Jump to content

Johnson 10GT stoppet plutselig, etter dette ingen kraft i den.


BMP

Recommended Posts

Hei
Jeg har en Jonson 10 GT fra 2004 som er kjørt forholdsvis lite og nå har den svikta helt.
Plutselig stoppet motoren og etter det lar den seg forsåvit starte men har ingen kraft stopper om en setter den i gir, i fri og på ful gass oppnås bare et hurtig tomgangsturtall.
Har skiftet plugger hat sund forgasser og alt der ser helt fint ut og den får bensin.
Det virkes nermest som om den ikke suger til seg fra forgasseren. Skulle nesten tro det var blitt en kraftig lekarsje mellom veivhusene.
Er det noen som har vært bortig lignende eller har gode råd før jeg skrur fraværandre hele motoren?

Link to post
Share on other sites

Filteret på bensinpumpen ??

Eller kan det være at den trekker falsk luft, og eller defekt "pumpebelg" på bensinslangen.

 

Først av alt bytt bensinen hvis den er gammel!!!

Start feilsøkingen på ett sted som feks ved tanken, sjekk at ikke filteret på røret inni tanken er tett, følg så slangen, sjekk koblinger og pumpebelg, følg så slangen fra kobling på motor til bensinfilter/pumpe på motor, sjekk filter og pakninger der.

Hvis at dette er ok, kan du begynne på gasser, tømme denne evnt rense den inkl dyser, sjekke pakninger.

hvis da alt dette er ok, kan du begynne å feilsøke på motor.

Ta en komprisjonstest, er det liten kompresjon så bør du kanskje sjekke toppen, reedventil og eller stempelringer/stempel.

 

Har en misstanke om at det er drivstofftilførsel, som er synderen hos deg, men selvfølgelig kan også være noe på motor som du finner ut av hvis du feilsøker systematisk og ikke litt her og litt der.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev innledene er bensintilførselen OK. Det kommer bensin helt frem til og gjennom hoveddysen. Kompresjonen kjenes helt OK ut uten at den er målt. Gammel bensin får vel ikke motoren til og stoppe sån helt plutselig etter en times kjøring.

Link to post
Share on other sites

Bra gnist på pluggen (riktig tennplugg?)?

Choken fungerer den riktig (får du åpnet choke spjeldet?)

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

test kompresjon

 

hva skjer hvis du tar av plugghetter mens den går? Hvordan ser pluggene ut, var de relativt like mtp. sot / farge?

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Gammel bensin får vel ikke motoren til og stoppe sån helt plutselig etter en times kjøring.

 

Åjoda.

Dette er vel en 2T-motor med oljeblandet bensin? Dersom tanken har stått over vinteren kan det skje at oljen felles ut og legger seg som mørke "oljeperler" i bunnen på tanken. Har sett dette flere ganger på mine tanker/motorer.

Har mange ganger startet opp påhengsmotorer på fjorårsbensin, men da gir jeg den bestandig ny olje og rister skikkelig på tanken. Bare fint at den får litt ekstra smøring etter en overvintring.

Så hvis du bare kjørte iveg på fjorårsbensin kan det være at motoren har skjært seg og sylindrene er revet pga manglende smøring. Vipp av toppen eller ta i det minste en kompresjonstest.

 

Forhåpentligvis og sannsynligvis har du ikke vært så uheldig. Men det er en mulighet.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja den stopper uansett hvilken jeg drar ut og begge ser like ut. Det er jo bare så vitt den klarer og gå selv med full gass. Ikke for det det spiller ikke så stor rolle hvor mye gass en gir det blir bare litt over hurtig tomgang av det. Urydig ujevn gange uten noen som helst kraft.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en 2T-motor med oljeblandet bensin? Dersom tanken har stått over vinteren kan det skje at oljen felles ut og legger seg som mørke "oljeperler" i bunnen på tanken. Har sett dette flere ganger på mine tanker/motorer.

 

Bensinen var retnokk fra i høst men jeg hadde blandet inn oljen rett før motoren ble startet. Motoren er ikke sjert når pluggene er ute er den aldeles lett og snurre rundt og det er ingen mekaniske ulyder fra den.

Link to post
Share on other sites

Hadde en evinrude 10hk 2t, som startet som normalt på våren, før det plutselig mistet all motorkraft.

Motoren ble veldig tungstartet og når den endelig startet ville den ikke gå på tomgang.

Bensinen som ble brukt var "fjorårets" og eller en del feilsøking viste det seg at det var stempelringen som hadde satt seg og ble knust.

 

Motoren svivet uten ulyd og alt så ok ut når pluggene var ute.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

OK, har du blandet inn fersk olje er man gjerne berget.

 

Men når det er sagt. Motoren kan gjerne gå veldig lett rundt med pluggene ute. Hvis det er revet spor i sylinderveggen eller stempelet ved at f.eks ei stempelfjør har brukket, vil det ikke bli så stor endring i motstanden. Men når motoren starter opp blåser veldig mye av trykket rett ned i veivhuset istedenfor å trykke på stempelet. Så motoren går pent, men yter særdeles dårlig. Det er ikke store ripene som skal til.

Link to post
Share on other sites

Det skal vel godt gjøre seg at den har revet seg på to sylindre samtidig. Men jeg får vel ta av toppen i kveld og se hvordan det ser ut nedi sylindrene. Om jeg nå mot formodning ikke skulle greie og finne min gamle kompresjonstester. Kan vel faktisk hende det er billigere og kjøpe en ny kompresjonstester på Biltema en det er for ny toppakning som jeg nokk må skifte om jeg tar av toppen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har nå målt kompresjonen med nyinnkjøpt kompresjonstester til Kr 199 fra Biltema. Den viste 8,5 bar på begge sylindre når jeg dro i startsnora, noe som vel er ganske normalt.

 

Tok av forgasseren og når jeg holder for innsuget og drar i snora er det ikke noe skikkelig sug bare noe pulsering. La en plast over innsuget og dro men det var ingen tengn til at den skulle bli dratt inn.

 

Normalt skal det vel være et ganske kraftig sug der når en drar i snora.

Link to post
Share on other sites

hvis du setter alt tilbake på plass og starter den i tønne, lar den gå på tomgang og så tar du frem flaska med startgass og spryer forsiktig rundt deler av innsuget. øker tutallet er det en lekkasje for den suger falsk luft. Mener at de motorene skal gå på tomgang uansett hvilken tennplugg du tar av. du er sikker på at det gnist på plugger??? noe sier meg at det kan være motorstyringsenheten som kødder med deg.

 

Lykke til :)

 

Erik

Link to post
Share on other sites

Tok av forgasseren og når jeg holder for innsuget og drar i snora er det ikke noe skikkelig sug bare noe pulsering. La en plast over innsuget og dro men det var ingen tengn til at den skulle bli dratt inn.

 

Normalt skal det vel være et ganske kraftig sug der når en drar i snora.

 

 

På snøscooter motorer så betyr det du her beskriver, sprukne stempelskjørt. Bensin/luftblandingen "kortslutter" , dvs går rett ut eksosen. Men ikke vært borti at det skjer på påhengere...

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På snøscooter motorer så betyr det du her beskriver, sprukne stempelskjørt. Men ikke vært borti at det skjer på påhengere...

 

5332_1131855582209_1401856707_30456669_4006464_n.jpg

 

Når min 10hk plutselig stoppet og ble tungstartet og mistet all motorkraft så stemplene slik ut.

 

5332_1131855702212_1401856707_30456672_7819930_n.jpg

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Er rulla som åpner gassen på plass? Det hender de ryker .

Bernt

 

Regner med du mener del nr 11 på tegningen under:

 

11.png

 

La ut tegningen for å kanskje hjelpe til.

 

Hvis du demonterer gasseren, bør du kanskje være litt obs på del nr 4 på tegningen også.

 

Denne kan fort bli glemt og eller defekt ved demontering og montering, og da sliter du med tomgangen etterpå.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...