jsw Startet 8.Mai.2011 Del på Facebook Startet 8.Mai.2011 Kan noen si meg hva den ettermonterte, sorte, avlange ”dingsen” i koblingsboksen er til – den er jo bare klipset innpå med simple strømtyver. Den bå/røde kabelen går inn på 15+ (nøkkelstrøm) på VP-boksen, turtallsreleet. Den brune kabelen det er klipset innpå går bare tvers igjennom koblingsboksen. Det jeg ser er at fargemerkingen av kablene på ”dingsen” stemmer med fargekoden på VP-kablene den er klipset innpå. Det er kanskje derfor grunn til å tro at det er en original VP-del som er klipset innpå etterpå?? Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 8.Mai.2011 Del på Facebook Svart 8.Mai.2011 Bare gjetning: kan det være for utkopling/overstyring av kompressor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Bra forslag - har også vært inne på tanken, men mener at da burde det vært en bryter et sted som aktiverte funksjonen, og det har jeg ikke. Det var forøvrig i forbidelse med at jeg ønsker å montere en slik funksjon at jeg oppdaget denne.. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 (redigert) I form minner "dingsen" mye om motstanden som er montert på D+ på dynamoen på vår VP D6. Dette er en motstand på ca 33 ohm som på D6-en er nødvendig for å magnetisere feltet slik at dynamoen kommer igang med ladingen etter at motoren er startet. Dersom du måler motstanden (gjennom "dingsen") med et multimeter bør det være enkelt å konstatere om dette er en motstand eller ikke. Er båten utstyrt med ettermontert laderegulator av ett eller annet slag? Brigg Redigert 9.Mai.2011 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Da er det tydeligvis en motstand, ja. For parallellt med forepørsel her på forumet har jeg forhørt meg hos VP. Der fikk jeg akkurat nå følgende svar: Det står at dette er en motstand som er brukt på "late" utgave. Da vet jeg fortsatt ikke hva den egentlig gjør, men det er ikke så veldig viktig heller så lenge den er en del av originalutstyret på motoren. Svaret løser mitt "problem" da jeg var usikker på om det var noe som kunne fortyrre den bryteren for inn/utkobling av kompressoren jeg skal til med Stusser fortsatt litt over amatør-måten det er gjort på, men koblingene er vel rimelig beskyttet inne i den boksen.. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 (redigert) Med "late" mener de vel senere utgave (og ikke lat i betydning av slapp)? Dersom denne er montert av VP må den(?) ha sammenheng med D+ på dynamoen, på samme måte som på D6. I tilfelle vil dette si at den tradisjonelle ladelampen på instrumentpanelet er byttet ut med en mer moderne utgave (elektronisk) og at denne motstanden erstatter motstanden som tidlige kom naturlig fra pæren i ladelampen. Brigg Redigert 9.Mai.2011 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Med "late" leser jeg også senere/siste utgave, ja. Som min motor faktisk er (2003). Det du ellers anfører høres logisk ut, med det lille unntaket at den er koblet på via turtallsreleet for kompressoren. Kunne vært fint å få det bekreftet av VP sentralt. For - igjen - jeg stusser på amatørkoblingen. Har du tilfeldigvis noen (gode ) kontakter/mailadr til VP sentralt? Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Nei desverre, ikke annet enn det som finnes på websidene deres. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Du kan prøve å høre med Tom Frode Waale på La-Sa: Tom-Frode@lasa.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Takker - sender ham en mail Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 DieselDahl - da kom jeg i mål - fikk dette svaret på mail: Det er en motsand som er i forbindelse med ladekretsen, 61+ kabel fra dynamo. Selve monteringen er nok en montering fra VP sin side. Utrolig hva dette forum finner svar på!! Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
haugi Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Utrolig hva dette forum finner svar på!! Enig, tror ikke det er en ting her som er skrevet før, eller om du lurer på noe så er det alltid noen som har et svar, genial plass Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.