Jump to content

Bytte raisere på Mercruiser. Hva mer bør man gjøre?

Windy 22 HC

Recommended Posts

Skal bytte raisere på min Mercruiser 5.0 LX V8 220HK, fra 95' med ferskvannskjøling.

Det er kun impeller i drevet, ikke noen ekstra sjøvannspumpe.

Har fått tips om at jeg også bør ta av manifoiler i samme prosess for å rengjøre/rense disse.

Andre sier at det holder å kun bytte raisere, la resten stå. Manifoilene er jo også ferskvannskjølt.

Noen som har innspill til dette?

Jeg formnoder det er en blokkeringspaking (som holder kjølevesken nede i manifoldene) mellom riserne og manifoldene som sikkert må byttes når du får av riserne(albuene). En gløtt og litt godt lys ned i manifoldenes kjølekanaler vil sikkert gi deg en pekepinn om noe må gjøres med disse.

Legger ved et bilde av toppen av en saltvannskjølt manifold...

manif1.jpg

manif2.jpg

Som du ser er det en oppbygging av rustperler i langs kanten av eksosutløpet. Sannsynligvis er disse et resultat av at noe saltvann i dråpeform finner veien tilbake fra bukkehornet ved kjøring på lave turtall. Derfor er det også anbefalt at de siste 5-10 minuttene av hver tur går på minst 1500 rpm for å blåse disse dråpene ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...