Jump to content

Flytte påhengsen 5cm styrbord, blir stabiliteten bedre?


Double Weber

Recommended Posts

Jeg sliter litt med at båten vil velte over til babord side, i gasspådrag opp i plan, og når jeg tar den ned fra plan.

 

Båten er en Sollux 21 aka Scand Formel med 225hk Yamaha. Tror den er 180cm bred. Så den er ganske smal og med krapp V-bunn.

 

Jeg har fått tips om at det kan skyldes momentet i propellen. At noe av kraften i propellen går med til å ville "velte" båten i stedet for å skyve båten forover.

 

Jeg har blitt fortalt at jeg burde flytte motoren 2tommer eller 5cm til styrbord side for å motvirke dette.

 

Er det noen her inne som har noe erfaring med dette? :flag_bp:

 

Jeg kan for så vidt se at det kan hjelpe når jeg akselererer, men i brems klarer jeg ikke å få det til å stemme.

Men det er kanskje bare mitt hode som ikke er i stand til å prosessere slik avansert fysikk :crazy::wink:

 

Jeg ser folk som rigger båter med litt hester setter motoren til høyre for senter. Har forstått at det skal hjelpe på chainwalking.

 

Jeg har tidligere prøvd å motvirke "veltingen" med ballast i styrbord side i form av sandsekker, men jeg syns ikke det hjalp stort.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg kan finne en løsning uten å bruke trimplan hadde det vært best. Slippe å trykke og justere hele tiden.

Vet ikke om trimplan klarer den hastigheten heller. At de kan bli rivd i stykker i rundt 60knop.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

det fins trimflaps som tåler racing bruk, men enig i at det beste er om at man kan kompensere på andre måter. I stor fart så går båten høyt i vannet, og trimplanene vil kunne være ute av vannet - og nedi. Som DW sier, man har nok å passe på i den farta.

 

Trimfinnen er mer for å få motoren til å ikke trekke til en av sidene, den har ikke stort å stille opp med ift rotasjonsmomentet i propellen.

 

Ang flytting av motor til siden så har jeg hørt at det skal fungere, men kjenner ingen personlig som har erfaring med det

 

foreslår at du forsøker, det du har å tape er etpar ekstra hull i akterspeilet (med mindre du monterer på en jackplate som du kan borre i)

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Ivar :flag_bp:

Jeg har lift på båten og vurderte først å borre nye hull i den, men det viste seg å ikke gå pga litt spesiell konstruksjon.

 

Når det gjelder nye hull i båten, så er jeg ikke helt trygg på den jobben. Mest på grunn av at jeg ikke har gjort det før.

 

Hva skal jeg tette de gamle hullene med?

Går det ut over bæringen i akterspeilet at det er flere hull?

 

Når jeg skal borre nye hull, vil jeg gå lavere (og selvfølgelig til høyre) en de gamle for å minske risikoen for svakheter i forbindelse med de gamle hullene. Er ikke det riktig tankegang?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

f...n der ble svaret mitt borte... :headbang:

 

hullene i seg selv svekker nok ikke så mye, men vannintrenging vil nok over tid kunne føre til svekkelser

 

Ville brukt noe lignende som dette på innsida:

 

http://www.bobsmachine.com/Products/transom_backing_plates.cfm

 

Bob's har jo annet fint også, kanskje denne kan hjelpe på problemet ditt?

 

http://www.bobsmachine.com/Products/engine_torqueTamer.cfm

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bob's TORQUE TAMER will straighten out the high-speed steering pull that today's high-pitched propellors produce when running at high transom settings.

 

så da kan den originale trimfina settes slik at den holder båten beint fram i lavere frat

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er helt vanlig å montere motorn offset .

 

På båter med dyp v-bunn og smale skrog så er det eneste muligheten til å balansere båten.

 

Det er torken fra proppelen som vrir skroget over på siden.

 

Jeg ville prøvd fra 2- 4 cm ot på siden .

Jeg hadde en gang en båt med skarp v-bun og 35 hk på den gjore jeg dette på og båten ble helt fin!!

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Bernt. Kjenner en trygghet når jeg får svar av deg. Du har hjulpet meg MYE tidligere :flag_bp:

Da hiver jeg meg rundt og setter i gang. Snart ihvertfall :thumbsup:

 

Er det noe spesielt jeg burde gjøre for å tette de gamle hullene, eller er det en "rett frem" jobb med "Tech7"?

Kanskje noe glassfibersparkel, og topcoat?

Noen som har noen tips?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...