Bernt Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 Ja del nr 4 har en tendens til å krympe (Blir for kort) Da får du ikke motorn til å gå på tomgang i heletatt. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 Sjekk også pluggledninger og de orange ledningene på coilene , Det hender det blir rust på Kontaktene og da blir det dårlig kontakt Bernt Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 Spiller nokk ingen rolle om forgasser og tening er ok eller ikke når motoren ikke suger til seg noe som helst. Skal ta den helt fra hverandre neste helg får ikke tid før da. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 Nå er det reed ventiler i bunnkassa på denne motorn ! Det er ikke stempelstyrt innsugnings port ! Eneste måten å ikke få vakuum på er vist motorn har skjærtseg, Men da ville den ikke gått på tomgang heller. Ville tatt av forgassern og reddventilene for å sjekke ,nen ville målt compen først. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 (redigert) Som Bernt sier her så får du ikke vakuum hvis motoren har skåret seg, så følg bernt sitt råd å sjekk reedventil, noe som jeg også har nevnt tidligere i tråden. Det er delnummer 10 på bildet under: Demonterer du motoren og trenger nye skruer til toppen, så har jeg helt nye skruer til denne motoren. Mener også jeg har diverse pakninger og forgasserdeler til denne pluss impeller og annet småtteri. Helt nytt og ikke brukt. (dobbelbestilling fra statene) Redigert 10.Mai.2011 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
GeirFrode Svart 11.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Sjekk et stag langt nede på forgasseren, mot stammen på siden av motoren. Like ved gearsjalteren. Det kan være det som er merker med 1 på tegningen. Dette staget hoppet av på min motor en gang, og da oppførte den seg helt likt som beskrevet her. Og det er en akkurat maken motor. Det var en liten låsering som hadde hoppet av, slik at dette staget løsnet. Staget kom i klem nede ved gearoverføringen da jeg frikoblet og var litt vanskelig å få løs igjen. Plundret litt med det etterpå, men det ordnet seg til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 12.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2011 Jo feil med det staget fikk jeg allerede da motoren var et år gammel og det ble fikset med en låsetråd så det ikke skulle ramle av mer. Men det er ikke det som er problemet nå spjeldet i forgasseren åpner og stenger som det skall. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2011 må bare spørre for å være sikker, hadde du drenert HELE drivstoffsystemet fra og med tank til og med forgasser? syptomene er veldig like det jeg hadde med "fjorårsbensin" som sikkert også inneholdt kondens. Fersk bensin må til og veldig enkelt å gjøre noe med. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 12.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2011 Hei! Dette hørtes surt ut! Men kjent! Jeg hadde et lignende problem, da var det drivstoff som var problemet. Sikker på at noe ikke ligger i filter eller har kommer forbi filter? En annen ting er dysene. Hadde store problemer etter å ha brukt gammel bensin med dette, da det klogget seg. Jeg visste forresten ikke om det ang. å slenge opp i ny olje før en bruker gammel bensin!! Jeg har en 25HK fra 2000, og tenkte å ta full overhaling av denne nå. Er 3/4 full tank fra sommer som allerede har olje. Blir vanskelig for meg å bli kvitt denne bensinen, og tenkte å få den brukt opp før jeg fyller ny. Hva kan jeg gjøre? Slenge på mer olje, slik at den kjører totalt 4%, eller blir det overkill? Dumt? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2011 bensin og oljeprodukter leverer du gratis hos din komunale miljøstasjon. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 12.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2011 Ok. Må jeg ha en tank, eller skal de ha det? Jeg vil ikke gi fra meg bensintanken liksom Tips til evt rengjøring av tanken etterpå? Zalo + varmt vann og masse skylling senere? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2011 du tømmer det på et fat de har. vann ville jeg neppe tatt nedpå...det er jo nettopp det du vil bli kvitt. tøm ut og sett den ute uten lokk..da fordamper restene.. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 12.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2011 Ok, prøver det! Blir vel vask utenpå tanken. Der var det mye gammel olje etter den har ligget i sjøvann/oljerester i båten. Tilbake til topic; Problemer med sylindre e.l. kan utelukkes grunnet at du hadde flott kompresjon. Du har ny frisk bensin med ny olje. Hva med blæra på bensinslangen? Greit nok at den pumper gjennom bensin når du klemmer på den, men hva med når motoren går? Har opplevd at flensen inni blæra ikke trakk nok bensin gjennom ved høyere hastighet, og når denne var byttet gikk alt fint. Jeg hadde også problemer med morkne slanger i motor som trakk inn luft, men tviler på at det er tilfellet på en såpass ny motor. Jeg gjetter på rusk på en dyse i forgasseren, om det ikke er det, kan det være styringsenheten, elektronikken. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Da fikk jeg endelig tid til og skru på motoren for og finne ut hva problemet egentlig var. Det viste seg at nederste bladventil på øverste sylynder var knekt av og hadde kilt sei i hullet under øverste bladsventil på nederste sylinder. Så da får jeg bestille nye ventiler i morgen så blir vel motoren bra igjen. NB! til alle som tror at etvært problem med en bensinmotor skyldes gammel bensin av og til kan det vøre andre årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 NB! til alle som tror at etvært problem med en bensinmotor skyldes gammel bensin av og til kan det vøre andre årsaker. reedventilen gikk sikkert istykker pga for mye gammel bensin Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Har aldri hatt trøbbel med gammel bensin, men det har nok forekommet Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Reedventilen, og ikke gammel bensin. Bernt og jeg var vel kanskje inne på noe her vi da :-) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
bukt Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 har hatt en 40hp johnson jeg varmskjærte. den fikk jeg "glatt" startet etterpå men kompressjon var dårlig så den orket ingenting... greide ikke få båten i plan . på tomgang gikk den bra og ruset greit opp i turtall i neutral... Siden du ikke har videre kompressjon vil jeg tro det enten er reed ventilene eller vårmskåret motor... da min skar seg så hadde den vannstråle , men impeller hadde løsnet mellom gummi og metall så slurret når den gikk opp i turtall og motoren gikk varm... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Siden du ikke har videre kompressjon vil jeg tro det enten er reed ventilene eller vårmskåret motor... da min skar seg så hadde den vannstråle , men impeller hadde løsnet mellom gummi og metall så slurret når den gikk opp i turtall og motoren gikk varm... Og ellers er du kvikk og rask. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.