Jump to content

FM 8-12 magnet-fordeler?


Muhammed

Recommended Posts

Jeg har overtatt ei tresjekte med en FM 8-12 hk, motoren har ligget under vann i ca 2 måneder så magneten er helt ødelagt. Er det noen som har tegninger eller bilder av denne motoren når den er ombygd til fordeler?

Jeg vet at det finnes et slikt ombygningsett til denne motoren, skulle også gjerne ha hatt instruksjonsbok til denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan kanskje hjelpe deg med instruksjonsbok til motoren, men hvilken modell er det?

Når du snakker om ombyggingsett for magneten er jeg ikke helt med på hva du snakker om. Mener du et kanskje et nytt tenningssystem som du får kjøpt av en privatperson i Fredrikstad???

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

det hadde vært fint med instruksjonsbok. vet bare at det er en 8-12 hk FM har ikke peiling på vilken modell det er. jeg har tenkt å bygge et nytt tenningsystem selv, derfor ville jeg ha tegning eller bilder, slik at jeg kansje fikk noen ideer.

Jeg kan kanskje hjelpe deg med instruksjonsbok til motoren, men hvilken modell er det?

Når du snakker om ombyggingsett for magneten er jeg ikke helt med på hva du snakker om. Mener du et kanskje et nytt tenningssystem som du får kjøpt av en privatperson i Fredrikstad???

Link to post
Share on other sites

det hadde vært fint med instruksjonsbok. vet bare at det er en 8-12 hk FM har ikke peiling på vilken modell det er. jeg har tenkt å bygge et nytt tenningsystem selv, derfor ville jeg ha tegning eller bilder, slik at jeg kansje fikk noen ideer.

Okey, da er jeg med på det med tenningssystemet. Hvis jeg fåår adressen din så skal jeg ta kopi av begge håndbøkene og sende dem til deg. Hvis du ser på høyre eller venstre side på motorblokka vil du finne en plate og der står det når den er produsert.

 

Plata ser slik ut når den er pusset med ståull eller lignende:

Bilde

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Takk det var snilt. motormerke er vekk på min motor.

min adr er Dagfinn Ospenes

Jærnes

4634 Kristiansand  

Okey, da er jeg med på det med tenningssystemet. Hvis jeg fåår adressen din så skal jeg ta kopi av begge håndbøkene og sende dem til deg. Hvis du ser på høyre eller venstre side på motorblokka vil du finne en plate og der står det når den er produsert.

 

Plata ser slik ut når den er pusset med ståull eller lignende:

Bilde

Link to post
Share on other sites

... magneten er helt ødelagt. Er det noen som har tegninger eller bilder av denne motoren når den er ombygd til fordeler?

Hei dospen!

Ing. Per Ø. Andreassen, Gluppevn.75 – 1614 Fredrikstad – Tel.: 69 39 03 60 (pensjonert Ing. fra FM-fabrikken) lager nye tennings-anlegg med rotor, stifter og fordeler, kondensator og coil for FM motorer, hvis magneten en gang skulle bli ødelagt. Dessuten vet han alt om motoren (han var selv med på å konstruere L2-motoren), er meget hjelpsom og rimelig!!! Han selger også et instruksjonshefte for Sleipner-motorer (samme teknologi som FM) for kr. 60,- som jeg anbefaler. Heftet har mye god in-formasjon om bruk og stell av gamle bensinmotorer.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei dospen!

Ing. Per Ø. Andreassen, Gluppevn.75 – 1614 Fredrikstad – Tel.: 69 39 03 60 (pensjonert Ing. fra FM-fabrikken) lager nye tennings-anlegg med rotor, stifter og fordeler, kondensator og coil for FM motorer, hvis magneten en gang skulle bli ødelagt. Dessuten vet han alt om motoren (han var selv med på å konstruere L2-motoren), er meget hjelpsom og rimelig!!! Han selger også et instruksjonshefte for Sleipner-motorer (samme teknologi som FM) for kr. 60,- som jeg anbefaler. Heftet har mye god in-formasjon om bruk og stell av gamle bensinmotorer.

 

Kan jo legge til at det tenningssystemet hans er utsolgt for vinteren.  Vi kommer til å kjøpe et til våren. Det koster kr 2200, og skal visstnok være knallbra. Du vil med et slikt system aldri få problemer med å starte motoren selv om det er/har vært aldri så fuktig.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

.......motormerke er vekk på min motor.

Årstall er innstøpt i motorblokka (veivhus) på alle FM'ere. På babordside, rett under der hvor dynastarteren sitter, akterover mot vannpumpa.....Lykke til! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

det er dette jeg har tenkt å lage selv, og skulle gjerne sett hvordan det ser ut.

Kan jo legge til at det tenningssystemet hans er utsolgt for vinteren.  Vi kommer til å kjøpe et til våren. Det koster kr 2200, og skal visstnok være knallbra. Du vil med et slikt system aldri få problemer med å starte motoren selv om det er/har vært aldri så fuktig.

Link to post
Share on other sites

det er dette jeg har tenkt å lage selv, og skulle gjerne sett hvordan det ser ut.

 

Er ikke umulig at jeg har et bilde av det tenningsanlegget et sted. Skal se etter og legge inn et bilde hvis jeg finner det!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...