Jump to content

Johnson 10GT stoppet plutselig, etter dette ingen kraft i den.

BMP

Recommended Posts

Som Bernt sier her så får du ikke vakuum hvis motoren har skåret seg, så følg bernt sitt råd å sjekk reedventil, noe som jeg også har nevnt tidligere i tråden.

Det er delnummer 10 på bildet under:

09.png

Demonterer du motoren og trenger nye skruer til toppen, så har jeg helt nye skruer til denne motoren.

Mener også jeg har diverse pakninger og forgasserdeler til denne pluss impeller og annet småtteri.

Helt nytt og ikke brukt.

(dobbelbestilling fra statene)

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Sjekk et stag langt nede på forgasseren, mot stammen på siden av motoren. Like ved gearsjalteren. Det kan være det som er merker med 1 på tegningen. Dette staget hoppet av på min motor en gang, og da oppførte den seg helt likt som beskrevet her. Og det er en akkurat maken motor. Det var en liten låsering som hadde hoppet av, slik at dette staget løsnet. Staget kom i klem nede ved gearoverføringen da jeg frikoblet og var litt vanskelig å få løs igjen. Plundret litt med det etterpå, men det ordnet seg til slutt.

Hei!

Dette hørtes surt ut!

Men kjent! Jeg hadde et lignende problem, da var det drivstoff som var problemet. Sikker på at noe ikke ligger i filter eller har kommer forbi filter?

En annen ting er dysene. Hadde store problemer etter å ha brukt gammel bensin med dette, da det klogget seg.

Jeg visste forresten ikke om det ang. å slenge opp i ny olje før en bruker gammel bensin!!

Jeg har en 25HK fra 2000, og tenkte å ta full overhaling av denne nå. Er 3/4 full tank fra sommer som allerede har olje. Blir vanskelig for meg å bli kvitt denne bensinen, og tenkte å få den brukt opp før jeg fyller ny.

Hva kan jeg gjøre? Slenge på mer olje, slik at den kjører totalt 4%, eller blir det overkill? Dumt?

Ok, prøver det!

Blir vel vask utenpå tanken. Der var det mye gammel olje etter den har ligget i sjøvann/oljerester i båten.

Tilbake til topic; Problemer med sylindre e.l. kan utelukkes grunnet at du hadde flott kompresjon.

Du har ny frisk bensin med ny olje. Hva med blæra på bensinslangen? Greit nok at den pumper gjennom bensin når du klemmer på den, men hva med når motoren går? Har opplevd at flensen inni blæra ikke trakk nok bensin gjennom ved høyere hastighet, og når denne var byttet gikk alt fint. Jeg hadde også problemer med morkne slanger i motor som trakk inn luft, men tviler på at det er tilfellet på en såpass ny motor.

Jeg gjetter på rusk på en dyse i forgasseren, om det ikke er det, kan det være styringsenheten, elektronikken.

• 2 uker senere...

Da fikk jeg endelig tid til og skru på motoren for og finne ut hva problemet egentlig var. Det viste seg at nederste bladventil på øverste sylynder var knekt av og hadde kilt sei i hullet under øverste bladsventil på nederste sylinder. Så da får jeg bestille nye ventiler i morgen så blir vel motoren bra igjen. NB! til alle som tror at etvært problem med en bensinmotor skyldes gammel bensin av og til kan det vøre andre årsaker.

NB! til alle som tror at etvært problem med en bensinmotor skyldes gammel bensin av og til kan det vøre andre årsaker.

:lol: reedventilen gikk sikkert istykker pga for mye gammel bensin :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

har hatt en 40hp johnson jeg varmskjærte. den fikk jeg "glatt" startet etterpå men kompressjon var dårlig så den orket ingenting... greide ikke få båten i plan . på tomgang gikk den bra og ruset greit opp i turtall i neutral...

Siden du ikke har videre kompressjon vil jeg tro det enten er reed ventilene eller vårmskåret motor... da min skar seg så hadde den vannstråle , men impeller hadde løsnet mellom gummi og metall så slurret når den gikk opp i turtall og motoren gikk varm...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...