Jump to content

Makrellen har kommet til Vestlandet!

Norfront

Recommended Posts

E

Tenk å nekte seg selv sommerens store gastronomiske opplevelse!

Og så bruke den til AGN da, antakelig for å prøve å fiske opp noe som ikke smaker på langt nær så godt.

Fikk nok av makrell under oppveksten i kr.sand.

bruker den til teinemat etter krabbe hele året og lineagn etter lange/brosme og uer vest for Sotra.

Fisk det er Blodfersk Torsk med tilbehør (max 15 min gammel.har den i mær så det er bare å hente den når potetene

koker.Det er mat for ganen.Men vi er jo alle forskjellige,og godt er det. :thumbsup:

makrell er morro og fiske, tunfisk hadde vert kjekkt og fiske på stang, noen her som har fått det? står på wikipedia: Makrellstørje (Thunnus thynnus), også kalt tunfisk, er en fisk i makrellfamilien. Den kan bli opptil tre meter lang og veie hele 500 kg.

Makrellstørja er utbredt i alle varme hav over hele jorden, og i juli–september kan den forkomme langs norskekysten, opp til Finnmark i nord.

så den besøker oss den også ser det ut til?

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)

Jeg er oppvokst i et hjem der makrell har blitt sett på som ufisk. Er vel egentlig slik i hele Nord-Norge. Makrellen spiser visstnok de som kommer bort på havet ifølge min gamle tante på 75 år. For en 5 års tid siden trosset jeg alle "advarsler" og tok med noen fine makreller hjem etter en flott fisketur på yttersia (fikk masse fisk, så makrellen ble ikke tatt med hjem i mangel på noe annet). Makrellen fikk trekke i en kasserolle med vann og laurbærblader. Spiste den med potet til. En utsøkt matfisk i mine øyne!

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Dette var tidlig gitt!! Trådstarter, hvor på vestlandet er det du vet makrellen har kommet?

Her til Ålesund, Borgundfjorden, kommer makrellen normalt første uka i august.

Da jeg var på sjøen i går opplevde jeg noe rart i 22-tiden. Lå mellom langevågsholman og plutselig begynte det å vake ekstremt rundt båten. Det "kokte" ikke i vannet, slik det gjør når jeg vet det er makrell og den jager bytte. Tror jeg får ta med fiskestanga neste gang bare for å ha den liggende i bakhånd :) Makrellfiske er gøyest med stang og sluk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...