Jump to content

Skrapet båten ren under, hva bør gjøres videre..


Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Heisann !

 

Da har jeg skrapet av mange lag med gammelt bunnstoff under båten, det sitter igjen 2 lag som ikke lar seg fjerne, disse antar jeg at muligens er antipest\primer...

 

Det underste laget er gulaktig av farge, og det ytterste laget er mørkebrunt og hardt og glatt, disse lagene er nok temmelig sikkert sprøytet på da de er glatte\jevne.

 

Hva bør gjøres før jeg smører på nytt bunnstoff, eller kan jeg bare smøre rett oppå det mørkebrune laget......

 

Båten er en 1990 mod Fairline som gikk i Fransk farvann til 2007...

 

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

Jeg påberoper meg ikke å være ekspert - bare slik at det er sagt.

 

Jeg bruker Maritim sin epoxyprimer, minimum 4 strøk. Må her legge til at jeg kun har flikket på steder hvor bunnstoff er blitt skrapet av el.lign. slik at en er helt inne på gelcoaten. Aldri gjort dette med hele båten

Link to post
Share on other sites

Prøv å vaske med en fille med tynner på. Om laget ikke farger av så er det 2-komponent, dvs primer. Om så er tilfelle, ville jeg ha påført noen nye lag med primer før bunnstoffing. Påfør det første strøket med bunsntoff mens primeren ennå er klebrig, da sitter det bedre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal du fjerne bunnstoff som sitter godt? Det er ingen grunn til å skrape båten rein for gammelt bunnstoff før du påfører ny. Det viktigste er å skrape det som er løst. De som er ekstra nøye pusser gjerne ned overgangene som oppstår etter skraping, slik at underlaget blir jevnt og fint.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal du fjerne bunnstoff som sitter godt? Det er ingen grunn til å skrape båten rein for gammelt bunnstoff før du påfører ny. Det viktigste er å skrape det som er løst. De som er ekstra nøye pusser gjerne ned overgangene som oppstår etter skraping, slik at underlaget blir jevnt og fint.

Mange lag med gammelt bunnstoff gir mindre fart, øker drivstoff-forbruket og så ser det jo flottere ut med kun 1 lag eller 2.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Dersom løst bunnstoff er fjernet og overganger er pusset ned til en jevn flate, vil gammelt bunnstoff ha marginal betydning for fart og drivstofforbruk. Men når dette er sagt skader det selvsagt ikke å skrape båten tilnærmet rein av og til.

 

Ut fra spørsmålsstillingen tolker jeg trådstarter til å være relativt fersk mht. båthold. (Ref. spørsmålet: "Hva bør gjøres før jeg smører på nytt bunnstoff, eller kan jeg bare smøre rett oppå det mørkebrune laget......"). Mitt poeng er således bare å signalisere at han ikke trenger å gjøre vedlikeholdet mer omfattende enn nødvendig. Nye båteiere innbiller seg ofte at båthold er mer omfattende enn det strengt tatt er. Ofte lar man seg forlede av ymse råd som man ikke har erfaring nok til å sette i et riktig perspektiv.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom løst bunnstoff er fjernet og overganger er pusset ned til en jevn flate, vil gammelt bunnstoff ha marginal betydning for fart og drivstofforbruk. Men når dette er sagt skader det selvsagt ikke å skrape båten tilnærmet rein av og til.

 

Ut fra spørsmålsstillingen tolker jeg trådstarter til å være relativt fersk mht. båthold. (Ref. spørsmålet: "Hva bør gjøres før jeg smører på nytt bunnstoff, eller kan jeg bare smøre rett oppå det mørkebrune laget......"). Mitt poeng er således bare å signalisere at han ikke trenger å gjøre vedlikeholdet mer omfattende enn nødvendig. Nye båteiere innbiller seg ofte at båthold er mer omfattende enn det strengt tatt er. Ofte lar man seg forlede av ymse råd som man ikke har erfaring nok til å sette i et riktig perspektiv.

Jeg er helt enig med deg Cruiseliner, er ikke noe "must". Man trenger jo ikke lage seg mere arbeid enn nødvendig, men har man lyst så er det fordelaktig og gjøre det.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal du fjerne bunnstoff som sitter godt? Det er ingen grunn til å skrape båten rein for gammelt bunnstoff før du påfører ny. Det viktigste er å skrape det som er løst.

 

Grunnen til at jeg ville skrape rent er at det ser ut til at båten har fått et nytt strøk "all over" hver gang den har vært oppe, så det hadde blitt mye arbeid og pusse overgangene på alle steder der det har løsnet...

 

Videre så har jeg nå slipt igjennom et lite felt ned til det gulaktige laget, mattet ned noe av det brune laget, og flekket litt rundt omkring slik at jeg i morgen kan forsøke og skrape av flekkene og se om det er stor forskjell med tanke på vedheft...

 

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

Ville lagt på 3 strøk med Gel Shield og to strøk med selvpolerende bunnstoff utenpå dette.

 

Har hørt i havnen at alle båter skal en eller annen gang ha plastpest. Dette må da være den beste løsningen for å være litt i forkant til dette. Nå slipper man hverfall den sparklinga

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...