Jump to content

Kad 43 Ryker


Leif T. Røbekk

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Overvintret diesel? Neei, neppe. Tror heller du sammenligner røykutviklinga på båten fra i fjor sommer /høst med høye vanntemperaturer og nå på våren med mye kaldere vann. Forskjellen på røykutviklinga kan være stor alt etter vanntemperatur.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Helt normalt.

Aldri sett en Penta som ikke ryker svart illeluktende røyk.

Helt sikker på at det ikke blir bedre når motoren er blitt varm heller, det er bare at da er du kommet i fart, evt så har vinden begynt å blåse... :/

 

Ring et Volvo verksted, de er viden kjent for god kundeservice og solig oppbacking av produsert.

 

PS: Beklager men kunne ikke dy meg i dag, det er jo FREDAG!

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være at en av dysene har blitt litt trege i løpet av vinteren. (Sort røk) Går sikkert over når du har fått kjørt litt.

Er det hvit røk, så er det bare vanndamp fra eksosen, som er mer synlig grunnet temeraturforskjeller.

Det helt normalt dersom eksos og kjølevann kommer ut i samme røret.

Link to post
Share on other sites

Det kan hende at det bedrer seg når du har fått kjørt litt, men svart røyk er uforbrent diesel, ikke bra. I hvilken fart er dette? Ryker det også når du kjører i lav planingsfart? Jeg ville ha overhalt dysene, det må gjøres iblant og det er ikke lurt å vente til motoren raser, stemplene kan nemlig ta skade. Har vel også vært tilfeller av at ventiler henger på disse. Få en mekaniker til å undersøke nærmere :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takker for svar. Røyken er ganskr tykk og blå/grå.

Det er kun ved oppstart av kald maskin at dette skjer, står den å går på tomgang, er dette vekk etter ca 3-5 min.

Ikke noe problem ved kjøring eller ved start av halv varm motor

 

Mvh

 

Leif T.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ganske vanlig med endel blårøyk fra disse motorene ved oppstart. Om dette er turbo-relatert, sylinder-relatert eller veivhus-ventilasjon vet jeg ikke, Kanskje noen andre vet? Men oppstart-røyk er ikke noe stort problem, bare litt ubehagelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...