Jump to content

Hvilken brygge?


ullrich

Recommended Posts

Skal til å bygge brygge til våren, og i den forbinnelse henvender jeg meg til dere for gode råd og muligens bilder.

 

Slik er min situasjon:

 

-bryggen skal bygges i elv(nærmere bestemt Otra ved Kr.sand)

-vannmengden/høyden kan variere voldsomt.

-strømmen river godt i alt som settes opp i elva(mine to naboer har måttet gi tapt mht brygge)

-bunden utenfor min "brygge" er leire og slam.(ikke mulighet for stolper)

 

Eiendommen vår har engang hatt en fin steinbrygge som selvfølgelig kommunen måtte ødelegge når den nye hovedveien skylle bygges. :cryin: Dette har resultert i en liten stump utstikker som ikke har noen form.

 

Har tenkt på flytebrygge som et alternativ. Boltet fast i min gjenværede "brygge" med leddet beslag slik at flytebryggen kan fritt bevege seg med vannstanden. En god ide? Noen som har gjort liknede?

 

Noen som har noen gode ideer? Bilder? Byggebeskrivelser?  

 

Takker og bukker(som vanlig) for svar! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder de spesielle problemene med strømning og vannstanden hos deg kan jeg ikke hjelpe deg. Skulle bare nevne at det ligger en slags byggebeskrivelse til en flytebrygge på medlemssidene. Har brukt en god del timer i flere år til å snekre en flytebrygge til foreningen

 

Legger til: NU ligger den der :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Ulrich!

Dette så noe vanskelig ut. Vet ikke om det er til å få noen ideer av, men du kan se hvordan vi laget brygge til Gygra m.fl. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4937

Dette er jo i sjøen, med en tidevannsforskjell på omlag 2,5 m,  og bunnen er fjell. Kanskje du kan lage en "ramme" som holder gliderne og er festet med strebere oppe på land?

Lykke til, og kom gjerne med info etterhvert!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Trondheim Båtforening har flere flytebryggeanlegg nær utløpet av Nidelva i Trondheim. Flo og fjære går opp i elva og gir forskjell i vannstand på ca 2,5 meter. Strømmen nedover elva på fjære sjø er i noe over 1 knop, sterkere ved høy vannføring.

 

Flytebryggene ligger på tvers av strømmen og er forankret i bunnen med kraftige kjettinger med en eller annen form for anker i enden. Jeg kjenner ikke bunnforholdene men antageligvis er dette noe i nærheten av sand eller mudder. Landgangen er bevegelig for å tillate flo og fjære, på samme måten som de fleste flytebrygger langs kysten fra Vestlandet og nordover.

 

Bryggen som er planlagt her er vel langt mindre enn de Trondheim Båtforening besitter, men dette eksemplet viser at det er mulig å legge ut brygger selv om det er strøm i elva.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvis det er flytebrygge du skal legge ut så vil leverandør av bryggene se på stedet og dimensjonere dette slik at det skal garantert holde.

Min båtforening holder nå på å prosjektere nytt anlegg for 150 båter, og vi bruker Pontona.

De garanterer at dette skal holde og i tillegg så tegner vi vedlikeholdsavtale med Pontona som gjør at de har ansvaret fullt ut.

Avtalen koster litt, men vi får en adskillig billigere forsikring av anlegget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...