Jump to content

Hva er dette, ettermontert i koblingsboksen på KAD43P


jsw

Recommended Posts

Kan noen si meg hva den ettermonterte, sorte, avlange ”dingsen” i koblingsboksen er til – den er jo bare klipset innpå med simple strømtyver.

Den bå/røde kabelen går inn på 15+ (nøkkelstrøm) på VP-boksen, turtallsreleet. Den brune kabelen det er klipset innpå går bare tvers igjennom koblingsboksen.

Det jeg ser er at fargemerkingen av kablene på ”dingsen” stemmer med fargekoden på VP-kablene den er klipset innpå. Det er kanskje derfor grunn til å tro at det er en original VP-del som er klipset innpå etterpå??

 

imag0729.jpg

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Bra forslag - har også vært inne på tanken, men mener at da burde det vært en bryter et sted som aktiverte funksjonen, og det har jeg ikke. Det var forøvrig i forbidelse med at jeg ønsker å montere en slik funksjon at jeg oppdaget denne..

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

I form minner "dingsen" mye om motstanden som er montert på D+ på dynamoen på vår VP D6. Dette er en motstand på ca 33 ohm som på D6-en er nødvendig for å magnetisere feltet slik at dynamoen kommer igang med ladingen etter at motoren er startet.

 

Dersom du måler motstanden (gjennom "dingsen") med et multimeter bør det være enkelt å konstatere om dette er en motstand eller ikke.

 

Er båten utstyrt med ettermontert laderegulator av ett eller annet slag?

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da er det tydeligvis en motstand, ja.

For parallellt med forepørsel her på forumet har jeg forhørt meg hos VP. Der fikk jeg akkurat nå følgende svar:

Det står at dette er en motstand som er brukt på "late" utgave.

Da vet jeg fortsatt ikke hva den egentlig gjør, men det er ikke så veldig viktig heller så lenge den er en del av originalutstyret på motoren. Svaret løser mitt "problem" da jeg var usikker på om det var noe som kunne fortyrre den bryteren for inn/utkobling av kompressoren jeg skal til med :smiley:

Stusser fortsatt litt over amatør-måten det er gjort på, men koblingene er vel rimelig beskyttet inne i den boksen..

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Med "late" mener de vel senere utgave (og ikke lat i betydning av slapp)?

 

Dersom denne er montert av VP må den(?) ha sammenheng med D+ på dynamoen, på samme måte som på D6. I tilfelle vil dette si at den tradisjonelle ladelampen på instrumentpanelet er byttet ut med en mer moderne utgave (elektronisk) og at denne motstanden erstatter motstanden som tidlige kom naturlig fra pæren i ladelampen.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Med "late" leser jeg også senere/siste utgave, ja. Som min motor faktisk er (2003).

Det du ellers anfører høres logisk ut, med det lille unntaket at den er koblet på via turtallsreleet for kompressoren. Kunne vært fint å få det bekreftet av VP sentralt. For - igjen - jeg stusser på amatørkoblingen.

Har du tilfeldigvis noen (gode :rolleyes: ) kontakter/mailadr til VP sentralt?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Nei desverre, ikke annet enn det som finnes på websidene deres.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

DieselDahl - da kom jeg i mål - fikk dette svaret på mail: Det er en motsand som er i forbindelse med ladekretsen, 61+ kabel fra dynamo. Selve monteringen er nok en montering fra VP sin side.

Utrolig hva dette forum finner svar på!! :thumbsup:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...