Jump to content

VHF med feil kanaloppsett - andre som har opplevd det?


Stein-Erik

Recommended Posts

Hei!

 

Installerte i dag min nye Standard Horizon VHF i båten, og må si jeg ble litt overrasket da jeg startet den opp! Den hadde kun kanalene 00-56 i tillegg til L og F kanalene! Og ikke 01-28 + 60-88 som min håndholdte fra samme leverandør har! Har sendt en mail til Maritim - får se hva de svarer!

 

Men hvordan er det mulig?? Selv i USA og Canada er jo ikke 00-56 rett kanalplan! Merkelig.

 

Er ikke mulig å gjøre noe med dette i oppsettet (GX1100) - mulig det er egne menyer for forhandlere/produsent som kan velge dette!

 

Andre som har opplevd ny VHF med feile kanaler?

 

Stein-E

Redigert av Stein-Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg antar dette er en feil med displayvisningen etter programmeringen. Du har alle de riktige kanalene, men displayet viser kanalplassene i apparatet og ikke "kanalnavn/ nummer" på det maritime vhf-båndet. Antagelig stemmer de 28 første kanalene, dvs kanal 1 er 1, 16 er 16 osv, men displayvisningen på 29 hos deg er kanal 60, display = 30 er kanal 61 og så videre. Om dette stemmer er jo lett å sjekke med den bærbare på noen simplex-kanaler.

Men som du skriver, det skal jo ikke være sånn.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har sikkert lest bruksanvisningen ... ? ;-)

 

Det er to muligheter, så vidt jeg kjenner til. Det ene er at apparatet ikke er programmert opp etter "vår" standard, det andre er at du ikke har valgt riktig visning på apparatet.

 

Du kan veksle mellom 3 innstillinger, husker ikke helt men tror det var noe som "canada", "us", "international" eller noe lignende. Opplevde noe lignende da vi fikk nytt Standard Horizon VHF i fjor.

 

Du veksler med en knappekombinasjon på apparatet. Står i manualen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forøvrig GX1500E... Vet ikke om det er samme knappekombinasjon.. Men, nå var ikke det problemet.

 

Antar da at VHF'en ikke er programmert opp skikkelig. Dette gjøres av leverandøren. Om du har handlet på Maritim, så må VHF'en muligens til Arendal for omprogrammering, eller om du tar kontakt med andre som leverer Standard Horizon, og får dem til å gjøre det...

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en brukt båt for et par år siden, der eieren hadde kjøpt en Raymarine vhf fra Usa. Den manglet flere av de kanalene vi bruker her i landet. Belamarin, den norske importøren av Raymarine sa det var umulig å programmere om dette. Det endte med at jeg kjøpte ny vhf.

Link to post
Share on other sites

Jeg er fremdeles overbevist om at feilen ligger der jeg nevner i innlegg 2.

Problemet ditt er at displayet viser kanalnummerne internt i apparatet og ikke kanalplanen eller kanalnavnene.

 

En gang til:

Det maritime kanaoppsettet består av 56 kanaler.

01-28 og 60-88 = 56 kanaler

 

Disse er programmert inn sammenhengende i apparatets minne på de 56 første kanalplassene.

Du har funnet ut at du har 56 kanaler, så da er alt bra.

Med andre ord ligger antagelig de maritime kanalene 1-28 på kanalplassene 1-28.

Videre ligger kanal 60 - 88 på de interne kanalplassene 29 og oppover til 56

(for eksempel indikerer dette at 56 i displayet betyr maritim kanal 88).

 

Dette er jo verdens letteste sak å sjekke med den bærbare vhf`en din på et par simplexkanaler, f.eks. kanal 06 og kanal 77 på den bærbare, som da skal tilsvare kanalplassene 6 og 45 i den nye boksen din (altså kanalplassen du ser i displayet på denne).

Får du kontakt, stemmer teorien min og alt virker.

Problemet er bare at "navnet på kanalen (altså 06 og 77) ikke vises i displayet,

men altså den interne kanalplasseringen i minnet på vhf`en. Phuuu...

Det er en enkel sak å rette på for de som har programmeringssoftware for dette spesifikke apparatet.

Uansett får du sikkert endret eller byttet apparatet hos Maritim.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke tar helt feil, så er det denne omstokkingen som programmeres inn i VHF'en.

 

Når alt er digitalt likevel, så er det ingen sak å tilegne frekvenser til kanaler, etter hvilket som helst forgodtbefinnende. De kunne like gjerne hete Per, Pål og Espen Askeladd, men kjekt å følge en kjent konvensjon.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i det du sier Phoebe! Men jeg monterte ut radioen når jeg så feilen og la den tilbake i esken! Og nå er jeg på kurs på BI i Nydalen og får ikke testet med den håndholdte! Lukter forresten veldig røyk selv inne på hotellrommet her i Nydalen (Radisson) fra brannen på Bjølsen! Tror ikke de har slukket den helt ennå!

 

Stein-E

Link to post
Share on other sites

Siste oppdatering:

 

Kjempeservice fra Maritim! Gav meg en ny - byttet bare om de delene jeg allerede hadde tatt ut av den første esken og montert i båten. Og den nye jeg fikk fungerer som den skal! Så den første jeg fikk hadde nok ikke blitt programmert i Arendal - som det stod på esken!

 

Case closed!

 

Stein-E

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...