Jump to content

Bytte raisere på Mercruiser. Hva mer bør man gjøre?


Windy 22 HC

Recommended Posts

Skal bytte raisere på min Mercruiser 5.0 LX V8 220HK, fra 95' med ferskvannskjøling.

Det er kun impeller i drevet, ikke noen ekstra sjøvannspumpe.

Har fått tips om at jeg også bør ta av manifoiler i samme prosess for å rengjøre/rense disse.

Andre sier at det holder å kun bytte raisere, la resten stå. Manifoilene er jo også ferskvannskjølt.

Noen som har innspill til dette?

Link to post

Jeg formnoder det er en blokkeringspaking (som holder kjølevesken nede i manifoldene) mellom riserne og manifoldene som sikkert må byttes når du får av riserne(albuene). En gløtt og litt godt lys ned i manifoldenes kjølekanaler vil sikkert gi deg en pekepinn om noe må gjøres med disse.

 

Legger ved et bilde av toppen av en saltvannskjølt manifold...

manif1.jpg

manif2.jpg

 

 

 

Som du ser er det en oppbygging av rustperler i langs kanten av eksosutløpet. Sannsynligvis er disse et resultat av at noe saltvann i dråpeform finner veien tilbake fra bukkehornet ved kjøring på lave turtall. Derfor er det også anbefalt at de siste 5-10 minuttene av hver tur går på minst 1500 rpm for å blåse disse dråpene ut.

Link to post

Grøss. Får satse på at det ikke ser sånn ut. Har tenkt å kjøre systemrens både på ferskvannsiden og saltvannsiden.

Burde vel egentlig også sjekke termostat og skylle vaske den, evt kjøpe ny.

Greit. Da er det vel bare å gyve løs.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...