Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Piraya 21 (seilbåt)


ekern

Recommended Posts

Vel, dette er min første posting her på Baatplassen, som jeg har fulgt aktivt i over et år nå.

 

Baatplassen er en fantastisk kilde til både gode, og noen ganger, forvirrende råd :lol:

 

Endte opp med å kjøpe en 1976 glassfiberbåt i fjor våres. Det er en 21 fot svenskbygget Piraya 21 seilbåt, og med alle rådene og tipsene jeg har funnet her på Baatplassen føler jeg meg litt forpliktet til å dele mine erfaringer med denne båten.

 

Spesielt med tanke på at det ikke bare er min første båt, min også mitt første oppussingsprosjekt.

 

Her er skuta på sjøen i fjor sommer:

 

IMG_1038.jpg

 

Kjernen i dette prosjektet er at båten var billig, og at all utbedring og fiksing skal holdes innenfor et ikke-eksisterende budsjett. En bok om oppussing av båter sier det godt (That Old Boat): "Sailboat restoration on a shoe string budget".

 

Så får jeg leve med at det ikke blir fabrikk finish på alt. Dette er en bruksgjenstand!

 

Men, for at den ikke skal råtne fullstendig, trenger den nå en liten shinings både innvendig og utvendig.

 

Status og planlagte gjøremål:

- Det elektriske har ikke vært i drift på flere år. Mye skjøter og sukkerbiter = Rive mesteparten.

- Skrog er sparklet i ymse gråfarger, og trenger en overhaling og noen strøk med lakk for å i det minste bli ensfarget igjen. Har forsøkt alle tips tilgjengelig på forumet her for å få frem "glansen" igjen, uten hell, både på skrog og dekk.

- Utvedig treverk (teak) må delvis skiftes/pusses. Er bare snakk om lister på dekk og i cockpit.

- Mange små hull her og der etter ting som ikke er skrudd fast lenger.

- Noen stygge høl her og der som må fikses (ikke i skrog)

- Innvendig blir det lagt nytt skrogtrekk, samt at alt treverk pusses og oljes.

- Pantry "rehabiliteres"

- Dekk og cockpit strippes så mye som mulig, før pussing, sparkling, pussing, lakking + mye antisklimaling

- Dekksluke må demonteres og settes sammen på nytt.

- Vinduer på siden bør egentlig byttes, har krakilert. Men, det er så vidt jeg har sett en så dyr affære at det står langt ned på listen enn så lenge.

 

Ellers er tauverk og rigg i god stand. De forrige eierene fokuserte på å holde det i orden.

 

Den prosessen satte jeg i gang med i påsken, og deler av dette er allerede dokumentert på bloggen i signaturen min.

 

Står utendørs, og masta er på båten, med de utfordringene det medfører.

 

Er det noen av dere som pusler med båt i Kambo Marina (eller Søndre Brevik hvor jeg har båtplass), så er dere hjertelig velkommen til å komme å sparke litt i dekk :thumbsup:

 

Mvh

Øivind Ekeberg

Son

http://piraya21.blogspot.com

 

Her er noen flere bilder av skuta:

 

IMG_0997.JPG

 

IMG_0987.JPG

 

IMG_1016.JPG

 

IMG_1033.JPG

 

IMG_0461.JPG

 

IMG_0482.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...