Jump to content

Makrellen har kommet til Vestlandet!


Norfront

Recommended Posts

AGN til høsten :thumbsup:

Det er ikke mat for meg.

Er det ikke utrolig hvordan enkelte kan ødelegge for seg selv?

Tenk å nekte seg selv sommerens store gastronomiske opplevelse!

Og så bruke den til AGN da, antakelig for å prøve å fiske opp noe som ikke smaker på langt nær så godt.

Link to post
Share on other sites

E

Tenk å nekte seg selv sommerens store gastronomiske opplevelse!

Og så bruke den til AGN da, antakelig for å prøve å fiske opp noe som ikke smaker på langt nær så godt.

 

 

Fikk nok av makrell under oppveksten i kr.sand.

bruker den til teinemat etter krabbe hele året og lineagn etter lange/brosme og uer vest for Sotra.

Fisk det er Blodfersk Torsk med tilbehør (max 15 min gammel.har den i mær så det er bare å hente den når potetene

koker.Det er mat for ganen.Men vi er jo alle forskjellige,og godt er det. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

makrell er morro og fiske, tunfisk hadde vert kjekkt og fiske på stang, noen her som har fått det? står på wikipedia: Makrellstørje (Thunnus thynnus), også kalt tunfisk, er en fisk i makrellfamilien. Den kan bli opptil tre meter lang og veie hele 500 kg.

Makrellstørja er utbredt i alle varme hav over hele jorden, og i juli–september kan den forkomme langs norskekysten, opp til Finnmark i nord.

så den besøker oss den også ser det ut til?

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er oppvokst i et hjem der makrell har blitt sett på som ufisk. Er vel egentlig slik i hele Nord-Norge. Makrellen spiser visstnok de som kommer bort på havet ifølge min gamle tante på 75 år. For en 5 års tid siden trosset jeg alle "advarsler" og tok med noen fine makreller hjem etter en flott fisketur på yttersia (fikk masse fisk, så makrellen ble ikke tatt med hjem i mangel på noe annet). Makrellen fikk trekke i en kasserolle med vann og laurbærblader. Spiste den med potet til. En utsøkt matfisk i mine øyne!

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Dette var tidlig gitt!! Trådstarter, hvor på vestlandet er det du vet makrellen har kommet?

Her til Ålesund, Borgundfjorden, kommer makrellen normalt første uka i august.

Da jeg var på sjøen i går opplevde jeg noe rart i 22-tiden. Lå mellom langevågsholman og plutselig begynte det å vake ekstremt rundt båten. Det "kokte" ikke i vannet, slik det gjør når jeg vet det er makrell og den jager bytte. Tror jeg får ta med fiskestanga neste gang bare for å ha den liggende i bakhånd :) Makrellfiske er gøyest med stang og sluk.

Link to post
Share on other sites

Slenger visst noen på sør-vestlandet også:

 

http://www.aftenbladet.no/wp/jonebloggen/2011/05/10/makrellen-elska-og-forakta/

 

Sitat:

 

Turen blei gjort nå i helga. Garnet sto i sjøen frå lørdag til søndag. Der var det både makrell og sild, meir enn nok både til middag og agn

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...