Jump to content

Skilletrafo - diverse spørsmål


nordan family 27

Recommended Posts

Har søkt litt rundt, og ser det er skrevet mye om tema. Men for en som ikke er helt orientert er det noen spørsmål etter en samtale på tur i helgen:

 

1) Det skal finnes noen til mellom 3- og 4000 fra anerkjente leverandører, blant annet Victron, til rundt 2000 w. Men på hjemmesiden til Victron fant jeg ikke den. Hvilke leverandør kan det da vært nabobåten egentlig tenkte på?

2) Hva er konsekvensen av en "for liten" trafo, dersom jeg f.eks har en på 2000 watt og både har på lader og varmt vann - og da i tillegg har på en støvsuger? Blir den varm - eller er vernet bare dårligere, eller er det andre konsekvenser?

3) Med en trafo så oppfatter jeg at problemet med tæring mellom land-jord og vann-jord fra egen båt blir elimiert. Men blir problemer ved feil i f.eks bryggeanlegget, og feil på nabo-båter også borte?

 

Mulig dette er "teite" spørsmål, men nå er jeg utenfor eget område. Men etter samtalen på brygga i helgen hvor det ble beskrevet en slik til mellom 3 og 4 tusen som kun veide omlag 10 kg og var like stor som en vanlig lader - og som ikke laget støy - ble jeg veldig nysgjerrig. Jeg kunne nok ønske meg å ligge mer med landstrøm for å lade enn jeg i dag "tør".

Link to post
Share on other sites

Om du sender en IM til Farco, så får du sikkert svar vedr. Victron.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Prøv hos Noratel

 

Denne har jeg:

"Isolertransformator for korrekt og sikker tilkobling av landstrøm til fritidsbåter.

Isolertransformatoren skaper et isolerende skille mellom strømmen på land og båtens 230 Volt-anlegg. Dette sørger for sikkert strømtilførsel til båten og hindrer galvanisk korrosjon.

LS-modellene er basert på en veldimensjonert ringkjernetransformator med adskilt primær- og sekundærvikling. Transformatoren er utstyrt med softstart som undertrykker starstrømmen slik at tilkobling på de fleste landstrømanlegg er mulig uten sikringsproblemer".

 

Den fungerer helt greit, men stille er den ikke. Mulig at jeg kommer til å flytte den inn i motorrommet, nå henger den på en vegg i et soverom.

 

Ellers så er det slike trafo'er som, når de er riktig koblet, forhindrer galvanisk tæring gjennom jordingsforbindelse. Flytende jord gjør vel samme nytten, men er ikke godkjent i Norge.

Link to post
Share on other sites

Takk. Den til Noraltel på 1600 watt veier 18 kg, og maks omgivelsestemperatur på 18 grader- hvordan går det da med motorromsinnstallering? Når man kommer til brygga er det vel mer enn 40 grader der inne i maaange timer etterpå?

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...