Jump to content

tråden for bayliner 285 eller2855


Jernklumpen

Recommended Posts

noen som har laget forbedringer eller ombygginger som er fint for andre med lik båt og få tips om?

 

enten det gjelder plassering av varmer eller kjølevann fra motor til v.v bereder, o.l

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

det er sant. har lagd luke på styrbord side bak før "trinn" som kan brukes til og gå over kanten . der har jeg montert varmeren eber d4, mye plass i skroget der, ca 40 cm breddeplass der.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Har gjort endel endringer på min 2855/285(nye typen 00 mod.)

 

Batterier flyttet fram til rom bak

kjøleskap pga.for baktung samt

ledningsnett flyttet opp under

golv/tak i motorommet for bedre plass

på gulvet å mindre utsatt for fuktighet.

 

Varmtvannstank flyttet max fram pga.

vekt bak.

 

Større trimflaps senket planingsteskel

med 2 knop.

 

Mont.luke på babord side foran stigtrinn

pga.masse plass på baksiden til

oppbevaring.

 

Mont.luke på vegg under madrass i forpigg

så en slipper å løfte madrass hver gang

en skal ned i oppbevaringsrom.

 

Mont.avtagbart lite rundt bord i buesoffa

som også kan brukes bak.

 

Skiftet fester til kalesjebøyler på

ruteramme til syrefast.

 

Skiftet lukelåser på luke bak til syrfast.

 

Landstrømkontakt mont.bak for bedre

tillgjenlighet.

 

Rygg på bakre soffa er flyttet opp på

bakvegg for bedre sittekomfor.

 

Lagt teak/mahogny golv oppe i båten

og samtidig lagd ny 2 delt motoromsluke

så en slipper å rydde/flytte alt baki

når en skal ned i kjeller'n.

 

Alle org.koppholdere er byttet ut med

syrefast.

 

Radio/cd på instrumentpanel i tillegg

til org.nede i kabin(fungerer kun på

høytalere ute).

 

Eberspächer D4 m.utak bakover + foran

v.styreposisjon og ned i kabin.

 

Vinsj foran m.50 meter kjetting og vinsj

bak m.kun 30 meter kjetting(pga.vekt).

 

Forlenget bakdør så den tetter helt ned

til golv.

 

Dette er noe av det jeg kommer på nå og

flere endringer kommer.

Er veldig opptatt av vekta bak for disse

er baktunge med motor/varmtvannstank/

kloaktank/batterier osv...og min går lettere

i plan enn org.nå og mere vekt skal framover

samt kansje enda større trimplan,drømmen er

planingsteskel på ca.14-15 knop.

Nå har jeg 7,4 MPI og den er noe tyngre

en 5,7/6,2 MPI som nyere mod.er lev.med.

Redigert av vidarp (see edit history)
Link to post

Hei, denne tråden henger jeg meg gjerne på. Ettersom jeg har en 285 fra 2004 synes jeg det er greit at tråden er som den er, men vi kan jo se hvordan tråden utvikler seg. Det er vel ikke så stor forskjell på en 285 og en 265 fra samme år, mens en 2655 fra tidlig 90-tall vil ha endel andre løsninger.

 

Jeg har bl.a åpnet/bygget om rekkverket foran for lettere ombordstigning og satt inn en inspeksjonsluke/åpning til tauverk/kjetting foran.

Link to post

deler til og åpne baurekken foran kjøpte jeg på bauhaus for ca 1000.-

 

trur vi må ha noen bilder på siden her av hva folk har gjort, litt lettere og skjønne hva man mener da.

skal ta noen bilder neste gang jeg er utpå.

 

vidarp, mye likt som jeg har gjort, luke under seng for lettere tilgang uten og krabbe under madrassen,

 

montert noen led markeringslys på badeplattform, for og se anker o.l.

 

ankervinsj på babord side på innsiden av skråen bak med rulle på badeplattformen.

 

forsterker under i tak under styreposisjon, og stereo ved styreposisjon, infinity høytalere, alt kjøpt fra e-bay for 2000.- marine forsterker og høytalere.

 

plukket ut micro og laget like dører i plexiglass og lakket svart, trengte med plass til mat, (har brukt microen 1 gang på 3 år)

 

plotter fra garmin 720, felt inn rett over ratt , litt til høyre, passet supert.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

vidarp: hvor monterte du varmtvann berederen? på vegg til stikklugar?

 

har du bilde av rygg til sofa bak?

 

hva forlenget du bakdør med? eller byttet du ut hele med king starboard plate slik de har på maritim? bilde?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Har en Bayliner 2655(275) 2002mod med en steyr 256, har gjort noen modifikasjoner siden jeg kjøpte den:

 

Motorrom:

 

*sjøvannssfilter

*diesel forfilter

*Eberpacher D2

*Eberspacher defroster med sirc. pumpe via varmtvannstank og motor

*Dedikert startbatteri med skille rele

*ny 30AH lader

 

Cocpit:

 

*Led lys under salong, samt led pærer i orginale lys

*Luke låser til motorroms luke

*Flushmount Northstar kombiplotter

*Flushmount Murphy helmview motor display

*Led lys i instrumentlys

*NMEA2000 nettverk mellom kartplotter, vhf og helmview

 

Salong:

 

*Ledlys i brønn samt led i alle orginale lys

 

 

Ute:

 

Byttet ut forskjellige beslag og fester til rustfritt.

 

Her er noen bilder av litt forskjellige ting og tang som er gjort:

 

img_0401.jpg

img_0402.jpg

img_0403.jpg

img_0404.jpg

img_0407.jpg

img_0409.jpg

img_0410.jpg

img_0406.jpg

Redigert av Bayer (see edit history)
Link to post

Dette gjelder en 2655, men noe av dette kan sikkert også gjøres på 285(5)

 

Forbruksbatteriene under L-sofaen.

batt_2.JPG

 

Batteriswitch under L-sofaen.

b_switch.JPG

 

Stuerom i "tomrommet" i overbygg.

locker4.JPG

 

Vindu til stikkcabin.

cave.jpg

 

Litt penere koøyer i front (og på begge sider).

portlights.jpg

 

Teak på badeplattform.

wetpf.JPG

 

Teakdørk i cockpit og "grabrail" som kan nås fra badestigen.

grabrail.jpg

 

Teak på fordekk og et par pull-push-pullere.

done2.jpg

 

Helly-Hansen kalesje.

canvas4.jpg

 

Respatex er ukult.

cbord.jpg

 

Flipsete er godt når man må stå.

sete.jpg

 

Ut med teppe og inn med teak.

floor8.jpg

 

Nytt ratt er også kult.

hub.jpg

 

Vinsj "måtte" jeg også ha.

vinsj2.jpg

 

Har nytt bord i cockpit også.

borda.jpg

bordb.jpg

 

 

Det ligger noe teak i dashbordet også. Skal se om jeg finner noen bilder.

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Skal montere defroster på min 2855 og kunne godt tenkt meg å legge opp eit stikk til en dyse som blåser fram på vinduet/skjermen forran styreposisjon. Har en plan men synes ikke den er god. :cool:

Noen som har eit forslag hvordan dette bør gjøres? Gjerne bilde.

Snart er sommaren her folkens :flag_bp:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

lurte på og bøye til med varmepistol ett grått rør eller firkantkanal, med hull mot vindu, og lime denne fast under vindu på styreposisjon, og evt koble til eberen.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Lure på å legge opp en slange gjennom dashbordet fra rommet som ligger over, og innerst i stikkøya.

Og ut i toppen som vist på bilde. (Må selfølgelig ha ei mindre dyse. :rolleyes:

Skal klare å trekke opp en 40mm slange.

defrost_dyse.jpg

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Siste utgave av 285 virker jo litt fristende :cheers:

 

http://bayliner.com/page.aspx/pageid/132731/pmid/276224/285-Cruiser.aspx

Mulighet for skikkelig brygge bak.

 

Hvordan er disse båtene i litt sjø? Tenker på at de jo bare har 17 graders bunn. Og den porten bak. Kommer det sjø inn her om en surfer i litt medsjø?

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

De er kjempegode i sjøen til å være helplanere, jeg har en 285-2003 og den har 21graders bunnvinkel. De er mye bedre enn sitt rykte, og de er sikkelig solid bygget. Har kjørt sammens med en som har en scand balitc 29, og faktisk så tar 285'en sjøen bedre enn denne. Husk at i Amerika har de tøffere sjøforhold enn vi har her mange steder. Amerikanerene lager som kjent ikke noe "skrep". Har testa den i kattergat med 4 m bølger inn på skrå bakfra på skrå styrbord, kom ikke inn vesentlig vann inn i bakluka. Men bølgene slo godt over kalesjen ja.

Båtene fra Bayliner kan anbefales så sant vi snakker om de større cabincruicerene, mye båt for pengene.

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post

Sjø inn porten? Om værforholda er sånn at det er fare for at det kommer vann inn her er det andre ting du skal bekymre deg for, trur nok at porten er laget sånn hovedsaklig for å sleppe vann ut om du skulle får en sjø inn, muligens og for lufting.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...