Jump to content

Presentasjon av eget båt design


Roy Berntsen

Recommended Posts

Bra greier. Har sansen for "retro" design, med tanke på akterenden. Men synes frontruta er litt lite vinklet og kanskje hele vindskjermen ser litt liten og er trukket for langt bak. Rutedesign virker ikke som barnemat. Det skal mye til for at det skal klaffe helt med resten av båten...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemelding.

 

Vindskjermens plassering starter ca midt på skrogets lengde uten overheng og langt foran midten av LOA som er 8M. Restriksjoner settes også av cabinens plassering.

 

Jeg ønsket ikke noe racing preg på vindskjermen så derfor vinklet jeg den ikke så mye men mulig det kan bli tøfft og dette kan endres. Skal sjekke dette nærmere.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

"Det er et eller annet som skurrer. Skroget er for høyt eller båten for smal. (stolene er for lave om nakkestøtten skal være et mål for hodehøyde). Vindksjermen er noe for høy (20-30%) ift min smak, og dratt noe for langt tilbake."

 

Båten er 245 bred med fenderlist. Viktig at den er under 250 for frakt på henger men kunne ønsket den litt bredere selv. Det med vindskjermen kan ordnes. Høyden på skjermen er tenkt slik at man sitter godt skjermet i stolen og ser over stående. Høyden på skroget er også ment å være forholdsvis høy med tanke på plass i lugaren.

 

Takker for tilbakemelding. Jeg skal se hvordan det blir med en mer vinklet skjerm. Stolene er bare tegnet i full fart så de er ikke ferdige.

Redigert av Roy Berntsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et eller annet som skurrer. Skroget er for høyt eller båten for smal. (stolene er for lave om nakkestøtten skal være et mål for hodehøyde). Vindksjermen er noe for høy (20-30%) ift min smak, og dratt noe for langt tilbake.

 

enig - for høy - altfor smal og mangler kanskje som det blir sagt dollbord

rekka foran er kanskje litt for dominerende og dekket litt for flatt??

med noen justeringer kan den bli superfin

Link to post
Share on other sites

Hei!

Kule linjer!

Et par ting; det hadde vært kult om du kunne sammenføyd ryggputa i baksetet med liggeputa akter slik at man faktisk kan legge nakken nedpå.

Det ser også ut som det blir litt vanskelig å komme seg ned på badeplattformen. Skulle vært et trinn til på noe vis...

Og få på ventiler og takluke :)

Link to post
Share on other sites

Mange deilige former her!

Har nok tatt litt tid dette...

 

Men når vi forlater drømmetilværelsen og skal bruke fendere, dregger osv så må luker eller holdere inkorporeres i designet.

Hva skjer da med de glatte flatene i hekken som nå er viktig for inntrykket?

 

Det midterste bildet er best. Der er det litt "kropp" i akterenden og den virker ikke som den faller så skarpt av. Da blir det også lettere å ligge på putene bak uten å skli av bakover.

 

Hvordan skal folk komme seg til fordekket? Blir det luke midt i vindskjermen?

Jeg lurer på om du kunne trekke vindskjermen forover (evt med fremtrekk i midten) slik at "vindusrelingen" bakerst kunne avslutte og avrunde vinduet og komme lenger frem for å unngå at man snubler i den på vei ut sideveis av båten. Skjønner jo at det skal være stilig, men form og funksjon må ikke komme helt i konflikt.

 

Billedpresentasjonen: Med det klare speilbildet i vannet er litt vanskelig å se proporsjonene i selve båten.

 

Jeg klarer ikke helt å se at det er den samme båten når jeg sammenligner de to øverste bildene med det nederste. Lengden og innsvingningen i skroget fra forrerste kant på vindskjermen virker helt forskjellig.

 

Hele relingen foran skal vel være blank? Noen av de vertikale "pilarene" virker sorte og forstyrrer øyet.

 

Idéer: Kryssholt bak til å senke i skroget (det finnes) og en senkbar kant med hvit topp (usynlig) som støtte for føttene aktenfor liggeputen.

 

Du får trøste deg med at det er lettere å kritisere det som er bra.

I et godt design er det lettere å se svakheter.

Jeg har ingen utdannelse i design, så dette er synsing fra grasrota.

 

Artig dette!

Link to post
Share on other sites

I utg.pkt vedlig stilig, Dog er det noe med rekka på fordeket - den virker for tung og kraftig. Vindskjermen tenker jeg også kan plasseres lengre frem, uten at kabinen dermed gjøres mindre. Slike illustrasjoner viser jo ikke alle detaljer, men det er en del poenger nevnt som bl.a. gjelder kryssholt, luker,vinduer i kabinen, luke til kabinen, adkomst til båten, adkomst til badeplattform osv.

 

 

Lykke til :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei igjen og takk for alle tilbakemeldinger.

 

Foreløpige endringer som er gjort er nå at vindskjermen er strukket ca 30 cm framover og dermed mer vinklet. Det ble faktisk mye bedre så takk for den.

 

Når det gjelder detaljer som luker, lanterner o.l så kommer det litt senere. Rekkene er ment å være litt kraftige (r=20mm) men jeg skal vinkle de litt anderledes nå etter endringen av vindskjermen.

 

Kryssholdtene bak er ikke innfeldt av den årsak at de fungerer som et holdepunkt for oppstiging fra plattform. Et stegtrinn kan monteres for lettere nedstigning(se nederste bilde) men jeg syntes dette ødela linjene litt.

 

classic821.jpg

By xxdoctorxx at 2011-05-05

 

På bildet i midten her har jeg endret vinkelen på dekksrekkene noe for å passe med den nye vindskjermen.

 

classic813.png

By xxdoctorxx at 2011-05-05

classic820.jpg

By xxdoctorxx at 2011-05-05

Redigert av Roy Berntsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, er dette ment kun som en designstudie eller har du en forretningsidé? Sikkert tidkrevende å få bilder ifra hodet ned på et elektronisk tegnemedium, jeg foretrekker blyant og ruteblokka :tongue:

Den relingen ville jeg senket ned til ~20cm eller fjernet. Også ville jeg ha krummet fordekket på en eller annen måte. Blå skrogsider ødelegger inntrykket noe helt forferdelig :nonod: Hva med treverk i overbygget? Fasongen passer liksom til det. Og hekken kunne vært åpnere uten å miste noe syns jeg.

Stå på! :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei DieselDahl :) Angående prosjektet så er dette noe jeg har gått med i magen i 20 år. Om det blir noe ut av det vet man jo ikke men jeg håper på å realisere en eller annen ide ja.

 

Jeg skal se litt nærmere på relingen. Hvilken farge vil du ha på skrogsidene?

 

Det er tenkt treværk på dekket ja, det tar dog litt tid å lage og jeg holder akkurat på med litt andre ting. Vet ikke helt hva du mener med hekken men det er vel den jeg liker best med båten :)

 

Roy Berntsen

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er vindskjermen helt super! Det er virkelig ikke mye som skal til. Og nå når praktiske småting kommer på plass, ser den enda bedre ut. Og jeg tror det er viktig at når det designes interiør, tas det med intregrering av så mye lagringsrom som mulig, uten at det går på bekostning av designet :wink: . Ser i min Nordkapp at jeg godt kunne hatt bedre stuveplass. Båten er full av kjekke hulrom som ikke er benyttet...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg legger ut ett av dine bilder...:

classic815.jpg

 

Får ikke lagt ut bilde direkte i tråden, men klikk på denne Linken for å se hva en av mine favoritt-designere Bo Zolland har gjort med en nesten tilsvarende hekkform.

Synes nok hans alternativ er litt mer spennende... Nå er det selvsagt en lengre båt, men jeg synes ditt alternativ virker noe "stutt".

 

Hvor lang er solsengen? Hva forhindrer de som ligger der i å skli på sjøen når du gir på?

 

Hva med å endre litt til en Barrelback-form på akterspeilet slik at du får mer plass til sengen? For å være helt ærlig synes jeg plassutnyttelsen i båten er litt dårlig. Det er slik jeg ser det kun 5 sitteplasser.

 

Barrelback =

pic843-17.jpg

Link to post
Share on other sites

Likte akterspeilet godt, virkelig noe utenom det vanlige. bra med den nye vindskjermen. Men det er noe noe med fordekket og baupartiet som jeg ikke helt synes matcher den flotte hekken.

Kan være enige med dem som sier fordekket burde krummet noe mer. En tanke kan være å krumme pulpiten noe, senke den fout, la den fortsette lengre frem og istedet for å la siste stender vær 90 grader på dekket så la den skråne fremover. Tror det vi ta bort noe av det "harde" inntrykket jeg synes pulpiten gir. Samtidig kommer den lengre frem som gir bedre holdetak når man entrer båten forfra. At den blir noe lavere er selvsagt ingen fordel fra et sikkerhetsmessig synspunkt men, men....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Spennende initiativ, men en praktisk båt for Norske forhold synes jeg ikke dette er. Jeg synes for det første du har fått lite sosial uteplass ut av en 25 foter. 4-5 sitteplasser hvor alle sitter samme vei er ikke det jeg ville valgt (hvis jeg tolker bildene riktig). Hva tenker du i forhold til kalesje? Det vil normalt være bøyler som skal legges ned eller fjernes, og da ser det umiddelbart ut som de kommer i konflikt med solsengen bak.

Link to post
Share on other sites

Spenstig design må jeg si. Litt retro men samtidig tidløst.

 

Men må si meg enig med han over, cockpit virker veldig trang og dyp, som på en offshore racer. (eller en Askeladden 445 Chaser)

 

Her trengs mer "luft" - lugar og motorkasse tar for mye av båten etter min mening. . Se f.eks på Windy 25 Mirage hvordan de har utnyttet plassen

 

 

Ser også ut til at sofaryggen buen litt inn i båten, er det bildet som lyver litt?

 

Ønsker også gode løsninger for å entre båten uten å måtte tråkke på solseng eller i sofaen.

 

classic822.jpg

By xxdoctorxx at 2011-05-05

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mitt første inntrykk av denne er at den holder på å synke akterut p.g.a. formen på hekken. Spennende ja, men her er det noe som ikke holder sammen fra baug til hekken. Ditt innlegg #14 hvor midtbilde er flott uten at båten er på vannet. Derfra til sjøsetting får jeg et annet inntrykk av Italiensk inspirasjon fra 70 tallet. Relingen skurer noe, som nevnt av andre ovenfor, og på solsengen bør brukerne surre seg fast når du gir litt gass.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Her er det jo plass til solsenga på framdekket, utnytt heller plassen hvor solsenga ligger til f.eks. buesofa med bord og utgang bak. Flott design, men litt framtung. Kanskje noen lange vindu til cabinen vil hjelpe.. Å bytte ut det kraftige blå feltet på siden med f.eks. smalere striper kan vel også gjøre skroget "lengre"

Redigert av Roall (see edit history)

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...