Jump to content

For mye olje på Perkins 4.xx


Anjuma

Recommended Posts

Som noen av dere kanskje husker så fikk jeg et turtallsras på min gamle Perkins i fjor høst. Det var mørkt og kaldt og jeg måtte bare få båten på land. Der har den stått inntil i disse dager.

I dag begynte jeg så smått å se på motoren... det første jeg sjekket var oljen... og der er ALT ALT for mye olje på. Faktisk maaaange cm over max-merket.

Jeg vil anta at dette er en direkte årsak til turtallsraset. (Da var det ikke så rart at jeg ikke syntes det var lite olje på den rett etter turtallsraset)

 

MEN, nå må jeg først og fremst få ut overskytende olje og trenger råd til hvordan :)

Er det noen som vet om en liten hendig drillpumpe i handelen som faktisk fungerer? Jeg har slange som går ned i peilepinnehullet, men ikke pokker om jeg suger den opp

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor har du for mye olje. Vann eller diesel i den?Biltema har en el. oljepumpe som funker fint.

Ser ikke spor av vann i oljen, den ser helt fin ut. Det er nok helt på for mye rett og slett.

 

olje skift, eller tømme oljen av perkins 4108 som eg har , er det en fast montert pumpe til det bruket, sjå i bruksanvisningen! min motor er 84 modell pumpen står under luftemanifoilen (på styrbord side)

 

Det er en slags kopperfarvet håndpumpe tilkoplet en slange som nærmest ligger løs på styrbod side av motor... er det den?

Jeg har verkstedshåndbok for motor, men fant ikke denne pumpen der.

Men det hadde jo vært genialt om det var så enkelt. Hvis ikke får jeg sjekke Biltemapumpen som Dolviken nevner :)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Anjuma : Som noen av dere kanskje husker så fikk jeg et turtallsras på min gamle Perkins i fjor høst.
Ja, det husker jeg, og jeg husker også at membran i fødepumpa også den gang ble nevnt. Men da konkluderte du med at oljenivå var normalt og så ikke ut til å inneholde diesel, hvis jeg ikke husker feil. Nå sier du at nivået er alfor høyt og hull i membranen er også etter min mening høyst aktuelt.

 

Hvis denne utrasingen skyldes for mye olje, burde jo dette skje like etter at for mye olje ble fylt på.

Skjedde det til eksempel 10 driftstimer etter oljepåfylling er det vel neppe for mye olje som er årsaken.

 

Enkleste måte og sjekke membran på kan være og ta hele pumpa av motoren, og deretter splitte den. Da får du sikkert også en gylden mulighet til og pumpe ut motoroljen. Når pumpa er av kan du ganske sikkert komme ned i bunnpanna med langt tykkere sugeslange enn den som må ned gjennom peilepinnerøret.

 

Ellers er det vesentlig verre og pumpe ut kald olje enn varm, men for all del , ikke start igjen før olja er byttet. Blir jo lettere og pumpe hvis den er utynnet med diesel da :giggle: . Lykke til.

Link to post
Share on other sites

.... da konkluderte du med at oljenivå var normalt og så ikke ut til å inneholde diesel

....Nå sier du at nivået er alfor høyt og hull i membranen er også etter min mening høyst aktuelt.

 

 

Ja, det stemmer godt det. Og det er det som er litt rart... jeg reagerte ikke på oljenivået på peilepinnen den gang (ei heller på oljekonsistensen/farge), men kan det være at det har sivet mer Diesel inn i bunnpanna siden den gang kanskje!? Jeg ser også at det ligger endel olje under motor. Og hvis alt dette har vært inne i motor så skjønner ikke jeg hvordan den har klart å svive tilnærmet normalt egentlig, så jeg følger nå den teorien om membransvikt? Dette er vel også eneste mulighet for inntrenging av Diesel til bunnpanne!?

Jeg har ikke hatt tid til å entre båten i dag, men håper jeg får tid til å teste det ila helgen.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Anjuma : men kan det være at det har sivet mer Diesel inn i bunnpanna siden den gang kanskje!?
Ja, det er fullt mulig. Er nivået i dieseltanken høyere enn fødepumpas plassering får du heverteffekt, og hull i membran vil gjøre at det drypper diesel ned i bunnpanna, selv om motor er stoppet.

 

Ikke sikkert du får kjøpt bare membran til pumpa, men må kjøpe den komplett. Det er kanskje like godt for det kan være deler fra ventilene i pumpa som har løsnet, og laget hull i membran. Ingen problem med og få tak i ny pumpe til denne motoren. Bare sjekk nøye at den er nøyaktig lik når det gjelder armen som går inn til kamaksel. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Syntes nok det var en anelse Diesellukt i Olja.... om luktesansen er påvirket av antakelser kan så være, men jeg satser på at det stemmer :o)

Gikk over med lupe, men kunne ikke se noen synlige brister i membran, men det var vel kanskje ikke heller forventet.

 

Så... hvor bestiller man best / raskest / rimligst denne pumpen fra?

Er det flere typer på markedet... til de forskjellige motormodellene? Min motor skal være en Perkins 4.99.

Kanskje Økonomideler kan ha dette? De har jo alt av deler til gamle traktor-Perkins.

 

Her er pumpen i deler

imag0489.jpg

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Hmm, det var som bare. Hadde jo håpet at membran var defekt og problemet var løst.

 

Men hvorfor skal du ha ny pumpe?? Er det ikke bare og skru sammen igjen?

Jeg ville satt den sammen, men før montering på motor så kan du koble på slange/rør, og pumpe for hånd. Kommer det ikke ut diesel fra hullet der vipparmen sitter så er membranen ok. Bare som en siste sjekk før fastmotering.

Men skal du ha ny så er vel økonomideler stedet, men også verksteder/butikker som driver med diesel/elektro og traktorer ja.

Link to post
Share on other sites

Hmm, det var som bare. Hadde jo håpet at membran var defekt og problemet var løst.

...Men hvorfor skal du ha ny pumpe?? Er det ikke bare og skru sammen igjen?

 

 

Jeg regner som så at det kan være en brist i membran selv om jeg ikke ser den... hvor ellers skal der kunne komme Diesel inn i bunnpanna?

 

Jeg tenkte å uansett kjøpe ny pumpe / Membran rett og slett for å minske risiko for snarlig brist i membran... i og med at jeg allerede har demontert den.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Økonomideler hadde rep-sett til pumpa for ca 5 år siden.

Det skal være et lite hull (ca 1mm) i metallet på undersiden av pumpa som skal drenere diesel dersom menbran er lekk.

Det var drypp herfra som avslørte lekkasje i min pumpe.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P : Det skal være et lite hull (ca 1mm) i metallet på undersiden av pumpa som skal drenere diesel dersom menbran er lekk.
Ja, det kan godt hende, men det var ikke det på min da jeg bytta for noen år siden. Vurderte faktisk og bore ett, men det ble ikke gjort. Kan jo ha noe av pumpas plassering og gjøre. På min kan det godt hende det ville lekket motorolje ut i hullet hvis der var et, men er ikke sikker. Hos meg var det ikke membran som var defekt, men den ene ventilen lå i deler oppå silen. Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Da er løftepumpa overhalt med ny membran og bunnpanna er pumpet tom for olje. Det var 8 ltr for mye olje i forhold til max-merket... så jeg ser ingen annen årsak enn lekasje ved løftepumpa.

Jeg startet motoren og den sviver litt ujevnt på tomgang, og med en gang jeg tar et gasspådrag så kommer det bankelyd... sannsynligvis rådebank. :headbang:

 

Så nå får jeg bestille en løftekran og få ut motor.

Noen mente at Biltema har slik bukk til å skru fast motor på, slik at man kan svinge den rundt og enkelt komme til der det er nødvendig. Spørs om jeg ikke må sjekke opp prisen på en slik hvis jeg ikke finner noen som har en å låne meg.

 

Huff... skulle gjerne vært mer skruvant med Dieselmotorer, føler meg litt på ukjent grunn her!

 

EDIT: Jaggu hadde Biltema slik bukk.... 600,- var ikke så ille

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Motorstativ-450-kg/

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...