Jump to content

Suzuki 4-stroke (9.9). Hvor er oljefilteret....


Olemannen

Recommended Posts

Har en 2004 Suzuki 9.9 hester som jeg nå har byttet olje og plugger på. Har 2 spørsmål etter å ha lest hele håndboka et par ganger:

 

1. Hvor er olje-filteret? Må man ha av det undre deksel og i så fall må alle kabler som går inn i forkant også demonteres? Ser 3 skruer som kan se ut som de holder deksel for filter på plass, men dette står det ikke noe om i håndboken.

 

2. Jeg klemte inn en tube (200 ml) girolje i rett hull, men det kom ikke ut noe på toppen i det andre hullet. Kan jeg fylle på ovenfra fra peilehullet eller må det presses inn i nedre hull? Det skal gå bare 170 ml så litt rart det ikke tøyt ut på toppen.

 

 

Takker for svar :-)

Link to post
Share on other sites

På min 15hk Suzuki så er svaret;

 

1. Du må ha av dekslet, og da ser du filteret enkelt og greit. Ikke nødvendig å demontere noe annet.

 

2. Du må fylle nedenfra og helt til det tyter ut oppe før du skrur i øverste skrue. Ved bruk av tube gjelder det å ha to tuber tilgjengelig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det går jo an å sjekke oljenivået i fra øverste hull, og eventuellt etterfylle olje slik at nivået ligger akkurat i underkant av hullet, eller begynner å "renne over".

 

OK, så det er sikkert at oljen da kommer i rett "kammer" selv om jeg fyller på fra øvre hull? Var redd for at det var kun et overflow rør som stakk opp til øvre hull, og at det er grunnen til at det så klart er beskrevet at påfylling må skje fra nedre hull og presses opp.

 

Men får kjøpe en tube til som en annen sa og teste da.

 

Takk :-)

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at du skal fylle gearolje fra nedre hull og ikke øvre, er fordi fylling nedenfra presser luften i systemet gradvis oppover og ut av øvre hull, helt til overskytende olje tyter ut der.

 

Fyller du ovenfra har du ingen slik kontroll, da kan det danne seg luftlommer. Jeg råder deg derfor til å fylle nedenfra, også nå når du skal igang igjen. Som Mouche skriver, du må alltid ha to tuber for hånda.

 

Hvorfor ikke bare følge anvisningen i manualen? Så er du trygg!

Link to post
Share on other sites

Det beste er å kjøpe en pumpekanne til formålet for da slipper man det styret med tuber som også blir langt dyrere. Det er også lurt/viktig å bytte de pakningene som tetter. Har ikke alltid gjort det hvert år, men i allefall hvert annet år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er jo helt riktig at oljen skal fylles i fra nederste hull til det flyter ut av øverste. Men som jeg påpeker, og som det står i manualen på min Suzuki 60 (2010mod.) Etter at denne prosedyren er utført,så skal man vente i ca. 10 min. eller mer, og deretter kontrollere og eventuelt etterfylle olje i fra det øverste hullet til oljen ligger i flukt med kanten av hullet. Det står ingenting i manualen om at pakningene skal skiftes hver gang, men det skader jo ikke å gjøre det, verkstedet gjør det ikke. Derimot er det viktig å skifte pakningen på tappepluggen for motorolje hver gang, som jo er av metall.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar. Får anskaffe en press-kanne for tuben klarer ikke presse inn nok gear-olje.

 

Så til oljefilteret. Den sorte runde boksen med 3 skruer som holder lokket foran filteret (om jeg er på rett sted....) kan da umulig la seg åpne og ta ut filter uten at nedre plast deksel på motoren er tatt av? Det er jo under 1 cm fra filterlokket til plastdeksel, og slike filtre er da noen cm tykke?

 

Og skal nedre plast deksel tas av motoren må jeg da koble fra alt av ledninger og slanger som går inn i dekselet er det jo lett en heldagsjobb å få av det nedre dekslet på motoren?

 

Tips?

Link to post
Share on other sites

Og skal nedre plast deksel tas av motoren må jeg da koble fra alt av ledninger og slanger som går inn i dekselet er det jo lett en heldagsjobb å få av det nedre dekslet på motoren?

 

Du må ta av det dekslet som sitter direkte nedenfor motorlokket og da skal det kun vøre noen få skureuer som må ut, og ingen ledninger eller annet som må demonteres.

 

Men jeg synes det er rart at du ikke klarer å presse inn (nok) med tuben. Er du helt sikker på at riktig skrue®er åpnet lenger opp?

 

Kanskje problemet rett og slett er at man ikke får ut nok av en tube til å fylle opp helt fullt og da må til med tube nr. 2? Den Biltemapumpen fra Biltema ser akkurat ut som den jeg har og har vært brukt på Johnson, Tohatsu, Yamaha og Suzuki. Passer i gjengene til alle disse.

 

Det er to mulige skruer oppe å kunne skru ut når man fyller gearolje. Den ene er merket OIL og den andre er merket FLUSH og brukes til gjennomspyling av ferksvann uten at motoren går/skal gå.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du må ta av det dekslet som sitter direkte nedenfor motorlokket og da skal det kun vøre noen få skureuer som må ut, og ingen ledninger eller annet som må demonteres.

 

For meg ser det ut som hele dekslet under motorlokket er i ett helt plast-stykke, og dermed lar det seg ikke fjerne uten demontering av alt av kabler som går inn i hull i dette.

 

 

 

Kanskje problemet rett og slett er at man ikke får ut nok av en tube til å fylle opp helt fullt og da må til med tube nr. 2? Den Biltemapumpen fra Biltema ser akkurat ut som den jeg har og har vært brukt på Johnson, Tohatsu, Yamaha og Suzuki. Passer i gjengene til alle disse.

 

Takker. Skal kjøpe en slik!

 

Det er to mulige skruer oppe å kunne skru ut når man fyller gearolje. Den ene er merket OIL og den andre er merket FLUSH og brukes til gjennomspyling av ferksvann uten at motoren går/skal gå.

Jeg har åpnet den som er merket OIL.

 

Så motoren skal altså ikke kjøres med vannslange påsatt FLUSH hullet? Jeg trodde det var mulig, men altså kun spyling på motor som ikke går. Kjekt å vite :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...