logos Startet 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2011 Hei. Trenger en spenningsmåler til riggen, som tar 12mm wire. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt det? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Har en snikende følelse av at ingen av produsentene har en måler som tar mer enn 10mm wire. Sjekk ut Loos, Vajert og Rigtune Pro fra Harken. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
logos Svart 8.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Har sett hos alle tre, men ikke funnet noen. Har satt riggen og mener den står bra. Toppen er i senter og den står rett sideveis. Toppvantene er strammere enn undervant. Har brukt skiftnøkler ved stramming, og det sies at det ikke er mulig å stramme for mye ved håndkraft, men skulle gjerne ha fått målt hvor stramt jeg har satt toppvantene. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Du har jo den gode gamle "tommestokk-metoden". Den skulle være uavhengig av wire-dimmensjon. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Mulligan Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 (redigert) Jo, men jeg kan ikke bruke den til å måle spenningen i riggen. For oss med BR rigg er det viktig å vite at spenningen er rett. Jeg har rundt 700 kg. på toppvantene for å få teit forstag og rundt 550 på undervantene litt avhengig av vind. Men til sak: Loos har en måler som 10 mm. rigg. Men den var ikke lett å finne. Strekkcelle på vantene og display i cockpit? Er det et prosjekt? Er ikke helt sikker på at jeg hadde likt det jeg så i vindbyger. Redigert 8.Mai.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 8.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 (redigert) Enig med Mulligan. Trenger noe mer presist. Leter fremdeles etter en som tar 12mm. Redigert 8.Mai.2011 av logos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Bruker denne tråden: Noen som har erfaring med spenningsmåler til rigg og hvor man få tak i de? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
GeirKS Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Jeg kjøpte vajert hos Benns i Sverige. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 SesSea selger også vajert (svensk ord for denne spenningsmåleren). Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.