BMP Startet 9.Mai.2011 Del på Facebook Startet 9.Mai.2011 HeiJeg har en Jonson 10 GT fra 2004 som er kjørt forholdsvis lite og nå har den svikta helt.Plutselig stoppet motoren og etter det lar den seg forsåvit starte men har ingen kraft stopper om en setter den i gir, i fri og på ful gass oppnås bare et hurtig tomgangsturtall.Har skiftet plugger hat sund forgasser og alt der ser helt fint ut og den får bensin.Det virkes nermest som om den ikke suger til seg fra forgasseren. Skulle nesten tro det var blitt en kraftig lekarsje mellom veivhusene.Er det noen som har vært bortig lignende eller har gode råd før jeg skrur fraværandre hele motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Ser du kjølevanns-strålen når den starter ? Den stopper etter ca 1 minutt om den ikke får kjøling.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Ja kjølevann kommer det den blir ikke varm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Filteret på bensinpumpen ?? Eller kan det være at den trekker falsk luft, og eller defekt "pumpebelg" på bensinslangen. Først av alt bytt bensinen hvis den er gammel!!! Start feilsøkingen på ett sted som feks ved tanken, sjekk at ikke filteret på røret inni tanken er tett, følg så slangen, sjekk koblinger og pumpebelg, følg så slangen fra kobling på motor til bensinfilter/pumpe på motor, sjekk filter og pakninger der. Hvis at dette er ok, kan du begynne på gasser, tømme denne evnt rense den inkl dyser, sjekke pakninger. hvis da alt dette er ok, kan du begynne å feilsøke på motor. Ta en komprisjonstest, er det liten kompresjon så bør du kanskje sjekke toppen, reedventil og eller stempelringer/stempel. Har en misstanke om at det er drivstofftilførsel, som er synderen hos deg, men selvfølgelig kan også være noe på motor som du finner ut av hvis du feilsøker systematisk og ikke litt her og litt der. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Som jeg skrev innledene er bensintilførselen OK. Det kommer bensin helt frem til og gjennom hoveddysen. Kompresjonen kjenes helt OK ut uten at den er målt. Gammel bensin får vel ikke motoren til og stoppe sån helt plutselig etter en times kjøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 (redigert) Bra gnist på pluggen (riktig tennplugg?)? Choken fungerer den riktig (får du åpnet choke spjeldet?) Redigert 9.Mai.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 test kompresjon hva skjer hvis du tar av plugghetter mens den går? Hvordan ser pluggene ut, var de relativt like mtp. sot / farge? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Ikke så godt og si om det er bra gnist litt vanskelig og se i dagslys. Pluggene ser forøvrig helt fine ut tørre med noemalt sotbelegg. Drar jeg av en hette stopper den umidelbart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 uansett hvilken? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 (redigert) Gammel bensin får vel ikke motoren til og stoppe sån helt plutselig etter en times kjøring. Åjoda. Dette er vel en 2T-motor med oljeblandet bensin? Dersom tanken har stått over vinteren kan det skje at oljen felles ut og legger seg som mørke "oljeperler" i bunnen på tanken. Har sett dette flere ganger på mine tanker/motorer. Har mange ganger startet opp påhengsmotorer på fjorårsbensin, men da gir jeg den bestandig ny olje og rister skikkelig på tanken. Bare fint at den får litt ekstra smøring etter en overvintring. Så hvis du bare kjørte iveg på fjorårsbensin kan det være at motoren har skjært seg og sylindrene er revet pga manglende smøring. Vipp av toppen eller ta i det minste en kompresjonstest. Forhåpentligvis og sannsynligvis har du ikke vært så uheldig. Men det er en mulighet. Redigert 9.Mai.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Ja den stopper uansett hvilken jeg drar ut og begge ser like ut. Det er jo bare så vitt den klarer og gå selv med full gass. Ikke for det det spiller ikke så stor rolle hvor mye gass en gir det blir bare litt over hurtig tomgang av det. Urydig ujevn gange uten noen som helst kraft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Dette er vel en 2T-motor med oljeblandet bensin? Dersom tanken har stått over vinteren kan det skje at oljen felles ut og legger seg som mørke "oljeperler" i bunnen på tanken. Har sett dette flere ganger på mine tanker/motorer. Bensinen var retnokk fra i høst men jeg hadde blandet inn oljen rett før motoren ble startet. Motoren er ikke sjert når pluggene er ute er den aldeles lett og snurre rundt og det er ingen mekaniske ulyder fra den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Hadde en evinrude 10hk 2t, som startet som normalt på våren, før det plutselig mistet all motorkraft. Motoren ble veldig tungstartet og når den endelig startet ville den ikke gå på tomgang. Bensinen som ble brukt var "fjorårets" og eller en del feilsøking viste det seg at det var stempelringen som hadde satt seg og ble knust. Motoren svivet uten ulyd og alt så ok ut når pluggene var ute. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Sitter vel en stang som justerer tenningen etter pådraget. Se etter at tenningsplaten vrir seg når du gir gass, trenger ikke og starte motoren for og sjekke det. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 OK, har du blandet inn fersk olje er man gjerne berget. Men når det er sagt. Motoren kan gjerne gå veldig lett rundt med pluggene ute. Hvis det er revet spor i sylinderveggen eller stempelet ved at f.eks ei stempelfjør har brukket, vil det ikke bli så stor endring i motstanden. Men når motoren starter opp blåser veldig mye av trykket rett ned i veivhuset istedenfor å trykke på stempelet. Så motoren går pent, men yter særdeles dårlig. Det er ikke store ripene som skal til. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Det skal vel godt gjøre seg at den har revet seg på to sylindre samtidig. Men jeg får vel ta av toppen i kveld og se hvordan det ser ut nedi sylindrene. Om jeg nå mot formodning ikke skulle greie og finne min gamle kompresjonstester. Kan vel faktisk hende det er billigere og kjøpe en ny kompresjonstester på Biltema en det er for ny toppakning som jeg nokk må skifte om jeg tar av toppen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Har nå målt kompresjonen med nyinnkjøpt kompresjonstester til Kr 199 fra Biltema. Den viste 8,5 bar på begge sylindre når jeg dro i startsnora, noe som vel er ganske normalt. Tok av forgasseren og når jeg holder for innsuget og drar i snora er det ikke noe skikkelig sug bare noe pulsering. La en plast over innsuget og dro men det var ingen tengn til at den skulle bli dratt inn. Normalt skal det vel være et ganske kraftig sug der når en drar i snora. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 mener å huske at jeg hadde rundt 12 - 12 1/2 i komp på min evinrude xp10 som er samme motoren. Spørs nok om du ikke må av med toppen og sjekke reedventiler på innsuget pluss noen stempelringer. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
jansentry Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 hvis du setter alt tilbake på plass og starter den i tønne, lar den gå på tomgang og så tar du frem flaska med startgass og spryer forsiktig rundt deler av innsuget. øker tutallet er det en lekkasje for den suger falsk luft. Mener at de motorene skal gå på tomgang uansett hvilken tennplugg du tar av. du er sikker på at det gnist på plugger??? noe sier meg at det kan være motorstyringsenheten som kødder med deg. Lykke til :) Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) 12 - 12 1/2 i komp Ikke noe tull på en totaktsmotor som skal kunne kjøre på 83 oktan bensin. Redigert 10.Mai.2011 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Ikke noe tull på en totaktsmotor ...... Sorry tok feil av motorene mine. Jeg fant igjen en eldre tråd som jeg laget her inne og DER ser jeg at jeg hadde 8bar med nyoverhalt sylinder og topp med nye stempler og ringer. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Tok av forgasseren og når jeg holder for innsuget og drar i snora er det ikke noe skikkelig sug bare noe pulsering. La en plast over innsuget og dro men det var ingen tengn til at den skulle bli dratt inn. Normalt skal det vel være et ganske kraftig sug der når en drar i snora. På snøscooter motorer så betyr det du her beskriver, sprukne stempelskjørt. Bensin/luftblandingen "kortslutter" , dvs går rett ut eksosen. Men ikke vært borti at det skjer på påhengere... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 På snøscooter motorer så betyr det du her beskriver, sprukne stempelskjørt. Men ikke vært borti at det skjer på påhengere... Når min 10hk plutselig stoppet og ble tungstartet og mistet all motorkraft så stemplene slik ut. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Er rulla som åpner gassen på plass? Det hender de ryker . Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Er rulla som åpner gassen på plass? Det hender de ryker . Bernt Regner med du mener del nr 11 på tegningen under: La ut tegningen for å kanskje hjelpe til. Hvis du demonterer gasseren, bør du kanskje være litt obs på del nr 4 på tegningen også. Denne kan fort bli glemt og eller defekt ved demontering og montering, og da sliter du med tomgangen etterpå. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.