Jump to content

Teppe eller lakkert dørk?


Astor

Recommended Posts

Jeg har lagt ny dørk inne i kabinen på Elwaroen. Teakfinerplater med hvite "nater"  som nå skal lakkeres. Det blir lekkert!

Men! Ute under kallesjen, mellom kabinen og akterhytta, hva skal jeg velge?

Dette er en bruksbåt. Tøffer og går rundt 250 timer i sesongen. Er ombord omtrent hver enste dag. Ting slites.

Skal jeg velge teppe i to deler, som kantsys? Lett å fjerne når jeg skal under til motoren. Da kan jeg beholde de gamle dørkene, som skjules av det nye teppet.

Eller legge dørk der også? Tenker mest på riper og slitasje på en pent lakkert dørk. Dette selv om jeg velger en løper som ligger løst på midten  av dørken.

 

Her trenger jeg synspunkter fra dere andre!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En dørk som skal brukes bør det være hel ved i mener nå jeg. Teakbelagt fineer er helt OK til pynt og skott hvor du normalt får liten slitasje. Riper i dørken får du garantert etterhvert. Helved er da lettest å fixe.....mange ganger. Du skal ikke slipe mye på fineer før du må bytte hele greia.

Link to post
Share on other sites

Mine finerplater er godt slitt,  

 

-hva skal/bør jeg gjøre. prøve og pusse og så lakke ?

-Skjære til nye plater i samme matriale ?

- få tak i helved/heltre plater ?

:confused: :confused: :confused:

 

Foran vasken er det så slitt at stripen (svart) imellom bordene nesten er borte.

 

Hvis noen kan gi ca pris.  så hadde det vært lett for meg og velge.

Evt fortelle meg hvor jeg får tak i det forskjellige.

 

:flag:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

alternativt kan du EPOXY behandle dørkeplatene. Svært slitesterkt, i realiteten en plastdørk som ser ut som en tredørk.

I fall du tester denne, trenger du et UV filter i EPOXY`en.

 

Suzuki

Hmmm...  Kanskje en ide.

 

Skal likevel epoxybehandle båten under til våren og når jeg først er i gang osv.... Kunne jo tatt dørkene i cockpiten i samme veiva.

 

Men hvordan?

 

Mine teak-finer plater er rimelig oppskrapa/ripete i lakksjiktet, men ikke særlig sår ned i treverket.  Pusse, lakke og tørke på vanlig måte - og så legge på et par med epoxy?  Problemer med kjemiske reaksjoner med lakkene?    Får jeg epoxyen blank (lakkfinish)?

 

Eller gjøre omvendt?  Dvs slipe lakken helt ned.  Legge et par med epoxy.  Deretter et par med lakk?

 

Mitt ønske er maks slitestyrke i overflaten kombinert med "anstendig" finish.

 

Tips/erfaringer?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Mine teak-finer plater er rimelig oppskrapa/ripete i lakksjiktet, men ikke særlig sår ned i treverket.  Pusse, lakke og tørke på vanlig måte - og så legge på et par med epoxy?  Problemer med kjemiske reaksjoner med lakkene?    Får jeg epoxyen blank (lakkfinish)?

 

Eller gjøre omvendt?  Dvs slipe lakken helt ned.  Legge et par med epoxy.  Deretter et par med lakk?

Slip ned til treverket, så langt det lar seg gjøre.  Sikkert ikke noe lurt å slipe gjennom finerlagene :lol:

Legg på epoxy.  Dersom du trenger ekstra slitestyrke legger du på et lag glassfiber også.  Vevd type for epoxy, ikke den for polyester.

Så lakk for å UV beskytte epoxyen.

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...