Jump to content

Hvilken varmer i liten båt?


dobba

Recommended Posts

Det høres ut som om en Eber D2 er mer enn nok. Dieselvarmere har godt av å jobbe litt, og en D4 vil vel svært sjelden måtte gå på fullt i en så liten kabin.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg driver vanligvis ikke aktiv markedføring med salg av nye varmere, jeg skal leve av service av disse. Selv om jeg ikke sier nei takk til et nysalg, ser jeg gjerne at de som ønsker en ny Wallas kontakter en forhandler i nærområdet.

 

Dessuten mener jeg at Wallas er enklere å montere (mindre eksosslanger uten bruk av ekstra lyddempere), lettere kobling av styringspanel (plug-and-play), innebygd pumpe, lavere strømforbruk, mindre støy.

 

Wallas har kommet med 3 nye modeller i år: 22Dt, 30Dt og 40Dt. Disse skal være langt bedre enn de utgåtte modellene. Jeg har bare prøvd de i testbenk, og det virket lovende.

 

At det er flere reklamsjoner/servicer på Wallas er naturlig: Det finnes flere av dem på markedet

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Er det dumt å kjøpe brukt?

 

Både ja og nei. Om det er mulig så be om dokumentasjon på at varmeren er helt i orden så du ikke risikerer store utlegg på service første tiden, eller med det samme du har installert den.

 

Du kan lett kjøpe katta i sekken. En kunde av meg kom innom med en Wallas 3200 som han hadde kjøpt for kr 2500,-. Det viser seg at den må repareres for ca kr 7500,- før den kan brukes som varmer. Den har neppe vært innom et verksted siden den var ny i 1985, og reparasjoner som tidligere eier har gjort selv var ikke bra. Mange deler som må byttes på grunn av dårlig vedlikehold.

 

Men det finnes selvsagt mange godkjøp der ute, dette var ikke et av de.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi har en NB 8700 og hører hjemme i Troms. Vår båt har en Mikuni-varmer på 3.5 KW. Det er rikelig. Selv på de kaldeste dagene bruker vi den bare for å få opp varmen i båten om morgenen. Senere på dagen holder det lenge med varmeveksleren fra kjølevannet. Jeg ville tro at 2 KW er rikelig i din båt.

 

I vår overnattet vi i båten ved brygge i 15 grader minus. Da hadde vi en elektrisk ovn på som yter 2 KW (jeg tviler egentlig på at den er så mye). Den holdt det over 7 grader i kabinen hele natten. Med motorvarme i tillegg ville vi lett hatt 20 grader.

 

Men jeg er likevel glad for at vår MIkuni yter 3.5 KW. Da tar det kort tid å få opp varmen i båten om morgenen. Det er da du trenger den. Senere, når du er i full gang med fiske og har arbeidstøy på, så klarer du deg med lite varme i båten.

 

Så min anbefaling er uten tvil at du ikke bør tenke på å spare noen få tusenlapper på en å kjøpe en minimal varmer. For mye varme er det ingen som klager på.

 

Hilsen rag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...