Jump to content

SunBuster 13 med 30hk Suzuki 2-takt, hvilken propell?

Netics

Recommended Posts

Har en 3 sylindret suzuki 30hk påhengsmotor som min far kjøpte ny i 93. Det eneste som er galt er at propellen har en skade. Tenkte jeg skulle kjøpe 13-14 fots båt med ratt å bruke den på, men hvilken propell skal jeg kjøpe?

Om noen er intressert i motoren, så finns det mulighet for at jeg skal selge den. Den har vært brukt 3 ganger de siste 12 årene, sist var i 2005.

Mvh

• 2 uker senere...
Svart (redigert)

Har en Suzuki 30hk, 3 sylindret motor fra ca 1993. Skal ha denne på en SunBuster på 13 fot.

Lurer på hvilket turtall denne motoren trives best på? Hviss jeg monterer turteller, og så prøver meg fram med original propellen, så vet jeg vel sånn ca hvilken propell jeg bør kjøpe?

Båten MÅ greie å plane med 4 voksne i. Men vil jo ikke miste all toppfart heller...

Noen forslag?

Og så lurer jeg på hvordan jeg kobler til turteller?

Mvh

Redigert av Netics (see edit history)

Får jo ikke et skikkelig svar, tenkte at med ny tittel kunne jeg kanskje få et mer nøyaktig svar?

Vet ikke hva som er skikkeligt svar jeg, jeg har samme samme motor men nyere . er din 93 som du skrev er den 3 syl. er den på 80 tallet er den 2 syl. min bruker den propellen som jeg skrev med en 15 fot båt, da kan nok du gå opp ett hakk siden båten din er lettere... at du får fatt i noen med akkurat lik båt og motor er vel tvilsomt...

du må nok som resten av oss prøve og feile... jeg har gitt deg et hint hva som trengs :yesnod:

... ville også vært lettere å gi svar dersom du hadde oppgitt hva slags propell du har nå og hvor godt den fungerte mtp aks og hva slags toppfart du fikk når den var i god stand.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

... ville også vært lettere å gi svar dersom du hadde oppgitt hva slags propell du har nå og hvor godt den fungerte mtp aks og hva slags toppfart du fikk når den var i god stand.

Problemet er at jeg aldri har prøvd motoren på båten. Henta motoren idag skjønner du. Propellen som står på motoren er en ødelagt 10 1/4" x 13".

Har funnet ut at motoren skal ha mellom 5-5600rpm ved full gass..

Kommentar fra moderator: 3 emner med samme tema er slått sammen. Om man ønsker flere svar så sier man ifra om det, ikke starter en ny tråd.

Får jo ikke et skikkelig svar, tenkte at med ny tittel kunne jeg kanskje få et mer nøyaktig svar? Kanskje fra noen med samme båt og/eller samme motor.

Skjønner ikke hvordan du kunne forvente det når tittelen på det nye emnet du opprettet var "Hjelp! Valg av propell?" :rolleyes:

Nå har jeg endret tittelen slik at båt og motortype er med.

Kommentar fra moderator: 3 emner med samme tema er slått sammen. Om man ønsker flere svar så sier man ifra om det, ikke starter en ny tråd.

Skjønner ikke hvordan du kunne forvente det når tittelen på det nye emnet du opprettet var "Hjelp! Valg av propell?" :rolleyes:

Nå har jeg endret tittelen slik at båt og motortype er med.

Oooog takk for det :thumbsup:

Bare hyggelig, men nå tror jeg det kan være en idé at både du, og ganske så mange andre jeg har måttet rette på i dag, leser reglene.

Å sitere et innlegg 100% er forbudt, spes. når man svarer direkte på det. :wink:

Ifølge reglene er også ordet "hjelp" ikke tillatt brukt i titler. Grunnen er at det ordet, samt problemer og spørsmål, svært ofte fører til en intetsigende tittel. Noe herværende emne var nok et eksempel på.

regler.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...