Jump to content

Er det lurt å ha med seg padleåre i en liten båt?

Sjøogvind

Recommended Posts

jeg hadde til og med med meg årer i min tidligere snekke, absolutt å anbefale:) ville også hatt med meg et drivanker,

er nesten flatpakket og tar minimalt med plass, men hvis motoren stopper å du begynner å drive, vel da er drivankeret

en liten engel.

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Har personlig dårlig erfaring med de teleskop-greiene. Jeg opplevde at den var for veik, det kan være gull verd med en robust åre eller båtshake i visse situasjoner (Skyve ting unna båten eller båten unna ting f.eks.)...

Du sier ikke mye om hvilken båt du har, men uansett: Det er alltid lurt å gjøre en liten analyse av riskomomenter og potensielle farer når man skal ut med en båt. Hva gjør jeg hvis motoren stopper, er et slikt spørsmål. Har du en pålitelig motor og ferdes du vanligvis på steder der det er mange andre båter som kan assistere og eventuell motorstopp bare gjør at du driver over til stranden på den andre siden uansett, er det vel greit. Hvis du ferdes stede der det er langt mellom eventuell hjelp og eventuell motorstopp kan føre deg inn i potensielt livstruende situasjoner bør du tenke på om du har gode muligheter til å tilkalle help samt alternativ fremdriftsmetode, eller i det minste styring av avdrfiften.

Men hvor effektiv en padleåre er for fremdrift på din båt bør du prøve ut. Jeg tror det er marginal nytte i en standard 17-fots planende båt, selv om man ikke skal se bort fra at det kan gi deg en viss evne til å styre avdrift. En padleåre er jo også brukbar til å støte fra brygge etc. Men tror vel at et par skikkelige årer gir deg en bedre mulighet for alterantiv fremdrift, men da må du ha en båt som lar seg ro, som har åregafler etc. Å ha med en VHF og et drivanker er lurt uansett og tar ikke mye plass.

Guest Kaptein Fredrik

Har personlig dårlig erfaring med de teleskop-greiene. Jeg opplevde at den var for veik, det kan være gull verd med en robust åre eller båtshake i visse situasjoner (Skyve ting unna båten eller båten unna ting f.eks.)...

Da jeg kjørte meg godt fast i gjørmebunn, så var min åre helt perfekt. Jeg dyttet vel med 30-40 kg kraft ned på den. Jeg har en billig biltema sak, som har vært med båten de 11 årene den har vært til :thumbsup:

Padleåre i en 17-foter er vel bare nyttig for Klark Kent, vil jeg tro, ihvertfall hvis det er strøm og vind inne i bildet :sweat:.

Jeg valge å hoppe uti vannet for å dra båten etter meg, istedenfor å padle den 600 meter. 50 meter med padling(en del strøm og vind) var nærmest sagt ett prosjekt. Jeg har en 10 fots båt.

Håper mitt innlegg kunne hjelpe deg litt :thumbsup: Har du fått båten din enda?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...