Jump to content

maxum 2700se 08 mod, vann til toalett og bruk av landstrøm


MaSa

Recommended Posts

Hei har noen spørsmål.

 

Har oppgradert til en større båt for første gang,har nå en 27 foter som har skikkelig toalett ombord.

Har også fått båt med landstrøm muligheter.

 

Da fyrer jheg løs.

 

Hvor fyller man vann til wc? er det i hullet der det står waste,eller er det kun til tømming?Eller er det rett og slett vann fra en vanlige vanntanken som blir brukt?

 

Og når man er tilkoblet landstrøm og skal vedlikeholdslade batterier,må man slå batteribryteren over på batteriene som skal lades eller holder det KUN med og vippe over ladeknappen på landstrømpanelet?

 

Sikkert dumme spm for dem som kan dette,men dette er første båt med slikt og fikk ikke info om dette av selger.."Kanskje jeg som ikke spurte godt nok"

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Kan prøve meg på dassen. Tipper de fleste henter vannet fra sjøen via egen slange med gjennomføring og kran. Men noen henter fra ferskvannstanken også. Hvilken båt er det?

 

RED: Og der var det en før meg :smiley:

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Det er en maxum 2700se 08 modell.

 

Hmm med andre ord jeg trenger ikke fylle på noen tank til wc da?

Ser at i septikken så er det blått vann det brukte han for og se lettere nivået på tanken.

Hvordan får jeg den fargen ned ditt da hvis det hentes sjøvann?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Du heller i sanitærvæske en gang i blandt rett i toalettet. http://www.maritim.no/klar-fritid/sanitarvaske/maritim-sanitarvaske-1-5-liter

 

Men det bruks for å forhindre lukt.

 

For å være sikker på at det er sjøvann den henter så kan du vaske toalettet grundig først og så ta en liten smaks test på fingeren av det vannet som kommer. Dette burde du finne ut av slik at du vet hvordan man stenger inntaket ved behov.

 

Høres ikke ut som den tidligere eieren har hatt særlig peil, men fint at du spør her da.

Ingen spørsmål er for dumme. Vi er alle her for å lære mer :thumbsup::thumbsup:

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

På en båt av den størrelsen er det neppe egen vanntank for toalett. Løft opp dørkplatene så finner du nok en stengeventil for sjøvannsinntak til toalettet eller følg slangende så finner du den. Waste er for tømming dersom du bruker tømmestasjon. Ellers er det sannsynligvis enten manuell eller el-pumpe for tømming av tanken. Denne har også en stengeventil. Stengeventil for septik ut bør være stengt all den tid du ikke tømmer tanken. Ventil for sjøvann inn kan med fordel være stengt all den tid du ikke er i båten.

Bruk sanitærveske i do. Skyll gjennom med ferskvann i doskåla, en liter, og trekk dette igjennom når du forlater båten i havn. Dette for å hindre urinsten som oppstår ved reaksjon urin/saltvann. Når du skal tømme tanken er det greit å fylle den opp med vann først, for å forsikre deg om at ting blir "blandet ut".

Forøvrig, bruk ikke resirkulert toalettpapir da det inneholder mye limstoff.

Kun det som har vært puttet i munnen samt toalettpapir skal i do. Forsikre deg om at dette praktiseres av alle nye gjester ombord.

 

Gjør du dette, går det deg godt her i livet. :)

Link to post
Share on other sites

Takk skal dere ha,fine råd og jeg fant en pumpe under dørken som hadde tilknytning til wc og der var det også en stengeventil så regner da med at problemet er løst..

 

Så satser vi på at batteriene vedlikeholdes kun ved og vippe over bryter på landstrømpanelet og at jeg slipper og bry meg om batterivelgeren..

 

Takk for hjelpen og rådene :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Batteriladeren fungerer slik du beskriver den. Du skal ha batterivelgeren på Off/O og den laderen gjør resten når du slår den på og kobler til strømmen.

Toalettet likeså, den henter sjøvann, som du så samler i egen tank. Waste brukes på tømmestasjon, alternatint har du makkulatorpumpe, eller begge deler.

 

Vær nøye med de sakene der, jeg har i dag startet jobben med å ta opp ett tett kloakkanlegg, noe dritt for å si det mildt, hehe

Link to post
Share on other sites

Vær nøye med de sakene der, jeg har i dag startet jobben med å ta opp ett tett kloakkanlegg, noe dritt for å si det mildt, hehe

 

Det har jeg også gjort. Fikk et tips om å benytte sugern fra en tømmestasjon rett på slangen som er tett.

På min var det tett mellom dassen og slangen til tanken. Benyttet sugeslangen fra tømmestasjonen rett i slangen. Swop, møkka jobben ble veldig mye rensligere. Bare vær hyggelig å vask sugeslangen etter deg :thumbsup:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

polarn, jeg prøvde din løsning i fjor, mens båten var på vannet, men skjønte det ikke gikk bra. Er riktig som mange sier at den blandingen som dette blir forstener seg og blir så tett/kompakt at man får ikke suget det ut, hvertfall over tid. Så tips til andre, bruk den vacumslangen asap, hvis du merker at doen har tettet seg.

Link to post
Share on other sites

 

Så satser vi på at batteriene vedlikeholdes kun ved og vippe over bryter på landstrømpanelet og at jeg slipper og bry meg om batterivelgeren..

 

 

På min Bayliner var det koblet sånn at hovedbryter måtte stå på 1 eller 2 med landstrøm

og på both når dynamoen ladet. Sjekk med multimeter som Polarn sier. Burde være med en brukerhåndbok....der står sånne ting forklart

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...