot hadde "komposisjonen" muligens sett mer korrekt ut i mine øyne, men smak er nesten umulig å diskutere.

Jeg følger deg her. Mulig jeg bør gjøre nedre bue på skrogsiden "lenger for å fjerne det butte preget. Jeg skal se på dette. Og 35 fot er fin men ddenne er tenkt å kunne dra med seg på henger.

En liten praktisk detalj vil være å flytte styreposisjonen til styrbord, dersom båten skal kjøres aktivt noe det ser ut til at den kan så vil det være svært upratisk med gass/trimhendel der den i dag er plassert.

En må da enten stå (ikke alltid like sikkert i stor fart og stor sjø) eller risikere å får nesen knust når en bøyer seg fremover :)

- disse detaljene er ikke klare, jeg er dog tilhenger av venstreratt..

Skal bli spennende å følge prosjektet utover, hvordan er designet tenkt er under vannflaten ?Roger

Det er tenkt et step under vannflaten med 25 graders bunnskrog( JA DET KOMMER STEGLISTER :)

classic824.jpg

By xxdoctorxx at 2011-05-06

Mer rett fra siden:

classic813.png

Redigert av Roy Berntsen (see edit history)

Artig sak ! Jeg bare tittet på en ting.. hvordan komme seg oppi båten ? Det ser ikke lett ut å gå på siden og det mangler kanskje dør i vindu og trapp ned i så fall?

Jeg ser flere bekymrere seg over komme ut og inn frem og tilbake. dollbordet er ment å kunne gå på. Det er drøyt 100mm bredt så mulig dette er litt lite. Det er med tanke på dette jeg har laget en solid ramme til vindskjermen så man kan holde seg her.

MEN, siden dette er blitt en issue skal jeg se på løsninger for å bedre dette.

Jeg laget en liten langang man kan lett ta av og på for å komme ut inn av båten. Dette er work in progress så detaljene tar vi senere.

classic802.png

Glem den langangen, ingen gidder å slepe rundt på en planke unødig.

Er egentlig enig i dette. Det var en grusom løsning. Aner ikke hvor jeg var når jeg kom på dette. Jeg har noen idéer om hvordan løse problemet og presenterer dette når det er klart.

Takk for alle tilbakemeldinger. Mye konstruktivt og bra.

Roy Berntsen

Redigert av Roy Berntsen (see edit history)

Jeg forstår ikke at det er samme pulpit/rekkverk i bildene i innlegg 27.

Vinklingen i stenderne er forskjellige? Hva er det med tegneprogrammet som gjør det?

Øvre kant av vindskjermen:

Kan se ut som om det er for langt bakover når man står oppreist ved roret?

Den skal vel være naturlig å kunne holde seg i og ikke slå seg mot ved hurtig kjøring i bølger.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Hvor bred er båten i dag? Den ser veldig høy ut samtidig som den er smal. Kanskje 20 cm bredre hadde gjort seg, så får du med dollbord også?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Jeg forstår ikke at det er samme pulpit/rekkverk i bildene i innlegg 27.Vinklingen i stenderne er forskjellige? Hva er det med tegneprogrammet som gjør det?Øvre kant av vindskjermen:Kan se ut som om det er for langt bakover når man står oppreist ved roret?Den skal vel være naturlig å kunne holde seg i og ikke slå seg mot ved hurtig kjøring i bølger.

Hei. Det er IKKE de samme pulpitene i innlegg 27. De er redesignet i det øverste bildet etter tilbakemeldinger fra forummet.

Jeg tror ikke vindskjermet er for langt tilbake øverst. Denne er 152cm høy fra dørken og du ser på bildet under hvor rammen går

Hvor bred er båten i dag? Den ser veldig høy ut samtidig som den er smal. Kanskje 20 cm bredre hadde gjort seg, så får du med dollbord også?

Båten er ment og dra på henger så den er akkurat under 250 (ca 245). Hadde det ikke vært for denne regelen så hadde jeg laget den litt bredere

classic817.png

By xxdoctorxx at 2011-05-07

Men blir ikke denne båten litt for tung til å trekke med BE?

BE= 3500 bil + 3500 henger eller vogkortenes begrensninger, stemmer dette?

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

............... litt for tung til å trekke med BE?

BE= 3500 bil + 3500 henger eller vogkortenes begrensninger, stemmer dette?

Med BE kan du i forhold til førerkortet trekke så stor henger du bare vil. Det er kun vognkortene som begrenser hvor mye bilen kan trekke og hvor mye hengeren kan laste.

Beklager å være litt sta, men jeg mener at sikkerhetsdetaljer ikke bare gjelder voksne på mer enn 150. Hvis et barn eller en ungdom står ved setet er sjansene for å skade seg til stede ved fart og bølger.

På meg virker det helt kunstig at den øvre fremre kant på vindskjermen skal være inne i cockpiten der hvor man kan stå. Hvis du står foran setet på passasjersiden så må det da virke trangt slik vindskjermen lener seg innover?

Kan ikke huske at noen andre moderne båter har hatt det slik. Utseendemessig gjetter jeg at den også tjener på det, men da blir den kanskje for lik andre båter?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Synes det ser bra ut jeg, ikke fantastisk, men ganske bra, også ut i fra at jeg vet hvor mye jobb det er å tegne noe slik, for ikke snakke om å lyssette og skyggelegge før rendring, som etter min mening kunne vært gjort litt bedre, uten at jeg kan det altså confused.gif

Kanskje det beste er å designe en båt, produsere den og så kjøper folk den. Vi kan nok finne ting å pirke på i det uendelige, uten at du kommer i mål. Jeg gikk teknisk tegning på videregående selv, og tegnet båter før jeg begynte der. De båtene jeg designet og laget (i skala og balsatre) gikk supert i vannet med el.motor og fjernkontroll. Men fant fort ut at all design er et kompromiss. Skal båten være supersikker, kan man like godt male den orange og kalle den livbåt, skal den være over-brukervennlig, blir det ei snekke og så videre. Nå er det litt in med retro-design. Se bare på Finnmaster F68, en høy, rank baug og stilige linjer i akterdelen.

Skal båten du har på gang tilfredstille absolutt alle krav fra oss her, vil den nok bli mer lik en skumgummipolstret campingvogn :wink: ...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...