Jump to content

Motorbåtfolk vs seilbåtfolk – hva har vi felles?


"Mathilde"

Recommended Posts

Jeg oppfordrer herved seilbåtfolket til å komme med innrømmelser og legge frem fordelaktige sider motorbåtfolket nyter godt av, og motsatt. Dette er en forsoningstråd som er ment å gi en ”flying start” på en god båtsesong, der motsetninger og vikepliktsregler ikke er tema.

 

 

...og ikke minst… hva har vi felles..?

Link to post
Share on other sites

Er en av motorbåtfolket. Det jeg misunner seilerne er den stillheten dere har under seilas. Dere bruker mindre drivstoff. Båtene er pene. Dere har god plass under dekk ser det ut til. Tåler mere sjø. Er ikke avhengig i motor. :thumbsup::wflag:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Har seilbåt. Synes at 99% av menneskene jeg møter i båt er hyggelige, uansett seil eller ei. Desverre er det noen dri**sekker som ødelegger. Litt for ofte er det folk i seilbåt.

 

M.h.t fordelene med motorbåt er det mange og typen motorbåter er jo så mangesidige, fra planende til snekker og små åpne til store Cabincruisere. MEN: for rask transport er selvsagt en planende motorbåt best. Fiske er best fra en motorbåt, underveis i regnvær med vindstille er det bedre å sitte inne i en motorbåt enn i en seilbåt. Adkomst til grunne og trange farvann og under luftspenn og broer. Men man kan alltid argumentere med senkekjøl, dekkshus etc. på seilbåten. En cabincruiser er vel heller ikke den beste for å droge etter makrell.

 

Felles - i alle fall for fritidsbåter - er at vi er på vannet for glede, opplevelse, rekreasjon og hygge. Man kommer nær naturen og er påvirket av været på godt og vondt.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lange, fine seilbåter kan kjøre 8-9 knop nesten uten å lage bølger.

Jeg kan bare kjøre 5 knop uten å lage bølger...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Flott :smiley:

 

Flere gode svar her allerede.

 

Motorbåtfolket har spesielt den fordel at de kommer seg raskt av sted, f.eks tilbake til hjemmehavn når været er dårlig, eller ungene skal rekke fotballtrening etc etc. Det gir større rekkevidde og dermed litt mer frihet i forhold til planlegging av div turer.

 

Motorbåtfolket slipper å tenke på vedlikehold av rigg og seil. Det er noe enklere ved opptak og sjøsetting.

 

Jeg holder inne med hvorfor jeg likevel velger å ha seilbåt, håper argumentene kommer fra motorbåtfolket :yesnod:

 

Felles??

Det aller viktigste. Interessen for sjølivet, lydene av livet ved havet, lukten av ramsalt sjø, solnedganger i havet og tropenetter på skjæra. Friheten det innebærer å ferdes i rom sjø. Herlig :flag:

Link to post
Share on other sites

Er motorbåt mann som er aktivt seilmannskap ved siden av. Ser ingen motsetnininger. Den sportlige siden av seilingen samt sillheten i øyeblikket en slår av motoren er ubetalelig. Å sløre i bar overkropp når vi i motorbåt fosser forbi i jakke er er også noe som ser deilig ut.

Link to post
Share on other sites

motorbåt her. båtgleden har vi alle felles.. heldighvis, alle båter har hver sin skjarm. uansett deilig og komme seg utpå.

om man har 10 fot eller 40..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Æææh, det er motor i de fleste seilbåter også om noen har glemt det.

Bruker den mye når det er vindstille om morgenen og kvelden, faktisk med flere timer enn motorbåtfolket har som gjennomsnitt i sesongen tror jeg.

Fantastisk å putre av sted i 5-6 knop uten at dieselmåleren beveger seg før etter 2 timer.

To sylindre, hver av dem et kun et melkeglass stort!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en seilbåt. Men det er mange ganger jeg savner å kunne reise en kjapp tur ut til noen øyer som ville tatt 10 min med en passe stor motorbåt men som tar litt over en time med min båt.. men det store fordelen med motorbåt som en kan lett ta på en tilhenger er jo at den lett kan flyttes på mens med en 25 fots seilbåt må en faktisk kjøre på vannet i 6-9knops fart. Og med endestede langt vekke kan det ta noen uker... :thumbsup:

 

Så motor eller seil er det jo båtgleden som teller. velikeholde hvert åt kosen på sjøen osv.

Men selv vudere jeg en liten motorbåt som jeg kan farte med en fin sommerdag med lite vind.

Link to post
Share on other sites

Jeg er konvertitt, fra motor til seil. Jeg liker ikke disse båsene (seil-motor). Jeg liker egentlig ikke båsen "båtfolk" noe særlig heller; jeg tror ikke bås-setting gjør oss klokere, eller bidrar til å løse noen problemer. Jeg er meg, i en båt eller på land. Jeg gjør bra ting, og ikke fullt så bra ting, prøver som oftest så godt jeg kan, alt sammen mest fordi jeg er meg, og liten grad fordi jeg er "seilbåtmann", "trønder", "leder" eller "rypejeger", evt "dust". Jeg vil helst ikke være "båtfolk" heller, når andre definerer hva det er. Noen ganger er "båtfolk" folk som ikke bryr seg så mye om regler, gjør som de vil, siste fristed på jord osv., og det er ikke jeg opptatt av.

Men jeg er på eller ved sjøen så ofte jeg kan. Jeg treffer stort sett hyggelige folk, i båt. Det skulle egentlig bare mangle: Man har fri, er på/ved sjøen osv.Hva slags båt de har betyr lite for meg. De som ikke kan oppføre seg på sjøen kan som regel ikke oppføre seg på land heller: I nabolaget, på jobben, eller aller verst; i familien sin.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper det blir klin vindstille i hele sommer... det er den eneste motsetningen jeg kan komme på når jeg ikke tyr til humor eller provokasjon (som også er gøy). Drittsekker kommer i alle forpakninger også seilbåt. resten har vi til felles, med unntak av regatta muligens.

 

Min første båt var forresten en seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg misunner seilbåtfolket å kunne ha noen timer i stillhet mens man er på vei til et sted lengre unna , gjerne i endel sjø. ( hater rullende båt*) Med forbehold om vind nok til 6- 7 knop... Alt under det går for sakte , og da hadde jeg brukt motoren.. Litt misunnelig på romslig cabin også , men det taper dere på den forferdelige uteplassen. :wflag:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Felles har vi gleden av å ferdes på sjøen. Gleden av å treffe andre personer som deler intressen får sjølivet. Vanndringen bryggelangs, og se andre løsninger på båter, og imellom misunne naboens nyervervelse. Det eg misunner seilbåtene, er stillheten når motoren er avsått. Nærheten til elementene. Boareal pr krone. Teamworken som må til for å drive seiling aktivt. Fellesskapet gjennom regattaer. Generelt har mange seilere eg møter et stort kunnskapsnivå og lidenskap for hobbyen.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg er konvertitt, fra motor til seil. Jeg liker ikke disse båsene (seil-motor). Jeg liker egentlig ikke båsen "båtfolk" noe særlig heller; jeg tror ikke bås-setting gjør oss klokere, eller bidrar til å løse noen problemer.

 

Jeg er enig i det du skriver, og på båtplassen har det vært en tendens til å fremheve ulikhetene mellom folk som har motorbåt, kontra seilbåt. Akkurat som om kjøp av båt skal gjøre oss til en spesiell type menneske, eller plassere oss i en bås om du vil. En slags sorteringsordning som er ganske utbredt i samfunnet ellers også, og som gir grunnlag for stigmatisering og fordommer.

 

Likevel er det ingen tvil om at folk har ulike interesser og at man ofte føler seg knyttet til mennesker som har lik interesse som en selv ("like barn leker best"..osv.). Men når det gjelder båtlivet, så er det for meg først og fremst nettopp "båtlivet" som opptar meg. Om båten har hekkagregat, innenborsmotor, påhenger, rattstyring, produsert i Sverige, Tyskland Frankrike, Kina eller Sudan...om den har mast eller ikke... det er for meg mindre viktig. Poenget mitt er at vi her på båtplassen egentlig har èn hovedinteresse felles, og denne tråden vil forhåpentligvis tydliggjøre nettopp det :smiley:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener at det viktigste er å definere bruken først.

Vi har motorbåt fordi det passer vårt bruk best.

Personlig kunne jeg godt tenkt meg seilbåt for å reise på lengre turer men situasjonen er slik at det ikke er rom for lengre turer akkurat nå. Da er vi inne på temaer som 'hvem i familien som blir med / ikke blir med' osv.

 

Hvorfor ikke lengre tur med motorbåt? Da er vi inne på noe som allerede er nevnt: Drivstoff, røff sjø, plass under dekk osv

Link to post
Share on other sites

Etter jeg begynte å lese om problematikken seil vs motor, hær på båtplassen, har jeg følt meg litt som en idiot.

Har aldri hørt om, eller vært borti problemet/utfordringen seil vs motor før jeg begynte å bli aktiv på baatplassen. Grunnen til at jeg føler meg litt som en idiot er at jeg klarer ikke å se hvorfor mange skal være så snæver i synet at de ikke kan akseptere andre og de forskjellige behov og lyster.

At folk har problemer med respektløshet er jo en annen sak, for manglede respekt finner man jo alle plasser i samfunnet.

Uansett så er respekt en ting man må se fra flere vinkler... Selv om motoren støyer, noen båter lager mere bølger en andre, noen kjører vannskutre og helst med noen på ski etter, eller om noen har musik som andre også må høre det øyeblikket man blir passert eller møtes burde ikke være et så stort problem som noen klarer å lage det til. Havet er enda så stort at det burde være rom for de aller fleste.

 

Så har det seg jo slik, at så snart kua glemmer at ho også har vært kalv, da blir det mye bråk :nonod:

 

 

Seil, motor, årer eller skuter: håper vi alle får en fin tid på havet i sommer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Etter jeg begynte å lese om problematikken seil vs motor, hær på båtplassen, har jeg følt meg litt som en idiot.

Har aldri hørt om, eller vært borti problemet/utfordringen seil vs motor før jeg begynte å bli aktiv på baatplassen. Grunnen til at jeg føler meg litt som en idiot er at jeg klarer ikke å se hvorfor mange skal være så snæver i synet at de ikke kan akseptere andre og de forskjellige behov og lyster.

 

Mitt inntrykk er at mange av disse diskusjonene er ren tidtrøyte (er det et ord?), og underholdning for de som kommer med de mest provoserende utsagnene. I virkeligheten tror jeg svert få gidder å irritere seg over andres båtvalg når de først er utpå. Det finnes jo sikkert noen sanne grinebitere der ute, men de tror jeg det er svært få av. Jeg har i hvertfall ikke overvært noen hissige konflikter de sommerne jeg har tilbragt i skjærgården.

Link to post
Share on other sites

Seiler, men trives med både motor og seil.

 

Misunner motorbåtene på to felt:

- kunne sitte inne og bruke ein regnversdag til transportetappene. Det kan jo vi og, men må då stå ute og banne. (Må jo ikkje banne, men er ofte frustrert over alt regnet her på vestlandet)

- kunne komme seg fort heim søndags ettermiddag/kveld. Når ein drøyar avgangen for lenge fordi det er så fint på ei eller anna øy hadde det vert behagelig å kunne legge seg i plan og vere heime på "no time".

 

Ellers er eg i den situasjonen no at vi stort sett ligg i lag med motorbåtar i uthavnene, lite seglbåtar her opp på vestlandet. Trivst godt med det, ser ikkje den heilt store forskjellen. Drittsekker har eg jo sjølvsagt møtt, men dei er i klart mindretal, og om dei har mast eller ikkje på båten sin trur eg er rimeleg jamnt fordelt.

Link to post
Share on other sites

Hva man har felles? Tja, for eksempel:

 

kaldt vann

brennmaneter

for mye vind

for kaldt i luften

for mye regn

for kort sommer

tette septikkslanger

feil på kartplotteren

staker som har brukket i løpet av vinteren

mangel på båtplasser

for dyre båtplasser

sure kjerringer

våte hunder

kjerringer som har mensen eller "bare" hodepine

svigermor

øl som ikke er ordentlig kald

vant som slår på seilbåten ved siden av

unger i joller som kjører rundt og rundt

ungdom (eller gamle kjærringer/gubber)i nabobåt som fester, drikker, hyler og skriker

fendere som gnikker

bølger som slår innunder hekken

 

I det hele tatt så har man mye felles å glede seg over!

 

En riktig god båtsommer til dere alle.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

-- Synes at 99% av menneskene jeg møter i båt er hyggelige, uansett seil eller ei. Desverre er det noen dri**sekker som ødelegger. ---

 

---Felles - i alle fall for fritidsbåter - er at vi er på vannet for glede, opplevelse, rekreasjon og hygge. Man kommer nær naturen og er påvirket av været på godt og vondt.

 

Dette sier vel egentlig det meste!

 

 

 

---Motorbåtfolket har spesielt den fordel at de kommer seg raskt av sted, f.eks tilbake til hjemmehavn når været er dårlig, eller ungene skal rekke fotballtrening etc etc. Det gir større rekkevidde og dermed litt mer frihet i forhold til planlegging av div turer.

 

Hva som er "raskt", oppfattes svært forskjellig. For oss med robåt og påhengs i brønn til bruk av og til, er det å kunne kjøre støtt i 5 knop nesten uansett vind, den store forskjellen til seil og årer.

 

 

Gleden ved å være i båt er felles, likens natur, skjærgård, uthavner, osv.

 

Som sagt...!

 

Etter jeg begynte å lese om problematikken seil vs motor, hær på båtplassen, har jeg følt meg litt som en idiot.

Har aldri hørt om, eller vært borti problemet/utfordringen seil vs motor før jeg begynte å bli aktiv på baatplassen. Grunnen til at jeg føler meg litt som en idiot er at jeg klarer ikke å se hvorfor mange skal være så snæver i synet at de ikke kan akseptere andre og de forskjellige behov og lyster.

 

Seil, motor, årer eller skuter: håper vi alle får en fin tid på havet i sommer

 

Jeg lurer litt på om de aller fleste synes det er helt greit med andre folk og andre båter, men at noen blant de ene eller de andre langt inne synes akkurat deres båttype er "mer ideell" enn andre. Men de er alt for opptatt til å ha det hyggelig med andre båtfolk til å snakke om dette når de møter andre båtfolk. Men her på BP kan de ymte litt ...

 

Seiler, men trives med både motor og seil.

 

Misunner motorbåtene på to felt:

- kunne sitte inne og bruke ein regnversdag til transportetappene. Det kan jo vi og, men må då stå ute og banne. (Må jo ikkje banne, men er ofte frustrert over alt regnet her på vestlandet)

- kunne komme seg fort heim søndags ettermiddag/kveld. Når ein drøyar avgangen for lenge fordi det er så fint på ei eller anna øy hadde det vert behagelig å kunne legge seg i plan og vere heime på "no time".

 

Tja! For oss i robåt er det som sagt selve forskjellen å enten kjøre med motor eller ikke å ha denne muligheten, som er det store. Stø fart i 5 knop er gull verdt noen ganger! Og om det regner og blåser når vi går? Det er jo uteliv vi søker, og gode klær har vi. "Presenning på kroppen i stedet for på båten!"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...